• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3943 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۹ آبان

تذكر به برخي چهره‌هاي معترض به شوراي نگهبان

با افزايش اعتراضات به موضع‌گيري شوراي نگهبان در مورد سپنتا نيكنام، برخي اصولگرايان نيز به اين جريان پيوسته و انتقاد كردند كه مهم‌ترين و تندترين انتقادات به عزت‌الله ضرغامي و احمد توكلي بازمي‌گشت. مشرق در اين زمينه بدون نام بردن از فردي خبر مي‌دهد: «در همين راستا و بر اساس دانسته‌هاي ما، تني چند از چهره‌هايي كه در اين قضيه بدون اطلاع از زواياي فقهي- حقوقي موضوع، تيغ انتقاد را براي شوراي نگهبان تيز كرده بودند، تذكراتي دريافت كرده‌اند.» وطن امروز در تيتر اصلي روز دوشنبه خود با وجود آنكه بحث اصلي فضاي رسانه‌اي موضوع راي وزرا در مجلس بود، آن بخش از صحبت‌هاي روحاني كه در مورد مذاكرات مجدد حرف زده بود را به عنوان تيتر اصلي انتخاب كرد و نوشت: «مگر ديوانه‌اند كه مذاكره كنند؟‌» همين نگاه از سوي نزديكان به جبهه پايداري و تيم مذاكره‌كننده قبلي نيز ديده مي‌شد. يامين پور در توييتي به آن اشاره كرد و نوشت: «چند هزار سانتريفيوژ و يه رآكتور و عزت يك ملت و چهار سال زمان و اعصاب ميليون‌ها نفر و كلي تعهد يه طرفه هزينه تو شد تا بفهمي بعضي كارها ديوانگيه». از سوي همين طيف، هشتگ «#هزينه_ديوانگي» در توييتر مورد استفاده قرار گرفت. سرمقاله وطن امروز نيز به همين موضوع پرداخت و در پايانش تاكيد شده: «دوستان، امروز نه ولي در آينده‌اي نه چندان دور تاريخ درباره شما با بي‌رحمي تمام قضاوت خواهد كرد و شما را در رديف كساني كه من از بيم برخورد قهري وزارت ارشاد اسم‌شان را نمي‌برم، خواهد نشاند.» تيتر اصلي روزنامه جوان نيز همين موضوع را پوشش داده و مي‌نويسد: «ديگر مذاكره با امريكا ديوانگي است.» سايت رجانيوز نيز گزارش اصلي خود را به حمله به رييس‌جمهور اختصاص داده و ذيل عنوان: «عصر ديوانگي» كره شمالي سال‌هاست كه به پايان رسيده است!» مي‌نويسد: «داستان مضحك» نامي است كه حسن روحاني براي برنامه جديد امريكا در فشار بر كشورمان انتخاب كرده است. بازي‌اي كه به دنبال عقب‌نشيني ايران در حوزه موشكي و پيروزي‌هاي منطقه‌اي است... . جالب آنكه بعد از طي چند باره اين تجربه مذاكره با امريكا را ديوانگي هم معرفي مي‌كنند!» مواضع روحاني البته در بخشي هم مورد استقبال خبرگزاري فارس قرار گرفته بود و طي مصاحبه‌هاي متعدد مورد تاييد واقع شد. فرهنگي عضو هيات رييسه مجلس به فارس گفته: «از ابتداي مذاكرات بارها رهبر انقلاب گفتند امريكايي‌ها به عهد خود پايبند نيستند.» شهرياري، نماينده زاهدان به همين خبرگزاري مي‌گويد: «بايد از روحاني به سبب مواضعش در برابر بدعهدي امريكا تشكر كرد.» شيخ‌الاسلام تاكيد كرده: «سخنان اخير روحاني بسيار قاطع و صحيح بود. قاطعيت رييس‌جمهور به اروپا هم كمك كند.»  ابراهيمي عضو جامعه روحانيت هم گفته: «دولت بايد از ابتدا همين مواضع محكم را در قبال امريكا مي‌گرفت.»
گپ موشكي دروغ بود
همچنين موضوع «گپ موشكي» يكي ديگر از موضوعاتي كه در فضاي مجازي به آن پرداخته شد و با آن در چند روز گذشته به دولت حمله شده بود. ماجرا به اظهارات عراقچي در جلسه با بسيج دانشگاه تهران باز مي‌گشت. روز گذشته مسوول سياسي بسيج دانشگاه اما با نوشتن يادداشتي به اين نوع تخريب اعتراض كرد و گفت كه برداشت برخي رسانه‌ها كه در اين جلسه حاضر نبودند درست نيست و از آنها خواست اخلاق رسانه‌اي را رعايت كنند.  باقري كني، معاون سعيد جليلي نيز بعد از مدت‌ها در يك جلسه در دانشگاه شريف حاضر شده و به دولت انتقاد كرده و مي‌گويد: «مواضع امريكا نشان داد تصورات برخي مسوولان درباره برجام يك خيال باطل بود، با چه رويي به آيندگان بگوييم اجداد ما براي اينكه سوار هواپيماي نو شوند صنعت هسته‌اي را واگذار كردند.»
 جوان هم خواهان خروج از برجام نيست
عبدالله گنجي، مديرمسوول جوان در يادداشتي با اشاره به سوابق بدعهدي امريكا در نهايت به بحث ارايه راهكار و پيشنهاد آينده مي‌پردازد. آنها كه تا پيش از اين به دنبال خروج از برجام بودند، حالا اين كار را توصيه نمي‌كنند و خروج گام به گام را پيشنهاد كرده‌اند كه مي‌تواند در مغايرت با نظرات طيفي باشد كه خواهان خروج كامل از برجام هستند. گنجي مي‌نويسد: راه چاره در دو كار است: «اجراي اقتصاد مقاومتي و مقابله گام به گام در تحريم هسته‌اي. مقابله گام به گام، نه خروج از برجام است كه اجماع جهاني عليه ما درست كند و نه انفعال است كه غرور ملي را خدشه‌دار كند. مقابله گام به گام يعني در مقابل هر تحريم يكي از عقب‌نشيني‌هاي انجام شده در برجام را جبران كنيم و به نقطه قبلي برگرديم. » نكته مهم اينجاست كه به نظر مي‌رسد در داخل اين نيروها نيز برخلاف رويه گذشته متوجه شدند كه نبايد در خارج از ايران عليه ايران «اجماع‌» صورت بگيرد چراكه اين مساله خواسته مشترك ترامپ، نتانياهو و جنگ‌طلبان خارجي است.
طلاق سياسي
خبرگزاري فارس به بهانه مصاحبه اخير بهزاد نبوي كه گفته بود: «تا آنجا كه من اطلاع دارم حتي ائتلافي با آقاي روحاني صورت نگرفته كه ‌ايشان نسبت به مفادش عهدشكني كرده باشد»، گزارشي منتشر كرده كه در آن معتقد است: «طلاق سياسي اصلاح‌طلبان از روحاني» در حال انجام است. اين گزارش كه نمونه‌هاي قبلي آن در مشرق هم منتشر شده بود، به حرف‌هاي جلايي‌پور و سعيد شريعتي استناد مي‌كند كه در لابه‌لاي مصاحبه‌هاي‌شان از «ائتلاف با روحاني» حرف زده بودند. بر همين مبنا نتيجه‌گيري مي‌كند كه حرف‌هاي بهزاد نبوي به اين خاطر است كه در آينده اصلاح‌طلبان خود را با جدا كردن از دولت آلترناتيو وضع موجود معرفي كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون