• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3971 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۹ آذر

سعيدي‌كيا:

سهم بنياد مستضعفان از اقتصاد كمتر از يك درصد است

رييس بنياد مستضعفان مي‌گويد: در حالي كه عده‌اي با اغراق از سهم زياد بنياد در اقتصاد كشور حرف مي‌زنند و مدعي هستند كه اين نهاد ماليات نمي‌دهد، سهم بنياد مستضعفان از اقتصاد كشور كمتر از يك درصد است و در 10 سال گذشته 4 هزار ميليارد تومان ماليات پرداخت كرده‌ايم و طبق گفته سازمان امور مالياتي خوش‌حساب‌ترين شركت هستيم.
محمد سعيدي‌كيا ادامه مي‌دهد: «در حال حاضر برآورد دقيقي از ميزان ارزش دارايي‌هاي بنياد مستضعفان نداريم. ارزيابي ميزان ارزش دارايي‌ها هم هزينه بسيار زيادي دارد. درباره ميزان اراضي تحت مالكيت بنياد هم به علت مسائل حقوقي و دعاوي مطرح در حوزه قضايي آمار و ارقام دقيقي نداريم و اساسا تعيين ارزش دارايي‌ها بسيار پيچيده است. اما بنياد مستضعفان كوچك‌تر از آن است كه درباره آن گفته مي‌شود. در سال گذشته 28 هزار ميليارد تومان درآمد حاصل از فروش داشتيم. سهم بنياد از 160 شركت فعال از 1 تا 100 درصد است و وزن متوسط بنياد در سهام اين شركت‌ها به 55 درصد مي‌رسد. به اين معنا كه تقريبا سهم بنياد از 28 هزار ميليارد تومان چيزي حدود 15 هزار ميليارد تومان است و سود بنياد هم به چيزي حدود 12 درصد يعني هزار و 600 ميليارد تومان مي‌رسد.»
وي ادامه مي‌دهد: «گردش مالي 15 هزار ميليارد توماني از محل فروش داشته‌ايم و اين رقم نسبت به توليد داخلي كشور حدود 7/0 درصد است يعني برخلاف تبليغاتي كه مي‌شود حتي يك درصد از اقتصاد كشور را هم نداريم.
اما كساني هستند كه با اغراق صحبت مي‌كنند و از سهم زياد بنياد مستضعفان در اقتصاد حرف مي‌زند و مدعي مي‌شوند كه بنياد ماليات نمي‌پردازد. در سال‌هاي قبل تقريبا 7 درصد از سود يعني 80 ميليارد تومان وارد چرخه محروميت‌زدايي مي‌شد اما امسال 40 درصد از سود تقسيم شده بنياد يعني 450 ميليارد تومان در بخش محروميت‌زدايي هزينه مي‌شود.»
رييس ينياد مستضعفان همچنين مي‌افزايد: «بنياد مستضعفان يك بنگاه داراي رشته فعاليت‌هاي متنوع است و اگر بنياد اين تنوع از رشته فعاليت‌ها را در اختيار نداشت در سال‌هاي ركود بسيار صدمه مي‌ديد. براي مثال در سال 92، سوددهي شركت‌هاي سيماني بنياد به بيش از 50 ميليارد تومان رسيد اما در سال‌هاي اخير با توجه به ركود بخش ساختمان در كشور و افت فروش سيمان با تلاش بسيار زياد سعي كرديم هزينه‌ها را سر به سر كنيم. اين در حالي بود كه صادرات سيمان به عراق هم متوقف شد. درسال 94 حدود 2 ميليون تن سيمان به عراق صادرات داشتيم كه اين موضوع هم با سياست‌هاي عراق متوقف شد. اما به دنبال بازار جديد براي صادرات سيمان بوديم و توانستيم كشورهايي مثل عمان و... را جايگزين عراق كنيم.
بايد توجه داشت بنياد مستضعفان در چارچوب سياست‌هاي دولت فعاليت مي‌كند و كارگزار است. در سال 94 شركت توليدي دوده وابسته به بنياد زيان‌ده شد چراكه دولت تعرفه واردات دوده را حذف كرد و دوده از كشور چين با ارز مبادلاتي با قيمت ارزان وارد بازار شد و شركت بنيادي ضرر كرد.»  ايلنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون