• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3943 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۹ آبان

پرونده دخالت روسيه در انتخابات سراسري امريكا نخستين قرباني خود را گرفت

احضار رييس سابق كمپين ترامپ به دادگاه

ميثم سليماني

 

بالاخره پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا به مرحله اجرايي خود رسيد. روز گذشته پل منفورت، رييس سابق كمپين انتخاباتي و ريك گيتس، معاون منفورت، تحت اتهاماتي كه رابرت مولر، دادستان ويژه اين پرونده مطرح كرده بود خود را تسليم دادگستري امريكا كردند. گيتس 45 ساله به مدتي طولاني در شركت تجاري منفورت 68ساله فعاليت مي‌كرد و با يكديگر از سال 2000 ميلادي در ارتباط بودند. از همين‌رو روز جمعه رسما هر دو به دادگاه احضار شدند تا خود را تسليم كنند. اتهامات عليه دو نفر شامل 12 مورد است. مهم‌ترين اتهامات آنها توطئه عليه ايالات متحده، توطئه براي پول‌شويي، فعاليت به عنوان عامل خارجي، اظهارات دروغين در موضوعاتي مانند پنهان‌سازي هفت حساب در بانك‌هاي خارجي از جمله مواردي است كه اين دو نفر تحت اتهام قرار گرفته‌اند. هرچند اتهاماتي كه در خصوص منفورت وجود دارد در خصوص ارتباطات وي با كمپين انتخاباتي ترامپ نيست اما مي‌تواند اين موضوع نشان دهد كه مولر ابعاد گسترده‌اي را در بررسي‌هاي خود مد نظر قرار داده است كه حتي بسياري تصور آن را نمي‌كردند و مي‌تواند اين پرونده براي بسياري از افراد و به خصوص نزديكان دونالد ترامپ پرهزينه باشد.
طبق اطلاعاتي كه سي‌ان‌ان به دست آورده است، اتهاماتي كه روز جمعه مولر در دادگاه منطقه‌اي واشنگتن به ثبت رسانده، روز دوشنبه به دست وكيل مدافع منفورت و گيتس رسيده است. برآوردها حاكي از آن است كه اتهامات عليه دو مقام بلندپايه كمپين ترامپ بسيار فراتر از تصورات بوده و در بررسي‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهد ابعاد گسترده‌تري از يك موضوع خاص مورد بررسي قرار گرفته است، هرچند در قدم اول بحث ارتباط اين اتهامات با كمپين انتخاباتي رد شده است، اما در نخستين اتهام آنها يعني توطئه عليه ايالات متحده مي‌تواند ابعادي گسترده‌تر داشته باشد كه اين موضوع را با كمپين مرتبط مي‌كند. با اين وجود يك سخنگوي كاخ‌سفيد به سي‌ان‌ان گفت كه دولت ترامپ ممكن است نسبت به اين اتهامات هيچ واكنشي نشان ندهد. يك منبع نزديك‌تر به جزييات پرونده نيز گفت كه اتهامات مربوط به معاملات تجاري منفورت و گيتس است. يكي از نزديكان گيتس گفته است كه تام باراك به عنوان يكي از نزديكان گيتس در طول سال جاري چندبار به كاخ سفيد رفت و آمد داشته است. دونالد ترامپ در نخستين واكنش به احضار منفورت به دادگاه نيز در توييتر خود نوشت، اتهامات منفورت به سال‌ها پيش از حضور او در كمپين انتخاباتي من بازمي‌گردد.
گفتني است كه منفورت به عنوان يكي از نزديكان ويكتور ياناكوويچ، رييس‌جمهور پيشين اوكراين شناخته مي‌شود كه تحقيقات گسترده‌اي از سوي مقامات فدرال روي اين موضوع صورت گرفته است و تحقيقات نشان مي‌دهد از همين طريق فرار مالياتي گسترده صورت گرفته است و با حساب‌هاي بانكي متعدد در خارج از كشور براي خود يك پناهگاه و بهشت مالياتي ايجاد كرده است. گيتس نيز به طور طولاني‌مدت معاون تجاري شركت منفورت بود و پس از حضور منفورت در كمپين ترامپ به عنوان معاون وي نيز معرفي شد.
در حال حاضر تحقيقات در خصوص پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا دو وجه عمده پيدا كرده است. در گام نخست اطرافيان و نزديكان ترامپ در حلقه اين اتهامات قرار دارند، در موضوع بعدي بحث اخراج جيمز كومي، مدير سابق اف‌بي‌آي از سوي دونالد ترامپ مطرح است كه اين موضوع مي‌تواند اتهام جلوگيري از اجراي عدالت را متوجه رييس‌جمهور امريكا كند. اما رويكرد مولر اين‌گونه است كه در بخش اول وارد مباحث وسيع‌تري از وظايفش شده است كه شامل تمركز بر معاملات مالي تيم ترامپ نيز مي‌شود. گفتني است بازرسان يك‌بار با در دست داشتن مجوز به خانه منفورت حمله كردند و به طوركلي اسناد مالي و مالياتي وي را از خانه ويرجينيايي وي جمع‌آوري كردند. گفتني است، منفورت از اوايل سال 2016 وارد مدار كمپين ترامپ شده است و توانست با جذب حمايت‌هاي مالي خود را به مقام‌هاي بالاتري در كمپين برساند و پس از اخراج كوري لواندوفسكي در ژوئن 2016 به سمت رياست كمپين رسيد اما دوران رياست او طولاني نبود. در ماه آگوست 2016 نيويورك‌تايمز گزارش داد محققان اوكرايني نام منفورت را در ليستي آورده‌اند كه برخي پرداخت‌هاي مخفي در حدود 7/12 ميليارد دلار از طريق ياناكوويچ به وي صورت گرفته است. هرچند منفورت آن را تكذيب كرد و آن را جعلي دانست. اما او چند روز بعد از كمپين استعفا داد و دليل آن را تلاش براي عدم انحراف كمپين ترامپ اعلام كرد. علاوه بر معاملات تجاري منفورت در اوكراين، سرمايه‌گذاري‌هايي در خارج از كشور و حساب‌هاي بانكي در پناهگاه‌هاي مالياتي مانند قبرس نيز داشته و همه اينها در روند تحقيقات مورد بررسي قرار گرفته است. با اين وجود بايد گفت شايد منفورت و گيتس را نخستين قرباني پرونده دخالت روسيه در انتخابات سراسري امريكا دانست، اما قطعا آخرين نفر نخواهد بود بلكه در روزهاي آينده بايد منتظر افراد جديدي نيز براي احضار به دادگاه باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون