• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3190 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند

در جريان سفر ظريف به عراق صورت گرفت

لغو صدور رواديد سياسي ميان ايران و عراق

 

يادداشت تفاهم لغو رواديد گذرنامه‌هاي سياسي، خدمت و خاص بين جمهوري اسلامي ايران و عراق امضا شد. اين يادداشت تفاهم كه به امضاي وزيران خارجه ايران و عراق رسيد براي تقويت و گسترش بيش از پيش روابط دوستانه و همكاري‌هاي دو جانبه براي تسهيل سفرهاي متقابل گذرنامه‌اي امضا شد. بر اساس اين تفاهمنامه، دو كشور داراي يكي از گذرنامه‌هاي سياسي، خدمت و خاص، نيازي به اخذ رواديد ورود، ترانزيت، خروج و اقامت موقت در خاك طرف ديگر ندارند. اعتبار يادداشت تفاهم نامحدود اعلام شد.

مسوول اصلي كنترل جنگ عليه داعش در عراق دولت است

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران بعدازظهر ديروز پس از ورود به بغداد و ديدار با همتاي عراقي در نشست خبري مشترك با ابراهيم جعفري، وزير خارجه عراق تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره در كنار مردم عراق خواهد بود. ما در مقابله با تروريسم كور و وحشيانه داعش، اولين كشوري بوديم كه به ياري برادران و خواهران در عراق شتافتيم و اين را وظيفه همسايگي دانسته و مي‌دانيم. معتقديم مقابله با گروه‌هايي كه عليه امنيت عراق كار مي‌كنند بيش از هر چيز بايد يك حركت عراقي باشد و همه بايد در خدمت مردم و دولت عراق باشد. ظريف در پاسخ به سوالي درباره تهاجم اخير نيروهاي تركيه به سوريه، اظهار داشت: از ديد ما احترام به تماميت ارضي و عدم استفاده از زور در روابط بين‌المللي يك اصل بنيادين و محكم حقوق بين‌الملل است و رعايت نكردن اين اصل نمي‌‌تواند براي ايجاد امنيت در منطقه راهگشا باشد. از همه همسايگان و كشورهاي منطقه مي‌خواهيم با جديت و دقت اين اصل مهم را مدنظر قرار دهند، چرا كه تخلف از اين اصل مهم حقوق بين‌الملل مي‌تواند خطرات جدي براي منطقه ما داشته باشد. خبرنگاري درباره نتايج مذاكرات اخير در ژنو سوال كرد كه ظريف در اين باره گفت: گفت‌وگوهايي كه در سه روز گذشته در ژنو داشتيم، ادامه گفت‌وگوهاي ما است براي رسيدن به يك راه‌حل منطقي و مبتني بر احترام متقابل در اين موضوع. جمهوري اسلامي ايران با توجه به اهتمامي كه براي رسيدن به راه‌حل سياسي و از طريق گفت‌وگو و براساس منطق، عقل و كمك به تقويت نظام عدم اشاعه در جهان دارد پيشنهاد كرد كه اين بار حضور بالاترين متخصصان سياسي در حوزه هسته‌اي در اين گفت‌وگوها شكل بگيرد و به همين دليل با حضور آقاي صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي ايران و وزير انرژي امريكا توانستيم گفت‌وگوهاي فني را در سطح خوبي دنبال كنيم. مقداري پيشرفت در موضوعات مختلف داشتيم، ولي هنوز موضوعاتي هست كه نياز به كار بيشتر دارد به همين خاطر هفته آينده در حاشيه اجلاس شوراي حقوق بشر گفت‌وگوهايي در ژنو خواهيم داشت. ظريف در پاسخ به سوالي درباره مشاركت ايران در عملياتي كه قرار است به زودي در شهر الانبار در مقابله با داعش صورت گيرد، گفت كه نياز است به صورت عملياتي با تروريسم و داعش مقابله شود. مسوول اصلي كنترل جنگ عليه داعش در عراق دولت اين كشور است، البته در حال حاضر بسياري از كشورها در تلاشند به عراق در اين زمينه كمك كنند و ايران نيز به همين روال ادامه مي‌دهد. رييس دستگاه ديپلماسي ايران با تاكيد بر اينكه جامعه جهاني بايد به‌طور جدي‌تر با داعش و تروريسم مبارزه كند، يادآور شد: مهم‌ترين اقدام در اين زمينه جلوگيري از رسيدن كمك‌هاي نظامي و مالي به داعش است.  
ابراهيم جعفري وزير خارجه عراق پس از ديدار و گفت‌وگو با محمدجواد ظريف در نشست خبري مشترك در بغداد با تاكيد بر توسعه مناسبات تهران و بغداد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وي خاطرنشان كرد: موضوع لغو رواديد سياسي و خدمت يكي از موضوعاتي است كه بين دو طرف مورد بحث و بررسي قرار گرفت. ما همكاري‌هاي دوجانبه و همكاري‌هاي منطقه‌اي را مدنظر داريم و بين كشورهاي منطقه و عراق به علت حضور تروريسم داعش منافع مشترك به وجود آمده و ما بر اين منافع مشترك تاكيد داريم و لازم مي‌دانيم كه تاكيد كنيم روابط ما با ديگر كشورها به اين معنا نيست كه در امور ديگر كشورها دخالت داشته باشيم و اينكه با يك كشور روابط نزديك داشته باشيم به اين معنا نيست كه روابط را با ساير كشورها محدود كنيم. در جدال‌ها و كشمكش‌هاي منطقه‌اي ورود نمي‌كنيم. ديپلماسي عراق بر اين مساله متمركز است و به دنبال كاهش كشمكش‌ها و تنش‌ها هستيم و از تناقض‌ها دوري مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون