• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4033 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳ اسفند

وزراي خارجه اسپانيا و هلند با شمخاني و ظريف ديدار كردند

برجام و منطقه، سوژه‌هاي روي ميز

گروه ديپلماسي| تهران در آخرين ماه سال جاري ميزبان وزراي خارجه چند كشور اروپايي است. روز گذشته نوبت به وزراي خارجه هلند و اسپانيا رسيد كه مهمان محمد‌جواد ظريف باشند. رايزني‌هايي كه مجموعه‌اي از سوژه‌ها اما به طور خاص برجام را هدف قرار داده بودند. «آلفونسو داستيس» وزير امور خارجه اسپانيا براي نخستين‌بار در اين جايگاه به ايران سفر كرد و ظريف نيز در ديدار با وي با اشاره به سابقه طولاني مناسبات ايران و اسپانيا بر توسعه روابط در تمام زمينه‌ها تاكيد كرد. در حالي كه اروپا خود را براي گفت‌وگو با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده درباره لزوم باقي ماندن واشنگتن در توافق هسته‌اي با ايران آماده مي‌كند، داستيس ضمن تاكيد بر اجراي برجام گفت: «به عنوان يك عضو اتحاديه اروپا متعهد به برجام هستيم.» گسترش همكاري‌ها در حوزه‌هاي گردشگري، محيط زيست، انرژي، تكنولوژي‌هاي پيشرفته، حمل و نقل، همكاري بيشتر بين دانشگاه‌هاي دو كشور و موضوعات منطقه‌اي نيز ديگر سوژه‌هاي مورد گفت‌وگو در ديدار ظريف با همتاي اسپانيايي بودند. در پايان ديدار، وزراي امور خارجه دو كشور يادداشت تفاهم همكاري‌ها براي گسترش رايزني‌هاي سياسي و دو‌جانبه را امضا كردند. يادداشت تفاهم توسعه همكارهاي ريلي نيز به امضاي مقام‌هاي راه آهن دو كشور رسيد.

برجام، آزمون مهمي براي اروپا

آلفونسو داستيس، وزير خارجه اسپانيا در ادامه مدت زمان حضور در تهران با علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و پيرامون همكاري‌هاي دوجانبه، منطقه‌اي وبين‌المللي و راهكارهاي ارتقاي امنيت در منطقه گفت‌وگو كرد.

شمخاني در اين ديدار با اشاره به فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي گسترده در دو كشور براي افزايش همكاري‌ها در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي، دفاعي و گردشگري به لزوم اجراي صحيح برجام اشاره كرد و گفت: برجام آزمون مهمي براي اروپاست و اگر الگوي برجام با توجه به روند اقدامات منفي امريكا موفقيت خود را اثبات نكند به معناي شكست اعتبار بين‌المللي منطق مذاكره خواهد بود. تاكنون اتحاديه اروپا تحرك لازم را براي حفظ برجام از خود نشان نداده است. ما طرح امريكا براي ايجاد تغيير در برجام و به گروگان گرفتن آن براي محدود‌سازي دستاوردهاي ايران را يك بازي سياسي مي‌دانيم و به صراحت اعلام مي‌كنيم اگر برجام براي ما منافع لازم را نداشته باشد، دليلي براي ادامه آن نيز وجود ندارد.

درحالي كه زمزمه‌هايي دال بر تمايل اروپا براي آغاز مذاكرات موشكي با ايران به گوش مي‌رسد و تهران نيز توان دفاعي خود را غيرقابل مذاكره خوانده است دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز در گفت‌وگو با وزير خارجه اسپانيا گفت: قدرت دفاعي ايران باتوجه به تجربيات تلخ تاريخي و حملات بي‌پرواي كشورهاي غربي به كشورهاي فاقد توان مقابله و بازدارندگي، هرگز قابل مذاكره نيست.

امير دريابان شمخاني با اظهار نگراني از تشديد اقدامات نظامي و كشتار مردم بيگناه يمن از سوي ارتش عربستان سعودي، ضمن انتقاد شديد از بي‌تحركي و سكوت كشورهاي اروپايي در قبال اين جنايت‌ها خاطرنشان كرد: تصميم به عدم فروش سلاح به امارات و عربستان به دليل استفاده از آن در حمله به مردم بيگناه بايد در سطح كل اروپا تعميم يافته و اين تصميم در قطعنامه شوراي امنيت نيز ذكر شود.

آلفونسو داستيس وزير امور خارجه اسپانيا نيز با ابراز خرسندي در خصوص سفر به ايران گفت: رويكرد كشورهاي اروپايي به ويژه پس از توافق هسته‌اي با ايران، گسترش همه‌جانبه همكاري‌هاي مشترك و توسعه سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي زير‌ساختي براي دستيابي به روابط اقتصادي بلندمدت و مستحكم است.

حذف دلار در دستور كار ايران

سيخريد كاخ، وزير خارجه هلند نيز كه روز گذشته به دعوت همتاي ايراني خود به تهران سفر كرده بود با محمدجواد ظريف ديدار كرد. وي كه از 13 فوريه عنوان وزير خارجه را به خود اختصاص داده است با ظريف درباره ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي گفت‌وگو كرد. «سيخريد كاخ» وزير امور خارجه هلند همچنين با علي شمخاني نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز ديدار كرد. شمخاني در اين ديدار همكاري و رايزني بين ايران و اتحاديه اروپا را به نفع صلح و ثبات در منطقه و جهان دانست و گفت: پس از برجام فرصت‌هاي فراواني براي افزايش سطح مبادلات تجاري و سرمايه‌گذاري‌هاي اقتصادي به ويژه در حوزه انرژي و فناوري فراهم شده است. نقض برجام و اتخاذ رويه زورگويانه از سوي امريكا موجب بي‌اعتمادي و بدبيني گسترده مقامات كشورهاي مختلف به ساختار و هيات حاكمه امريكا شده و ايران اين فرصت را يافته كه ضمن تبيين ماهيت تحريم‌هاي ضدانساني و غيرقانوني براي شركاي خود با ايجاد گفتمان و درك مشترك مسير پيمان‌هاي پولي دوجانبه و حذف دلار را پيگيري كند.

وي با اشاره به سياست ترامپ مبني بر گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي تصريح كرد: راهبرد امنيت ملي و دكترين هسته‌اي امريكا در دوره جديد تهديدي جدي عليه صلح جهاني و نقض منشور سازمان ملل بوده و ضروري است تمامي اقدامات بازدارنده براي اتمام اين ديوانگي به كار گرفته شود.

سيخريد كاخ وزير خارجه هلند نيز در اين ديدار با قدرداني از برخورد فعال ايران با توافق برجام و اجراي مسوولانه تعهدات گفت: مسير پيش رو به طور قطع تامين‌كننده منافع دو كشور در حوزه‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي بوده و بايد تلاش كنيم تا پايبندي امريكا به اين توافق نيز به طور كامل محقق شود.

وي با تقدير از نقش ايران در مقابله با تروريسم و جرايم سازمان يافته افزود: دولت هلند به دنبال گسترش همكاري‌هاي مشترك و توسعه سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي زير‌ساختي ايران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون