• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3943 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۹ آبان

ويژه

ماجراهاي بزرگ‌ترين  اپراتور ديتا
تجارت الكترونيك، از سال‌هاي نخست دهه 60 ظهور كرد و اكنون اهالي داد و ستد در جاي جاي جهان از جمله ايران از آن به مثابه راهكار بسيار مطلوبي براي انجام معاملات تجاري، از طريق ابزارهاي الكترونيكي مانند اينترنت، تلفن، تلويزيون و كامپيوتر بهره مي‌گيرند. به دليل سهولت در بهره‌گيري از تجارت سيار، يعني انجام معاملات توسط گوشي‌هاي همراه، در طول سال‌هاي اخير، بازار موبايل يكي از سريع‌ترين بازارهاي رشد را در جهان به خود اختصاص داده است. اشباع رشد مشتركين موبايل، منجر به اين امر شد كه اپراتورهاي سيار به دنبال روش‌هاي جايگزين براي كسب درآمد باشند.
استفاده از پيشرفت‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در زمينه كسب و كار موجب ايجاد فناوري نويني به نام تجارت الكترونيكي و همچنين پيشرفت در زمينه فناوري‌هاي بي‌سيم باعث ايجاد فناوري تجارت سيار شد. با ظهور و گسترش سريع دستگاه‌هاي تلفن همراه موقعيت‌ها و چالش‌هاي بسياري براي موسسات مالي و اعتباري در ارايه خدمت ايجاد شده است. چندسالي است كه تجارت سيار به دليل مزايايي، از جمله عدم محدوديت مكاني، حداقل امكانات، اجتناب از حمل پول، ضريب نفوذ به نسبت بالاي تلفن موبايل و شخصي بودن آن در قسمت‌هاي مختلف جهان با موفقيت بسيار زيادي همراه بوده است. بررسي اين آمارها نشان مي‌دهد كه قدرت نفوذ اين پديده در بين مردم حتي از اينترنت هم بيشتر بوده و در حال افزايش ميزان محبوبيت خود در بين كاربران است، در ايران نيز بالغ بر 50 ميليون نفر، يعني حدود 70 درصد از مردم از تلفن همراه استفاده مي‌كنند، در اين راستا اپراتورهاي تلفن همراه تلاش كرده‌اند، ارايه خدمات سيار از طريق تلفن همراه متناسب با گسترش تلفن همراه پيشرفت كند و پرداخت سيار به يكي از مهم‌ترين كاربردهاي تجارت سيار تبديل شود، در اين مسير وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كشور و اپراتورها همگام با يكديگر حركت كرده‌اند تا بهترين نتيجه حاصل شود. بررسي‌هاي صورت گرفته در اين حوزه، حاكي از آن است كه اپراتور همراه اول بيش از ساير اپراتورها پيشگام بوده و در جذب حداكثري مخاطب استفاده از تجارت سيار موفق عمل كرده است.  يكي از گام‌هاي بزرگ وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در چند سال اخير بهبود وضعيت پوشش باند پهن سيار و ارتقاي باند پهن سيار به تكنولوژي‌هاي به‌روز و حمايت از اپراتورهاي تلفن همراه با برداشتن انحصار در بخش دسترسي نسل سوم و چهارم سيار بود كه باعث شد تا نسل سوم در ايران به صورت گسترده پياده‌سازي و در اختيار مشتركان قرار گيرد.  همچنين شبكه 4G از سال 1393 به بهره‌برداري رسيد كه باعث شد تا تغيير بسيار بزرگي در شبكه و سرعت اتصال براي كاربران ايجاد شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، در ابتداي دولت يازدهم تنها 943 سايت نسل سوم و چهارم تلفن همراه وجود داشت كه تا پايان خرداد ماه 96 اين ميزان به بيش از 43 هزار و 500 سايت نسل 3 و 4 تلفن همراه افزايش پيدا كرده است. اين اطلاعات بيان مي‌كند كه شبكه 3G در ابتداي دولت يازدهم با پوشش جمعيتي %42 داراي ضريب نفوذ 0/8% بوده است اما تا پايان خرداد 96 اين ميزان به پوشش جمعيتي 3/63% و ضريب نفوذ 43/2% ارتقا يافته است. گفتني است كه شبكه 4G نيز كه در ابتداي دولت يازدهم وجود نداشت، با همت و تلاش اپراتورهاي اول و دوم تلفن همراه تا پايان خرداد ماه 1396در 693 شهر پياده‌سازي شد و به پوشش جمعيتي 6/34% با 4/6 ميليون مشترك يعني ضريب نفوذ 8% رسيده است.
همراه اول؛ بيشترين سهم و تعداد مشتركان پهن‌باند و ديتاي كشور
 تعداد شهرهاي تحت پوشش نسل سوم تلفن همراه 3G تا پايان خرداد ماه 96 مبين اين حقيقت است كه همراه اول با سهم پوشش 1057 شهر (94 درصد از مناطق تحت پوشش اينترنت نسل سوم)، بيشترين اقبال را در ميان جامعه مخاطب فعاليت‌هاي تلفن همراه و نيز تجارت سيار دارد. بعد از همراه اول، ايرانسل با پوشش 894 شهر و رايتل با پوشش 491 شهر در مقام‌هاي بعدي هستند. در خصوص تعداد شهرهاي تحت پوشش نسل چهارم تلفن همراه 4G به تفكيك اپراتورهاي تلفن همراه نيز همراه اول با پوشش 693 شهر و ايرانسل با پوشش 598 شهر برترين‌ها به شمار مي‌آيند و رايتل در اين حوزه سهمي دارا نيست.   تعداد مشتركان باند پهن سيار نيز نشانگر اين مساله است كه اپراتور همراه اول 6/23 ميليون مشترك باند پهن سيار 3G و 4G برتري ميزان مشترك نسل سوم و نسل چهارم داراست و ايرانسل با سهم 8/15 ميليون مشترك باند پهن سيار 3G و 4G و رايتل با سهم 7/1 ميليون مشترك باند پهن سيار 3G و 4G سه رتبه را تعيين كرده‌اند. جان كلام اينكه سهم نخست بازار مشتركان باند پهن سيار به همراه اول با تخمين 4/57% مي‌رسد، ايرانسل سهم 6/38% و رايتل سهم 4% را به خود اختصاص داده‌اند.   در نهايت با توجه به آمارهاي رسمي منتشر شده از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تا پايان خرداد ماه 1396، بايد گفت كه همراه اول، اپراتور اول ايران داراي بيشترين ميزان مشترك اينترنت باند پهن سيار (اينترنت تلفن همراه) و بيشترين پوشش اينترنت نسل سوم و نسل چهارم به ترتيب با 1057 و 693 شهر تحت پوشش است و از اين رو همراه اول سهم جدي و اصلي مخاطبان بهره‌گيري از تجارت سيار را به خود اختصاص داده است.  چشم‌انداز پيش روي رشد و گسترش تجارت سيار بسيار روشن و درخشان است، اما نبايد از نظر دور داشت كه سازو كارهاي اين شيوه تجارت، متناسب با نياز جامعه در حال تغيير است و اپراتورهاي تلفن همراه فعال در كشورمان براي همگامي با نياز علاقه‌مندان تجارت سيار ملزم به توسعه بيشتر زيرساخت‌ها و بسترهاي كارآمد جهت ادامه حيات خود با هدف ارايه بهترين خدمات هستند.

 

رعايت نكات ايمني با شروع فصل سرما

مديرعامل شركت گاز استان خراسان جنوبي با اشاره به سرد شدن هوا و پايين آمدن دماي هوا در استان، در استفاده از وسايل گرمايشي بدون در‌نظر گرفتن مسائل ايمني هشدار داد. سيد محمود هاشمي در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» در بيرجند با بيان اينكه همه‌ساله و در فصل سرما تعداد زيادي از هموطنان به دليل عدم توجه به مسائل ايمني مرتبط با استفاده از گاز طبيعي، جان خود را از دست مي‌دهند، افزود: عدم توجه به نصب صحيح وسايل گاز سوز و باز بودن مسير دودكش، نداشتن كلاهك H شكل دودكش، استفاده از وسايل گرمايشي غير‌استاندارد از مهم‌ترين عوامل بروز حوادث بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون