• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3943 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۹ آبان

به همت گروه سينمايي هنروتجربه

مسير اكران فيلم‌هاي خارجي در سينماي ايران هموارتر شد

مراسم افتتاحيه «هفته فيلم آلمان» به ميزباني گروه سينمايي هنروتجربه در حالي برگزار شد كه عليرضا تابش مديرعامل بنياد سينمايي فارابي و جمعي از هنرمندان، سفرا و نمايندگان سفارتخانه‌ها در اين مراسم حضور داشتند.
در بخشي از اين مراسم تابش به فراز و فرودهاي تاريخ سينماي آلمان اشاره كرد: «در فراز و نشيب تاريخ سينماي آلمان در مقاطع خاص اين سينما توانسته با جريان مسلط، رويدادها و آثار فراموش ناشدني‌اي را به يادگار بگذارد. دوره‌هايي مانند سينماي اكسپرسيونيست در دهه ۲۰ و سينماي نوين آلمان در دهه ۶۰ و ۷۰؛ دوراني كه هنوز خاطرات ماندگاري را در خاطره سينما دوستان جهان ثبت كرده است. »
او كه از موافقان اكران فيلم‌هاي خارجي در سينماي ايران است، چندي پيش در گفت‌وگويي تاكيد كرده بود اكران ديگر آثار سينماي جهان، در ايران ضروري است: «به عقيده من اكران فيلم‌هاي خارجي در ايران در يك چارچوب حساب شده ضرورى است. براي به وجود آمدن اين ظرفيت هم بايد گفت‌وگوهاى تخصصي بين صاحب‌نظران انجام شود. نبايد اكران فيلم‌هاي خارجي به هيچ‌وجه وادادگي نسبت به سينماى مسلط از سينماي امريكا گرفته تا هنگ‌كنگ، تلقى و تصور شود. اگر با نگاه وادادگي نسبت به اين موضوع نگاه بشود قطعا به سينماي ملي كشورمان ضربه وارد خواهد شد، ظرفيت‌هاى سينماى ملى را نبايد ناديده گرفت. »
اكران فيلم‌هاي خارجي در ايران مدت‌هاست محل مناقشه اهالي سينماست. برخي از تهيه‌كنندگان و سينماداران اكران فيلم‌هاي مطرح سينماي جهان را عامل ركود سينماي ايران مي‌دانند و برخي ديگر اين اتفاق را به فال نيك مي‌گيرند. مديرعامل بنياد سينمايي فارابي معتقد است نمايش فيلم‌هاي خارجي بايد با توجه به آداب و موازين و ارزش‌هاي فرهنگي كشورمان اتفاق بيفتد: «اكران فيلم‌هاي خارجي بايد با اين هدف باشد كه باعث رشدِ نگاه مخاطب ايراني شود و مخاطبان سينما اين حق را داشته باشند تا محصولات خارجي را با آثار داخلي مقايسه كنند. قطعا نگاه مخاطبان تربيت مي‌شود و باعث ارتقاي سينماي ما و سليقه مخاطبان خواهد شد. زماني كه از نمايش فيلم‌هاي خارجي صحبت مي‌كنيم قطعا هدف‌مان سينماي حرفه‌اي دنيا است.»
به گفته تابش درسال ۱۳۹۵ مطالعه درباره اكران فيلم‌هاي خارجي در بنياد سينمايي فارابي انجام شد. فارابي اين پژوهش را به يك گروه تحقيقاتي سفارش داد كه ديدگاه‌هاى دو طيف مخالف و موافق اين موضوع را در كنار هم ارزيابى كنند. اين گفت‌وگوها انجام شد و نتيجه اين طرح پژوهشي در اختيار سازمان سينمايي قرار گرفت و به صورت كتابى با نام «اكران فيلم خارجي» توسط دانشگاه هنر همزمان با جشنواره جهاني فيلم فجر منتشر شد.
اما هفته فيلم آلمان نخستين برنامه‌اي نيست كه گروه هنر و تجربه براي نمايش فيلم‌هاي خارجي در كشور تدارك ديده است. پيش از اين آثار كشورهايي چون ارمنستان و برزيل در اين گروه روي پرده رفته است. اما در بخش ديگري از مراسم هفته فيلم آلمان، به فولكر ردر رايزن فرهنگي سفارت آلمان از گفت‌وگو و همكاري مشترك دو كشور گفت: «در روزهاي آتي با هفت فيلم كه ۶ فيلم آن محصول آلمان و يكي محصول سوييس است، در سه شهر تهران، كرمان و شيراز مواجه مي‌شويد. اين آثار طيف گسترده‌اي از موضوعات را شامل مي‌شوند. به عنوان مثال «يلا» با موضوع وعده خوشبختي از طريق پول و جنوني كه در پس آن وعده وجود دارد ساخته شده است.»
در پايان اين مراسم جعفر صانعي مقدم، عضو شوراي سياستگذاري هنروتجربه درباره برنامه‌هاي آتي بخش بين‌الملل اين گروه توضيحاتي ارايه داد: «هفته فيلم آلمان آخرين هفته فيلم در سال جاري ميلادي است. البته ممكن است تا پايان سال ميلادي، رويدادهايي در قالب شب سينماي يك كشور برگزار شود اما هفته فيلم ديگري نخواهيم داشت. امسال اين چند هفته فيلم پشت سر هم برگزار شد اما بنا داريم در سال آتي؛ يعني ۲۰۱۷ هر فصل يك هفته فيلم برگزار كنيم. »
به گفته صانعي مقدم گروه سينمايي هنروتجربه تا پايان سال ۹۶ با همكاري جشنواره جهاني فيلم فجر، فيلم‌هاي هنري خارجي را در سالن‎هاي سينمايي اين گروه اكران مي‎كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون