• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4003 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۶ دي

بودجه شفاف

سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه سال 97 از حذف بودجه نهادهاي خاص خبر داد

در حالي كه از همان نخستين لحظات رونمايي از لايحه بودجه سال 97 بحث درباره تخصيص بودجه دولتي به برخي نهادها و موسسه‌هاي غيردولتي آموزشي و فرهنگي خاص به يكي از مهم‌ترين و پربحث‌ترين مباحث بودجه‌اي در مجلس و بيرون مجلس تبديل شده بود، حال سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 97 كل‌كشور از حذف كامل اين جدول از متن لايحه دخل و خرج سالانه كشور در يك سال آينده خبر داده است.
علي‌اصغر يوسف‌نژاد با اعلام اين خبر به خانه ملت گفته است: در سال‌هاي گذشته دولت مواردي را به عنوان كمك به نهادهاي خاص و موسسات غيردولتي آموزشي و فرهنگي ذيل عنوان جدول شماره 17 اختصاص مي‌داد كه توسط مجلس شوراي اسلامي تصويب مي‌شد. اين عضو هيات رييسه كميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 97 كل‌كشور ادامه داده است: دولت در بودجه سال 97 جدولي را كه بر اساس آن به نهادهاي خاص و موسسات غيردولتي كمك مي‌كرد، حذف كرد اما بودجه آنها را در زيرفصل‌هاي برخي وزارتخانه‌ها قرار مي‌داد و بر اين اساس تا پيش از اين براي كمك به اين نهادها حدود 200 ميليارد تومان در بودجه‌هاي سالانه درنظر گرفته مي‌شد. اين نماينده اصلاح‌طلب مردم ساري و مياندورود در مجلس ادامه مي‌دهد: كميسيون تلفيق بنابر بررسي‌هاي صورت گرفته، تشخيص داد كه كمك به نهادهاي خاص و موسسات غيردولتي فرهنگي و آموزشي در شرايط كنوني كه حاكم بر بودجه است به صلاح نيست؛ بنابر‌اين با پيشنهاد نمايندگان و تصويب كميسيون تلفيق اين بودجه حذف شد.
سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه سال 97 مجلس شوراي اسلامي همچين در توضيح نحوه هزينه‌كرد مبالغي كه درپي حذف اين جدول پرحاشيه در خزانه باقي مي‌ماند، تاكيد كرده است: اين بودجه براي سود وام مسكن رزمندگان و معلولان به‌صورت يارانه اختصاص يافت؛ به گونه‌اي كه 80 درصد به عنوان يارانه سود مسكن به رزمندگان و 20 درصد به عنوان يارانه سود مسكن معلولان اختصاص يافت. يوسف‌نژاد خاطرنشان كرد: بنابراين درشرايط فعلي با توجه به مصوبه كميسيون تلفيق، چيزي به عنوان كمك به نهادهاي خاص و موسسات غيردولتي آموزش فرهنگي وجود ندارد و بودجه عمراني آنها در جاي خود باقي خواهد ماند.
و اما ماجراي جدول شماره 17 چه بود و چرا خبر حذف اين جدول از بودجه سالانه كشور تا اين حد موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت. آنچنان كه پيش از اين هم بارها ازسوي مسوولان و نمايندگان مختلف مجلس مورد تاكيد قرار گرفته بود، برخي نهادها و تعدادي از موسسه‌هاي فرهنگي و آموزشي مبالغي را تحت عنوان «كمك» از دولت دريافت مي‌كردند و اتفاقا استفاده از همين لفظ «كمك» موجب مي‌شد كه امكان نظارت بر آن وجود نداشته باشد. به اين اعتبار، مشكل نخست منتقدان درباره اين بخش از لايحه بودجه، همان لفظ كمك بود كه بر اين اساس، هنگامي كه همزمان با رونمايي دولت از لايحه بودجه و به مدد گسترش شبكه‌هاي اجتماعي كه عملا امكان نقد و بررسي دقيق‌تر بند به بند و تبصره به تبصره لايحه بودجه را براي تك‌تك شهروندان فراهم كرد، غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي، نماينده عضو كميسيون برنامه و بودجه و ازجمله اعضاي كميسيون تلفيق بودجه از قول وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به ايلنا گفت: درپي صحبت‌هايي كه در جلسه فراكسيون مستقلين ولايي با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي داشتيم، آقاي صالحي گفت كه اين جدول از بودجه امسال حذف شده و بودجه‌ريزي به اين موسسات زيرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و در چارچوب بودجه اين وزارتخانه انجام خواهد شد.
اما اين آخرين گام از مسير شفافيت در بودجه سال آينده نبود و درحالي كه به‌زعم برخي ناظران همين ميزان از شفافيت نيز قابل‌تقدير بوده و اينكه با حذف لفظ «كمك» از اين رديف بودجه، امكان نظارت بر آن فراهم شود، اتفاقي ميمون و مبارك خواهد بود، حال حذف كل جدول شماره 17 آنچنان كه سخنگوي كميسيون تلفيق خبر داده، مي‌تواند گام نهايي و قابل‌تقدير در اين راستا باشد. با اين حساب، در بودجه سال آينده ديگر خبري از جدول شماره 17 نخواهدبود و از اين پس، نه تحت عنوان «كمك» و نه تحت هيچ عنواني ديگر، ريالي در اختيار اين موسسات غيردولتي قرار نخواهد گرفت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون