• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3190 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند

محمدفرهاد كليني در گفت‌وگو با «اعتماد»:

نتانياهو به دنبال نگاه به پرونده ايران از عينك اسراييل است

خيلي از افراد و چهره‌ها هم در درون رژيم صهيونيستي مي‌دانند كه اين اقدامات از سوي نتانياهو بيش از آنچه كه در جهت منافع اين رژيم باشد، در جهت منافع شخصي و فرافكني نتانياهو از مشكلات داخلي است

  محمدابراهيم ترقي‌نژاد/  شبكه خبري الجزيره و روزنامه انگليسي گاردين روز دوشنبه اولين بخش از اسناد محرمانه درباره ارزيابي‌هاي موساد از برنامه هسته‌اي ايران را منتشر كردند. اين اسناد نشان مي‌دهند سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي اندكي پس از سخنراني بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اين رژيم در صحن مجمع عمومي سازمان ملل در سال 2012 به ارزيابي‌هايي كاملا خلاف اظهارات وي درباره اهداف برنامه هسته‌اي ايران رسيده است. روزنامه انگليسي گاردين هم در گزارشي نوشت اين اسناد از كمپين جهاني امريكا براي مانع‌تراشي در برنامه هسته‌اي ايران و تشديد تحريم‌ها عليه كشورمان پرده برمي‌دارند. با اين حال نتانياهو همواره در سخنراني‌هاي متعدد خويش بر اين مساله تاكيد داشته است كه جمهوري اسلامي ايران به سمت برنامه‌هاي هسته‌اي غيرصلح‌آميز حركت مي‌كند و تا چندي ديگر نيز ايران مي‌تواند به سلاح هسته‌اي دست يابد. محمدفرهاد كليني، تحليلگر و كارشناس ارشد مسائل استراتژيك در گفت‌وگو با «اعتماد» معتقد است كه رژيم صهيونيستي تلاش كرده است با توليد انبوه اطلاعات اشتباه، مديريت محاسبات  درموردكشورمان را در دست گيرند. وي افشاي اين اطلاعات را در راستاي رقابت‌هاي تاكتيكي ميان دستگاه‌هاي اطلاعاتي واشنگتن و تل‌آويو ارزيابي مي‌كند. مشروح گفت‌وگوي اعتماد با محمدفرهاد كليني در ادامه مي‌آيد:

 شبكه الجزيره و روزنامه گاردين اسناد محرمانه‌اي از موساد درباره فعاليت‌ هسته‌اي ايران را منتشر كرده است كه نشان مي‌دهد رژيم صهيونيستي از صلح‌آميز بودن فعاليت هسته‌اي كشورمان آگاه بوده است. دليل اين مساله كه اسراييل با علم به اين مساله برنامه هسته‌اي ايران را غيرصلح‌آميز مي‌داند، چيست؟

قبل از هر چيز بايد دانست كه در حال عبور از عصر اطلاعات و ارتباطات هستيم و شاهد بازي جريانات با Fake Information يا اطلاعات غلط هستيم و به همين دليل، كشورها براي تنظيم منافع سعي مي‌كنند با اين ابزار شرايط را براي منافع خود تغيير دهند و از اين طريق مديريت محاسبات ديگران را در دست گيرند. در پرونده هسته‌اي كشورمان هم شاهد تنوع بازي در اين خصوص هستيم. در اين چارچوب بارها و بارها توسط رژيم صهيونيستي از طريق سياست‌هاي مستقيم و غيرمستقيم با هدف القاسازي و به انفعال كشيدن مواضع جمهوري اسلامي ايران طراحي و اقدام شده است. امروزه اين تناقض مواضع در حوزه رژيم صهيونيستي بيانگر افشا شدن بخشي از اين بازي است كه چنين احتمال داده مي‌شود با توجه به تفاوت‌هاي تاكتيكي واشنگتن با رژيم تل‌آويو اين موضوع منجر شده تا براي كنترل مواضع شخص نتانياهو دنبال شود.

 چندي پيش نيز بلومبرگ فاش ساخت كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي  بازنگري اطلاعات و اسناد مربوط به فعاليت هسته‌اي ايران را در دست دارد زيرا احتمالا امريكا و رژيم صهيونيستي سال‌هاي پيش براي اخلال در روند هسته‌اي اطلاعات اشتباه را به آژانس داده‌اند. اين مساله نيز در همين راستا ارزيابي مي‌شود؟

بايد توجه داشت و ديد كه رقابت‌هاي امنيتي در ماه‌هاي اخير ميان دستگاه‌هاي امنيتي رژيم صهيونيستي با سيستم اطلاعاتي امريكا بيشتر از پيش شده است. چندي پيش شاهد بوديم رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي اقدام به نشر مطالبي از مواضع دروني كاخ سفيد انجام داده‌اند كه اين موضوع به هيچ عنوان خوشايند مقامات امريكايي نبود و اين احتمال وجود دارد و شايد اين مساله، در چارچوب تدابير و سياست‌هاي عمل متقابل دستگاه‌ امنيتي امريكا براي پاسخ به اين مساله باشد.

 پس اين مساله پاسخ كاخ سفيد به اسراييل است.

بحث همكاري و رقابت ميان دستگاه‌هاي امنيتي امريكا و رژيم صهيونيستي موضوع جديدي نيست و به خوبي مي‌دانيد اين موضوع در زمان پروژه مونيكا لوينسكي در دوران صدارت دموكرات‌ها و در زمان رياست بيل كلينتون نمود بيشتري به خود گرفت و همواره در زمان دموكرات‌ها شاهد اين شدت بوده‌ايم.

     علت چيست؟

علت آن است كه شايد زماني كه تندروها در درون رژيم صهيونيستي به قدرت مي‌رسند و مصادف با صدرات سوپر دموكرات‌ها مي‌شود، همكاري و رقابت از معناي متفاوتي برخوردار مي‌شود. به خوبي مي‌دانيد كه همواره معمولا كميته لابي آيپك در درون امريكا در كنار دموكرات‌‌ها بوده است و امروزه بي‌دليل نيست كه بخشي از يهوديان امريكا به‌شدت از مواضع شخص نتانياهو راضي نيستند و بعيد نيست در صورت برگزاري سخنراني او در كنگره، صداهاي مخالف خارج از برخي اعضاي دموكرات كنگره به حوزه برخي از چهره‌هاي يهودي امريكايي يا رسانه‌هاي يهودي متمايل به دموكرات‌ها افزايش پيدا كند.

 فكر مي‌كنيد اين اختلاف تا به كجا كشيده مي‌شود؟

البته رژيم صهيونيستي تلاش مي‌كند تا عامل اين دوري را معطوف به نقش اوباما كند ولي به نظر نمي‌رسد فقط اين مساله باشد زيرا موضوع اختلافات فقط در مساله هسته‌اي متمركز نيست و سياست بي‌رويه و خلاف رژيم نتانياهو در بحث شهرك‌سازي و همچنين نوع كنش و واكنش مجموعه كشورهاي غربي نسبت به ايده دو دولت در فلسطين و... هم موثر است.

 اين افشاگري چه اثري مي‌تواند در سخنراني نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در كنگره طي روزهاي آتي داشته باشد؟

شخص نتانياهو تلاش مي‌كند با طرح موضوع ايران، اولويت‌هاي سياست‌هاي امريكا را دگرگون كند و به نحوي فضا را به اين سو ببرد كه چيدمان سياسي در امريكا عملا تابع سياست‌هاي نرم‌افزاري تل‌آويو شود و كماكان سياست خارجي امريكا گروگان آن رژيم باشد و به نحوي شواهد را تنطيم مي‌كند تا نگاه جامعه سياسي امريكا با عينك اسراييلي به مساله هسته‌اي باشد. نتانياهو مي‌داند كه كم‌كم به پايان لحظه ايران‌هراسي نزديك مي‌شود و بنابراين با اين هياهو تلاش مي‌كند تا در ادبيات سياسي از ايران هيولايي براي رژيمش بسازد.

 آيا اين افشاگري‌ها در روند مذاكرات هسته‌اي نيز اثرگذار خواهد بود؟

به هر حال نيانياهو در تلاش است با چانه‌زني در حوزه قدرت در امريكا كاسب منافع خود باشد و حتي خيلي از افراد و چهره‌ها هم در درون رژيم صهيونيستي مي‌دانند كه اين اقدامات از سوي نتانياهو بيش از آنچه كه در جهت منافع اين رژيم باشد، در جهت منافع شخصي و فرافكني نتانياهو از مشكلات داخلي است و به همين دليل سياست فرافكنانه و غوغاسالارانه و بازي با افكار نخبگان امريكا را دنبال مي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون