• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3943 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۹ آبان

نجفي در انتصابات نگاه جرياني نداشته است

حسن رسولي*

آقاي نجفي هم به صفت شخصي يكي از نيروهاي ارزنده، انقلابي و از مديران باسابقه كشور است و هم از حيث گرايش‌هاي سياسي به عنوان يك شخصيت ارزنده اصلاح‌طلب، عضو شوراي مشاورين آقاي خاتمي و عضو نسبتا ثابت اتاق فكر جريان اصلاحات در جامعه اصلاح‌طلب ايران نقش ويژه‌اي دارد. قرار گرفتن آقاي نجفي در راس شهرداري تهران كه در نوع خود يكي از مهم‌ترين و گسترده‌ترين سازمان‌هاي فرهنگي، اجتماعي و خدماتي كشور است، بسيار اهميت دارد. به اين دليل همانند شهرداران ساير پايتخت‌هاي دنيا مهم‌ترين مسووليت مديريتي را به عهده دارد و هم از نظر منزلت سياسي و اجتماعي آقاي نجفي يك شخصيت ملي، موثر و مورد توجه افكار عمومي است.
آقاي نجفي در عين حال كه در جامعه اصلاح‌طلب ايران به عنوان يك نيروي راهبردي و تعيين‌كننده شناخته مي‌شود اما از ابتداي ورود به شهرداري دو نكته را اعلام كرده است. اولا در اين جايگاه ورود به مسائل سياسي نخواهد داشت و به عبارتي نقش و رنگ سياسي قبل از قبول اين مسووليت را به دليل جايگاه فرهنگي و خدماتي شهرداري تهران به صورت تعليق درآورده است. دوما او اعلام كرده كه شهردار همه شهروندان تهراني است و در عين حال كه منتخب شوراي يكدست اصلاح‌طلب است، متاثر از جايگاه ماموريتي خود در انتصاباتش استنباط جرياني و جناحي از گزينش‌هاي مديريتي ندارد و او به دنبال پررنگ كردن حزب يا بخشي از جريان‌هاي سياسي كشور نيست.
به هر حال اگر بنا بر تاثير‌گذاري سازمان‌ها و نهادهاي عمومي غيردولتي در سيماي فرهنگي، اجتماعي و سياسي كشور مطرح باشد، به استناد شواهد چهار دهه اخير شهرداري تهران يكي از مهم‌ترين اين نهاد‌ها است. كما اينكه ملاحظه مي‌كنيم طي چند دوره گذشته رياست‌جمهوري آقايان قاليباف و احمدي‌نژاد تحت تاثير اين جايگاه مهم انگيزه پيدا كرده‌اند كه وارد رقابت‌هاي رياست‌جمهوري شوند. البته بر اساس قول و قراري كه اعضاي شوراي شهر تهران با آقاي نجفي گذاشته‌اند، او چنين انگيزه‌اي نخواهد داشت. به خصوص كه اعتبارات در اختيار شهرداري از وجوه گرفته تا امكانات شهرداري اعم از سرمايه‌هاي مالي و اجتماعي اين نهاد بزرگ در زمره اموال عمومي شهروندان تهراني به شمار مي‌رود و نبايد شهردار تهران از اين موقعيت سوءاستفاده كند. لذا ضمن محكوم كردن رفتار سياسي و انتخاباتي شهرداران قبل از آقاي نجفي در عمل به قول و وعده‌اي كه به مردم داده‌ايم، اين شرط را مطرح كرديم و آقاي نجفي كاملا موافق بوده است. بنابراين با عدم ورود به رقابت‌هاي سياسي در آينده اين چرخه معيوب را متوقف خواهيم كرد. به وضوح آقاي نجفي اين نكته را در برنامه خود و در جلسه راي اعتمادش در صحن شوراي شهر تهران اعلام كرده است. آقاي نجفي متعهد شده تا زماني كه اين مسووليت را به عهده دارد در عرصه رقابت‌هاي سياسي ورود نخواهد كرد. اين قولي است كه اصلاح‌طلبان به مردم داده‌اند و شهردار اصلاح‌طلب تهران نيز به اين عهد پايبند خواهد بود.
*عضو شوراي شهر تهران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون