• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4033 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳ اسفند

FATF به پاكستان فرصت سه ماهه داد

نجات موقت اسلام‌آباد از نقشه مالي امريكا

شهاب شهسواري

 

 

هر‌چند هنوز گروه ويژه اقدام مالي (FATF) نتايج رسمي نشست يكشنبه خود در پاريس را علنا اعلام نكرده است، اما وزير امورخارجه پاكستان در توييتي خبر داده است كه اين گروه بين‌المللي مبارزه با پولشويي تصميم گرفته است پيشنهاد امريكا را براي قرار دادن پاكستان در فهرست مشهور به «ليست خاكستري» قبول نكرده و تصميم گرفته است سه ماه به پاكستان فرصت بدهد تا مداركي در مورد اقدامات اين كشور در مبارزه با پولشويي و تامين مالي براي تروريسم ارايه دهد. ايالات متحده امريكا در راستاي اقداماتش براي تحت فشار قرار دادن پاكستان، در اجلاس اخير گروه ويژه اقدام مالي در پاريس، پيشنهاد داده‌بود تا پاكستان وارد فهرست كشورهاي تحت نظر به دليل تامين مالي گروه‌هاي تروريستي قرار بگيرد. كشورهاي بريتانيا، فرانسه و آلمان از اين پيشنهاد امريكا حمايت مي‌كردند. اما خواجه آصف، وزير خارجه پاكستان كه براي سفر به مسكو رفته است، روز سه‌شنبه در توييتي اعلام كرد كه اين پيشنهاد مورد اجماع شركت‌كنندگان در اجلاس روز يكشنبه پاريس قرار نگرفته است.

وزير خارجه پاكستان در پيامي در حساب كاربري شبكه اجتماعي توييتر خود نوشت: «هيچ اجماعي براي قرار دادن پاكستان در اين فهرست وجود نداشت. » به نوشته خواجه آصف، گروه ويژه اقدام مالي تصميم گرفته است سه ماه به پاكستان فرصت دهد و به گروه آسيا پاسيفيك اين نهاد ماموريت داده تا «يك گزارش تازه در مورد اقدامات پاكستان تا ماه ژوئن» (خرداد ماه سال آينده) ارايه دهد. اين مقام پاكستاني در انتهاي پيام خود «از دوستاني كه كمك كردند» تشكر كرده است. گروه ويژه اقدام مالي يك نهاد جهاني است كه با تامين مالي گروه‌هاي تروريستي و پولشويي مبارزه مي‌كند. به گزارش روزنامه ديلي‌تايمز پاكستان، طي ماه‌هاي اخير دولت اسلام‌آباد تلاش زيادي كرده است تا در فهرست كشورهايي كه با اقدامات مبارزه با پولشويي همكاري نمي‌كنند قرار نگيرد.

به گزارش رويترز يك مقام وزارت خارجه امريكا گفته است كه نمي‌تواند تاييد كند كه گروه ويژه اقدام مالي تصميمي مبني بر رد پيشنهاد امريكا گرفته ‌باشد. به گفته اين مقام آگاه تصميم‌هايي كه از سوي گروه ويژه اقدام مالي اتخاذ مي‌شود، تا زماني كه رسما از سوي FATF اعلام شوند، محرمانه خواهند ماند. اين مقام وزارت خارجه امريكا كه به شرط پنهان ماندن هويتش با رويترز مصاحبه كرده است ادعا كرده كه جامعه جهاني همچنان نسبت به نارسايي‌هاي پاكستان در اقدامات مقابله با پولشويي و همكاري با سامانه مبارزه با تامين مالي تروريسم نگران است. با اين حال اخيرا دولت پاكستان گام‌هايي براي بهبود اين روند برداشته است. اين مقام امريكايي جزيياتي در مورد اقدامات پاكستان ارايه نداد. در ابتداي سال جاري ميلادي، پاكستان گزارشي از اقدامات خود براي جلوگيري از تامين مالي گروه‌هاي تروريستي به FATF ارايه داده‌بود، اما طرح امريكا پيش از ارايه اين گزارش در اختيار گروه ويژه اقدام مالي قرار گرفته بود و در اجلاس هفته جاري در پاريس، ابتدا در مورد طرح امريكا تصميم‌گيري شد.

به گزارش ديلي تايمز پاكستان، دكتر مفتاح اسماعيل، مشاور نخست‌وزير در امور مالي به عنوان نماينده پاكستان در جلسه گروه ويژه اقدام مالي در پاريس شركت كرده‌بود. مفتاح اسماعيل پيش از شركت در اين جلسه به آلمان، بلژيك و هلند سفر كرده‌ بود تا با مقام‌هاي اين كشورهاي اروپايي مذاكره كند و حمايت آنها را در راي منفي به طرح امريكا جلب كند. همچنين يك هيات از مقام‌هاي وزارت خارجه و داخله پاكستان به رياست سيد منصور شاه، مديركل واحد نظارت مالي پاكستان براي دفاع از عملكرد پاكستان در مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم در اين اجلاس شركت كرده ‌بود. مقام‌هاي پاكستاني نسبت به اقدام امريكا براي قرار دادن پاكستان در فهرست خاكستري گروه ويژه اقدام مالي ممكن است مشكلات جدي براي اقتصاد اين كشور ايجاد كند، باعث شود جايگاه اعتباري بين‌المللي پاكستان به‌شدت افت كند و موسسات بين‌المللي مالي از همكاري با اسلام‌آباد سر باز بزنند. گروه ويژه اقدام مالي FATF 700 عضو دارد كه شامل اعضايي از سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا، صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني مي‌شود.

ائتلاف ضد‌تروريستي مسكو و اسلام‌آباد

خواجه آصف، وزير امورخارجه پاكستان، در شرايطي خبر نجات كشورش از قرار گرفتن در فهرست خاكستري FATF را اعلام كرد كه براي ديداري رسمي در مسكو به سر مي‌برد. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه پس از ديدار با همتاي پاكستاني‌اش ضمن اظهار نگراني از «حمايت ناتو و ايالات متحده از داعش» اعلام كرد كه اسلام‌آباد و مسكو آماده ايجاد يك «كميسيون مشترك مبارزه با تروريسم» هستند. پاكستان طي ماه‌هاي گذشته و پس از اعلام استراتژي جديد امريكا در افغانستان به‌شدت از سوي ايالات متحده امريكا تحت فشار قرار گرفته است. ماه گذشته امريكا اعلام كرد كه كمك‌هاي مالي اين كشور به صندوق مشترك عمليات ضد تروريسم با پاكستان در شمال اين كشور قطع خواهد شد و همچنين كمك‌هاي نظامي خود را به پاكستان به حالت تعليق در آورد. دولت امريكا، اسلام‌آباد را به حمايت از گروه‌هاي تندرو در افغانستان و ايجاد بي‌ثباتي در همسايه شمالي متهم مي‌كنند.

در نشست خبري پس از ديدار ميان وزراي خارجه روسيه و پاكستان، سرگئي لاوروف به‌شدت نسبت به كمك‌هاي دولت امريكا به داعش در افغانستان اظهار نگراني كرد و گفت: «ما مدارك بسيار جدي داريم كه نشان مي‌دهد ائتلاف تحت رهبري ناتو از داعش در افغانستان حمايت مي‌كند.» لاوروف تاكيد كرد: «اين خيلي نگران‌كننده است كه ناتو و امريكا تلاش مي‌كنند بر خطر داعش در افغانستان سرپوش بگذارند و آن را ناچيز جلوه بدهند.» لاوروف تاكيد كرد كه واشنگتن بايد «در مورد ماهيت بالگردهاي بي‌نام و نشاني كه در مناطق تحت كنترل شورشيان در افغانستان پرواز مي‌كنند» توضيح بدهد. خواجه آصف هم با تاييد صحبت‌هاي لاوروف تاكيد كرد كه در افغانستان «مسلح‌سازي بي‌سر و صداي داعش» در جريان است و گفت: «نه كابل و نه واشنگتن حاضر به پذيرش واقعي حضور گسترده و تسليح داعش در افغانستان نيستند. داعش يك تهديد جدي براي آسياي ميانه، پاكستان، چين و نهايتا فدراسيون روسيه است. روند كنوني بسيار نگران‌كننده است.» وزير خارجه پاكستان هم ضمن تاكيد بر تعهد كشورش براي صلح در افغانستان تاكيد كرد: «شكست‌هاي بزرگي در افغانستان پيش آمده است و برخي تلاش مي‌كنند بي‌جهت اين شكست‌ها را گردن پاكستان بيندازند. ما همه اين اتهامات بي‌پايه را رد مي‌كنيم. براي ما امكان ندارد كه به خاطر كشورهاي ديگر در خاك خودمان جنگي به راه بيندازيم كه به ما ربطي ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون