• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3186 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲ اسفند

چراغ سبز بروكسل به آتن

رايزني‌هاي پرتنش بين يونان و گروه يورو به خبر اول رسانه‌هاي اروپايي تبديل شده است. بر اساس گزارش‌ها به دنبال سلسله مذاكرات هفته گذشته، روز گذشته نيز وزراي اقتصاد كشورهاي حوزه يورو در بروكسل گرد هم آمدند تا به راه‌حل مشتركي براي مساله بازپرداخت وام‌هاي يونان برسند. دولت آلمان درخواست يونان براي تمديد مهلت بازپرداخت وام‌هاي اين كشور را غيرقابل توجيه خوانده و رد كرده است اما دولت چپگراي آتن بر درخواست خود پافشاري مي‌كند.
خواسته دولت جديد يونان تمديد مهلتي شش ماهه براي بازپرداخت وام‌ها، بدون اجراي سياست‌هاي رياضت اقتصادي مورد تاكيد اروپا است. ائتلاف چپ‌گراي سيريزا كه با وعده پايان دادن به سياست‌هاي رياضت اقتصادي به قدرت رسيده است اكنون با چالش‌هاي بزرگي به ويژه در بخش اقتصاد و اشتغال در عرصه داخلي و سياست خارجي مواجه است و احتمالا تداوم برنامه‌هاي رياضتي با خشم و آشوب در سرزمين فلاسفه مواجه مي‌شود. برنامه كمك اقتصادي به يونان آخر ماه جاري ميلادي، 10 روز ديگر به پايان مي‌رسد و بدون توافق جديد ممكن است كه يونان با مشكل جدي كمبود نقدينگي مواجه شود. دولت يونان پيشنهاد كرده است كه به جاي تمديد برنامه كمك كنوني فرصتي شش‌ماهه براي بازپرداخت وام‌هايش بگيرد.
اين درخواست آتن با حمايت داخلي بخش قابل‌توجهي از مردم يونان برخوردار است. به همين سبب گزارش‌ها از نظر مساعد كميسيون اروپا نيز به اين خواسته حكايت دارد. سخنگوي «ژان كلود يونكر» رييس اين كميسيون پيش از اين گفته بود كه يونكر با خواسته يونان موافق است. الكسيس سيپراس، نخست‌وزير يونان با آنجلا مركل، صدراعظم آلمان نيز مكالمه‌اي تلفني داشته كه از طرف يك مقام يوناني سازنده و در فضايي مثبت ارزيابي شده است. امريكا هم از رهبران كشورهاي اروپايي و يونان خواسته است كه با درك يكديگر به توافقي در اين زمينه برسند. اين بيم وجود دارد كه اقتصاد شكننده اروپا در صورت وخامت اوضاع در يونان با بحران اقتصادي عميق‌تري روبه‌رو شود.
با اين حال ناظران بر اين باورند يونان با وجود موافقت اتحاديه اروپا با چالش‌هاي اجتماعي- اقتصادي جدي روبه‌روست. آنچه مسلم است اين است كه يونان به ويژه براي بازپرداخت به موقع بدهي‌هايش به پول نياز دارد. بر اساس برخي اطلاعات، آتن به كمك ديگري به ميزان چهار ميليارد يورو نياز دارد.
روز گذشته همزمان با نشست وزراي اقتصاد حوزه يورو، مجلس يونان نيز جلسه‌اي براي تصميم‌گيري درباره يك سري برنامه‌هاي اصلاحات اجتماعي برگزار كرد. آنچه اكثريت مجلس قصد دارد تصويب كند آشكارا با شرايط اقتصاد رياضتي كه بخشي از برنامه كمك به يونان بوده تضاد دارد.
دولت چپگراي يونان مي‌گويد تداوم سياست‌هاي رياضت اقتصادي هم فشار بسياري روي بخش بزرگي از جامعه يونان مي‌آورد و هم به كاهش توليد منجر شده و مانع از رشد اقتصادي مي‌شود و به اين ترتيب ادامه آن به معني وخيم‌تر شدن اوضاع اقتصاد يونان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون