• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3943 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۹ آبان

نخستين توافق بغداد- اربيل پس از بارزاني

گروه جهان| روزهاي حساسي براي كردستان عراق آغاز شده است. مسعود بارزاني روز يكشنبه رسما اعلام كرد كه در اول نوامبر از سمت رياست اقليم كردستان كناره‌گيري مي‌كند تا راه براي جايگزيني وي و تغيير ساختار در اين اقليم باز شود. اما در جريان اين اتفاقات همزمان با برگزاري جلسه پارلمان عراق و انتشار خبر كناره‌گيري بارزاني، معترضان مسلح كه از هواداران بارزاني به شمار مي‌آمدند با چوب و اسلحه به خيابان‌ها آمدند تا به نمايندگان مخالف بارزاني حمله كنند. شنيده‌ها حاكي از آن است كه در روز دوشنبه اين حملات نيز ادامه داشت و موافقان و مخالفان بارزاني به دفاتر يكديگر حمله كردند و همديگر را نيز مورد ضرب و شتم قرار دادند. با اين حال روز گذشته قباد طالباني، معاون نخست‌وزير منطقه كردستان از آماده‌باش كليه نيروهاي امنيتي در اين منطقه براي حفظ امنيت و ثبات خبر داد. وي طي پستي در توييتر نوشت كه تمامي نيروهاي امنيتي منطقه كردستان در حالت آماده‌باش كاملند تا مانع بروز هرگونه هرج و مرج و آشوبي در اين منطقه شوند. همچنين نيمه شب يكشنبه هيات دولت منطقه كردستان نيز با صدور بيانيه‌اي از وجود دست‌هايي براي خرابكاري و ايجاد فتنه و هرج و مرج در اين منطقه خبر داد و با محكوم كردن كليه اقدامات خرابكارانه هشدار داد: تمام كساني كه دست به خرابكاري و ايجاد هرج‌ومرج در منطقه كردستان مي‌زنند به‌شدت مورد بازخواست قانوني قرار خواهند گرفت. از سوي ديگر روز گذشته تظاهراتي در شهر سليمانيه برگزار شد و شركت كنندگان در اين تظاهرات‌ اعتراض خود را نسبت به اقدام طرفداران مسعود بارزاني، رييس اقليم كردستان عراق در آتش زدن مقرهاي متعلق به اتحاديه ميهني كردستان عراق مطرح كردند. همچنين تظاهراتي در حمايت از مسعود بارزاني در شهرهاي اربيل، دهوك، سوران، زاخو و مناطق ديگر اقليم كردستان در اعتراض به كناره‌گيري او برگزار شد. تظاهركنندگان از او خواستند از اين تصميم خود صرف نظر كند. گفتني است بارزاني 71 ساله از سال 2005 ميلادي رياست اقليم خودمختار كردستان را برعهده دارد و در روز 1 نوامبر نيز دوره او به پايان مي‌رسد و طبق تصميمي كه مجلس اتخاذ كرده او ديگر نمي‌تواند به حضور خود در اين سمت ادامه دهد. اما او با برگزاري رفراندوم استقلال منطقه كردستان از عراق، بحراني را كليد زد كه خود نيز اكنون تبديل به بزرگ‌ترين بازنده آن شده است.
درخواست العبادي از مردم اقليم
حيدر العبادي، نخست وزير عراق روز گذشته نسبت به انعكاس اختلافات سياسي به شهروندان كرد اقليم كردستان عراق هشدار داد. العبادي خواستار پايبندي به نظم و قانون در دو استان اربيل و دهوك شد. وي تاكيد كرد كه كشورش به تثبيت اوضاع همه استان‌هاي عراق تمايل دارد و براي خدمت به هموطنان و حمايت از منافع‌شان تلاش مي‌كند. نخست وزير عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد: از نزديك تحولات اقليم كردستان عراق و تلاش‌ها براي ايجاد آشوب و اضطراب در دهوك و اربيل را دنبال مي‌كنيم. وي در ادامه گفت: اين موضوع به ضرر هموطنان ما در اقليم كردستان عراق و شرايط عمومي آنجاست.
توافق اربيل و بغداد
روز گذشته نخستين توافق بغداد- اربيل پس از خبر كناره‌گيري مسعود بارزاني از قدرت رقم خورد. رسانه‌هاي كردي روز دوشنبه از توافق ميان بغداد و اربيل مبني بر استقرار نيروهاي مشترك عراقي - كردي در 8 منطقه مورد منازعه در استان نينوا خبر دادند. به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «كردستان 24»، به نقل از منابعي كه نام‌شان را ذكر نكرد، نوشت: مناطقي كه درباره استقرار نيروهاي مشترك در آنها توافق شده عبارتند از: المحموديه، شيخان، سحيله، خازر، فايده، الكوير و مقلوب«بغداد اليوم» نيز نوشت: دو طرف توافق كرده‌اند سه طرف اداره گذرگاه مرزي «فيشخابور» را برعهده داشته باشند كه شامل نيروهاي گارد مرزي، نيروهاي پيشمرگه و نيروهاي امريكايي مي‌شود. به گفته منابع آگاه،
دو طرف طي نشست‌هاي تحت نظارت ائتلاف بين‌المللي طي دو روز گذشته توافق كردند كه ساير مسائل موجود را بر اساس قانون اساسي حل و فصل كنند. هيات‌هاي بغداد و اربيل طي روزهاي گذشته در كاخ‌هاي رياست‌جمهوري موصل و مركز فرماندهي عمليات نينوا، نشست‌هايي را براي بررسي مساله اداره مناطق مورد منازعه در اين استان برگزار كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون