• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4037 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۸ اسفند

گفت‌وگوي« اعتماد» با طاهريان، نايب‌رييس كميته ملي المپيك

فدراسيون‌ها زمينه حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها را فراهم كنند

گروه ورزش

 روز يكشنبه در ديدار تيم ملي بسكتبال ايران و عراق، بالاخره بانوان ايراني پس از مدت‌ها توانستند آزادانه وارد سالن شوند و اين ديدار را از نزديك تماشا كنند. با عملكرد خوب فدراسيون بسكتبال و البته حمايت وزارت ورزش و جوانان اين مهم تحقق يافت تا حالا همه منتظر باشند كه شايد روزي زنان ايراني اجازه حضور در استايوم‌هاي فوتبال را بيابند. چند سالي است بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به طور جدي در مجامع مدني و ورزشي پيگيري مي‌شود. با اينكه بارها و بارها مسوولان مختلف ورزشي از موافقت خود براي حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها سخن گفته‌اند اما هيچ‌وقت بطور عملي و جدي پيگير اين موضوع نبوده‌اند تا اينكه حالا با پيشقدمي فدراسيون بسكتبال گام موثري در اين زمينه برداشته شد. طاهره طاهريان كه پيش از اين مشاور معاونت زنان رياست‌جمهوري را بر عهده داشت، حالا به عنوان نايب‌رييس بانوان كميته ملي المپيك مسووليت مهمي در ورزش كشور به دست گرفته و يكي از كساني است كه به‌شدت از علاقه‌اش براي حضور بانوان در ورزشگاه‌ها سخن گفته است.

به عنوان سوال اول مي‌خواهيم درباره مساله حضور بانوان در ورزشگاه‌ها صحبت كنيم. به طور كلي نظر شما در اين باره چيست؟

اين مساله موضوعي است كه پيش از اين هم در ورزش ايران پيگيري شده بود تا به نتيجه برسد. گاهي اوقات در برخي از فدراسيون‌ها هم قدم‌هايي برداشته شد تا خانم‌ها بتوانند وارد مجموعه‌هاي ورزشي شوند و بازي‌ها را تماشا كنند. طي اين سال‌ها هم تا به حال گزارشي نداشتيم كه بر طبق آن مشكلي ايجاد شده باشد. چرا كه ورزش متعلق به خانواده‌هاست و آنها حق دارند كه به ورزشگاه‌ها بروند و تماشا كنند. وزارت ورزش و جوانان زمان طولاني است كه اين موضوع را پيگيري مي‌كند و من هم به عنوان يك مشاور چندين بار در اين جلسه حضور داشتم و نظرات خودم را مطرح كردم. به همين دليل در جريان هستم وزارت ورزش و جوانان علي‌الخصوص معاونت زنان اين وزارتخانه تلاش زيادي انجام داد تا بانوان ايراني بتوانند به ورزشگاه‌ها بروند و بازي‌هاي ورزشي را تماشا كنند. حتي در اين زمينه در رياست‌جمهوري و معاونت زنان و خانواده و خانم مولاوردي هم پيگيري‌هاي مستمري انجام داده‌اند و خودشان بارها در جلسات حاضر بودند. البته خانم ابتكار هم در دوره معاونت خودشان اين موضوع را پيگيري كردند چرا كه ما معتقديم اين موضوع مطالبات خانواده‌هاست و آنها علاقه‌مندند به ورزشگاه‌ها بروند. اين مي‌تواند يك دوره آموزشي براي خانواده باشد و شايد مهم‌تر از همه يك اوقات فراغت مناسب براي خانواده‌ها باشد. من هم به عنوان كسي كه در ورزش حضور داشتم بارها اين مساله را پيگيري كردم و راجع به آن صحبت كردم تا ان‌شاءالله روزي اين اتفاق رخ بدهد. در اين زمينه خود فدراسيون‌ها بيشتر متولي هستند كه بتوانند شرايطي را مهيا كنند تا خانواده‌ها و بانوان بدون دغدغه وارد ورزشگاه شوند و بدون مشكل هم خارج شوند.

آيا تا به حال وزارت ورزش در اين زمينه قدم‌هاي موثري برداشته است؟

همان‌طور كه گفتم وزارت ورزش طي اين سال‌ها پيگير موضوع بوده و قدم‌هاي مثبتي برداشته است. روز يكشنبه هم كه خانواده‌ها به همايش بسكتبال رفتند و پيش از آن هم كه به تماشاي واليبال رفته بودند نشان داد خانواده‌هاي ايراني مشتاق و علاقه‌مند هستند كه ورزش را از نزديك دنبال كنند و تماشا كنند. شما هم ديديد كه خانواده‌ها بدون مشكل آمدند و رفتند و اتفاق خاصي هم رخ نداد. من به عنوان كسي كه كارشناس هستم و در اين باره بارها نظرات خودم را داده‌ام واقعا موافق اين موضوع هستم تا خانواده‌ها مشكل‌شان براي اين موضوع حل شود. درباره حضور بانوان در سالن بسكتبال هم فدراسيون بسكتبال قدم‌هاي موثري برداشت كه اين موضوع با حمايت‌هاي وزارت ورزش و جوانان انجام شد.

شما در صحبت‌هاي‌تان اشاره كرديد فدراسيون بسكتبال با حمايت‌هاي وزارت ورزش و جوانان مقدمات حضور بانوان در سالن را فراهم كرد. آيا فدراسيون فوتبال در اين زمينه قدم‌هايي برنداشته تا وزارت ورزش حمايت كند؟

در نگاه من نيست كه فدراسيون فوتبال نمي‌خواهد چنين اتفاقي رخ دهد. به غير از مباحث خانواده‌ها، فدراسيون‌ها بايد در مجامع بين‌المللي هم پاسخگوي اين مساله باشند و خيلي از كساني كه به ايران مي‌آيند، اين را به عنوان يك مشكل مطرح مي‌كنند تا فدراسيون‌هاي ما پيگيري كنند. من خيلي بعيد مي‌دانم فدراسيوني بخواهد با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مخالفت كند اما بايد در نظر داشته باشيد شرايط فوتبال با ساير ورزش‌ها متفاوت است. چند سال قبل كه من اين موضوع را به عنوان يك پيشنهاد به معاونت زنان رياست‌جمهوري دادم در آن پيشنهاد هم گفتم ورزش‌ها را نمي‌توانيد يك طور در نظر بگيريد چرا كه معتقدم در برخي از رشته‌ها همچون واليبال و بسكتبال شايد مشكل زيادي به وجود نيايد اما در فوتبال بايد سازوكار مناسب طراحي شود. ما در كار كارشناسي كه انجام داديم عنوان كرديم مساله فوتبال به اين دليل كه سال‌ها بانوان به ورزشگاه‌ها نرفته‌اند يا اينكه جمعيت تماشاگر فوتبال بيشتر است با ساير ورزش‌ها متفاوت است. بايد شرايط مناسب مهيا شود كه خانواده‌ها بي‌دغدغه وارد و بي‌دغدغه و مشكل از ورزشگاه خارج شوند. من فكر مي‌كنم مي‌شود از شيوه‌نامه‌هاي وزارت ورزش و جوانان براي حل اين مشكل هم استفاده كرد. من به عنوان يك كارشناس كاهلي و سستي در اين كار نمي‌بينم كه فدراسيوني بخواهد در اين زمينه كم كاري كند. قاعدتا بايد شرايط ورود و خروج بانوان طوري طراحي شود كه فرهنگ و قانون‌هاي ما به طور كامل رعايت شود.

به نظر شما آيا مي‌توان زماني براي ورود بانوان به استاديوم‌هاي فوتبال تعيين كرد؟

من اعتقاد دارم اين اتفاق روزي رخ مي‌دهد. شايد به اين زودي‌ها و شايد هم كمي ديرتر. اما نمي‌توانم براي آن زمان دقيقي مشخص كنم چرا كه در اين زمينه تصميم‌گيرنده نيستم اما مي‌دانم با حمايت‌هاي وزارت ورزش و جوانان به اين سمت حركت مي‌كنيم كه روزي خانواده‌ها وارد استاديوم‌ها شوند و ورزش فوتبال را تماشا كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون