• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4025 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ بهمن

مصاحبه با دكتر امير راد طراح مشهور ايراني به بهانه طراحي لباس المپيك ۲۰۱۸

یک‌ایرانی تمام قد در مقابل بزرگان مُد دنیا

  خيلي‌ها نمي‌دانند كه طراح لباس تيم ملي براي المپيك زمستاني ۲۰۱۸ شما بوديد. چالش‌هاي شما براي طراحي اين لباس چه بوده است؟
طراحي لباس براي نمايندگان يك كشور در عرصه بين‌المللي سخت‌ترين نوع طراحي است چرا كه از يك طرف مسووليت نمايش سبك فكري و فرهنگ كشور را برعهده داري و از طرف ديگر بايد در چارچوب و استانداردهاي جهاني ايده و اجراي درستي داشته باشي، آن هم زماني كه كشورهايي چون ايتاليا، فرانسه، امريكا و... با برندهاي‌شان در اين رقابت حضور دارند.
علاوه بر اينها يك چالش جذاب هم با هموطنان خود داري كه در شبكه مجازي ظهور مي‌كند (مي‌خندد).
البته اين چالش‌ها خودش جذابيت اين كار است و توليد آدرنالينش كم از شركت در المپيك نيست.
  لباس ايران در رده‌بندي‌هاي جهاني جزو ۷ پوشش برتر المپيك و با عنوان لباس به‌يادماندني معرفي شد. علت اين انتخاب را چه مي‌دانيد؟
براي اين انتخاب به المان‌هاي موجود در لباس، نگاه اجتماعي طراح‌ها و وحدت بصري پوشش تيم توجه مي‌كنند
  چه المان‌هايي را در طراحي لباس تيم ملي در نظر گرفتيد؟
اين مجموعه لباس از جنس كشمير بوده و رنگ اصلي آن سفيد است كه علاوه بر تاكيد بر رنگ سفيد پرچم ايران و فصل زمستان، پيام‌آور صلح است و با توجه به شرايط سياسي روز (آشتي كره جنوبي و كره شمالي كه موكدا در لباس تيم ملي كره نيز ديده شد و...) انتخاب شده است.
فرم اين لباس تركيبي از كت (jacket) و ردا (mandarin) است كه پوشش باستاني ايران در طول تاريخ بوده و نشان از آماده شدن براي اتفاقات مهم داشته است.
من به عمد لباسي واحد را براي زنان و مردان انتخاب كردم كه نشان از برابري و اتحاد جنسيتي دارد و اين براي اولين‌بار اتفاق افتاده است.
تمامي قطعات لباس از طريق حلقه‌هاي المپيك به هم متصل مي‌شود كه حلقه‌هايي فلزي بوده‌اند.
اين طراحي در سبك مينيمال انجام شده كه به همين علت تمام جزييات غيرضروري از لباس حذف و نقطه تمركز لباس كنار چهره ورزشكار واقع شده است.
همان طور كه در تحليل وب‌سايت‌هاي insider و usa today به درستي اشاره‌ شد تمركز لباس روي خوش‌استايلي ورزشكار است كه چهره‌اي متفاوت را از آنها نشان مي‌دهد.
پوشيدن دقيقا همين پوشش توسط رياست فدراسيون در رژه، مهر تاييدي بر اين مفهوم ارايه شده است.
  طراحي لباس براي ورزشكاران چه تفاوتي با طراحي براي هنرمندان و افراد مشهور ديگر دارد؟
واقعا دو مختصات جداگانه دارد و شايد از هنرمندي به هنرمند ديگر بسيار فضاي متفاوتي را تجربه كنم وگاها مدتي با او و آثارش همراه مي شوم تا نقطه شروع درست را پيدا كنم، پروسه ايده اوليه معمولا به اندازه كل مابقي پروژه زمان و انرژي مي‌گيرد. از نظر من يك طرح كلي خوب صرفا يكسري جزييات خوب است و اين جزييات بايد از اول در طراحي گنجانده شود.
از طرفي شبكه‌هاي مجازي امروزه پديده جديدي را در پوشش ايجاد كرده‌اند كه نوعي عدم تمركز را براي طراح، هنرمند و مخاطب او ايجاد مي‌كند و البته سرعت اتفاقات اجتماعي به خصوص مد را بسيار زياد كرده‌اند پس براي طراحي كه هميشه بايد يك قدم از مد جلوتر باشد به‌شدت پيچيده است.
  در بين لباس‌هايي كه براي افراد مشهور طراحي كرده‌ايد، كدام يك را بيشتر دوست داريد؟
انتخاب اثر يقينا سخت‌ترين بخش مصاحبه است. ولي خب... من تقريبا براي ۱۳۰هنرمند مشهور طراحي لباس انجام مي‌دهم كه اگر بخواهم از آنهايي كه بيشتر مورد استقبال قرار گرفته صحبت كنم طراحي براي احسان خواجه‌اميري است كه اين اواخر بيشترين انرژي را روي آن گذاشتم و نتيجه بسيار خوبي داشت، حامد بهداد كه تجربه طراحي براي يك آرتيست واقعي است، امير آقايي كه اين طراحي در سطح جهاني ديده شد، برانكو مربي تيم پرسپوليس، سام درخشاني كه روحيه بسيار متفاوتي دارد، علي زندوكيلي كه طراحي باشخصيت و موسيقي ويژه او كاملا در هم تنيده شده است. وحيد جليلوند، كارگردان فيلم بدون تاريخ، بدون امضا كه برنده شير طلايي جشنواره ونيز شد، ميلاد كي‌مرام كه باجسارت در پوشش مرا ذوق‌زده كرد، پژمان بازغي و خاطره جذاب لباسش در خندوانه و خيلي از دوستان هنرمند ديگرم كه اگرچه نام‌شان را نياوردم ولي مي‌توانيد در پيج رسمي من در اينستاگرام ببينيدشان. amir.raad
  در خانه مد راد به جز هنرمندان و ورزشكاران با چه گروه‌هاي ديگري برخورد داريد؟
در واقع بخش عمده‌اي از فعاليت خانه مد راد مربوط به طراحي لباس براي بيزينس من‌هاي معروف، كارآفرينان و مديران است.
همان طور كه مي‌دانيد زبان بدن بخش مهمي از پيشبرد اتفاقات كسب و كار است و درصد زيادي از آن مربوط به نوع پوشش و پالس‌هاي اوليه ظاهري ما است، طبيعي است كه مديران و بيزينس من‌ها به‌شدت از اين امتياز بهره مي‌برند. ما در  «خانه مد راد» استايلست‌هايي آموزش‌ديده و حرفه‌اي داريم كه در اين مسير به مديران، مشاوره پوشش مي‌دهند و آنها را تا يافتن استايل شخصي‌شان همراهي مي‌كنند.

 

 

  طراحي لباس براي نمايندگان يك كشور در عرصه بين‌المللي سخت‌ترين نوع طراحي است چرا كه از يك طرف مسووليت نمايش سبك فكري و فرهنگ كشور را برعهده داري و از طرف ديگر بايد در چارچوب و استانداردهاي جهاني ايده و اجراي درستي داشته باشي

  زبان بدن بخش مهمي از پيشبرد اتفاقات كسب و كار است و درصد زيادي از آن مربوط به نوع پوشش و پالس‌هاي اوليه ظاهري ما است، طبيعي است كه مديران و بيزينس من‌ها به‌شدت از اين امتياز بهره مي‌برند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون