• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4044 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ اسفند

كتابخانه

مهم‌ترين فلاسفه قرن بيستم

«صدفيلسوف قرن بيستم» در واقع دايره‌المعارف كوچكي است كه خواننده را با فلاسفه جريان‌ساز و اثرگذار در قرن گذشته آشنا مي‌كند. در ضمن اين آشنايي جريان‌هاي مهم و نوظهور فلسفي را در حوزه‌هاي گوناگون فلسفه به تصوير مي‌كشد. اين كتاب به ويژه براي نوآموزاني كه مي‌خواهند با فلاسفه قرن بيستم آشنايي مقدماتي حاصل كنند منبعي درخور توجه است.

اين كتاب نوشته جمعي از نويسندگان از جمله استوارت براون، دايان كالينسون و رابرت ويلكينسون است كه با ترجمه عبدالرضا سالاربهزادي توسط نشر «ققنوس» براي چهارمين بار منتشر شد كه هم‌اكنون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

برخي فلاسفه قرن بيستم كه در اين كتاب مقاله‌هايي درباره آنها نوشته شده است عبارتند از؛ آدرنو، برگسون، نوام چامسكي، دريدا، برتراند راسل، ريچارد رورتي، ميشل فوكو، آنتونيو گرامشي، فردريش نيچه، يورگن هابرماس و... اشاره كرد.

 

حقوقدان يا پيشخدمت شاه بريتانيا

بهوميل هرابال دكتراي حقوق داشت و در دانشگاه فلسفه و ادبيات خواند، اما به جاي پرداختن به كار دانشگاهي يا قضاوت ترجيح داد كه پس از تحصيل به كارهاي عجيب و غريبي چون سوزنباني راه‌آهن، نمايندگي بيمه، دستفروشي، دوره گرد اسباب‌بازي فروشي و كارگري در ذوب‌آهن بپردازد. به جاي تاليف كتاب‌هاي قطور و انتزاعي فلسفي و مقالات تخصصي هم به نوشتن رمان و داستان مشغول شد. مشهورترين اثر او تنهايي پر هياهو است ك در ايران با استقبال گسترده‌اي مواجه شد. اين نويسنده سرشناس چك همچون ديگر نويسنده همزبانش ميلان كوندرا در سراسر اروپا و بلكه جهان مخاطبان فراواني دارد و آثار فراواني چون مرگ آقاي بالتيسبرگر، اخبار قتل‌ها و افسانه‌ها، جوانه، كوتاه كردن مو و شهركي كه در آن زمان از حركت ايستاد را منتشر كرده است. من خدمتكار شاه انگليس بودم، با ترجمه بهاره هاشميان يكي ديگر از كتاب‌هاي اين وارث فرانتس كافكا است كه در آن به دغدغه‌هاي مردم سرزميني مي‌پردازد كه در سال‌هاي پس از جنگ زير سلطه حكومت‌هاي كمونيستي زندگي مي‌كردند و در وحشت و ارعاب ناشي از اين وضعيت توتاليتاريستي زندگي خود را سامان مي‌دادند.

 

فلسفه در ژاپن

«مكتب كيوتو» كتابي است در مورد سير فلسفه در جامعه ژاپن. اين كتاب در قالب 6 فصل به بررسي مكتب كيوتو مي‌پردازد كه يگانه مكتب فلسفي ژاپن در دوره معاصر است. نيشيدا كيتارو، رهبر و پايه‌گذار ناخواسته اين مكتب در نوشته‌هاي خود روح و تفكر عقلاني و منطقي غربي را با تفكر اشراقي و بوديستي شرقي در مي‌آميزد و فلسفه‌اي در سطح فلسفه‌هاي جهاني همچون پديدار‌شناسي، اگزيستانسياليسم و... عرضه مي‌كند. به اعتقاد نويسنده اين كتاب نيشيدا كيتارو را مي‌توان «افلاطون ژاپن» دانست كه در نقطه آغاز فلسفه ژاپن ايستاده است. نيشيدا در تمامي نوشته‌هاي خود تلاش كرد تا انديشه‌ها و تكنيك‌هاي فلسفي مغرب زمين را براي توصيف روح فرهنگ و انديشه شرقي – مخصوصا ژاپني- به كار بندد. به سخن ديگر، هدف نيشيدا اين بود كه نشان دهد چگونه مي‌توان در قالب زبان و سبك تفكر فلسفي غربي، انديشه ژاپني را توصيف كرد. در فصل اول و دوم ريشه‌هاي شرقي و غربي اين مكتب بررسي شده است و فصل‌هاي بعدي به تشريح انديشه‌هاي فلسفي نيشيدا كيتارو، نيشيتاني كيجي و تانابه هاجيمه اختصاص دارد.

كليدي‌ترين مفهوم در فلسفه تمامي فيلسوفان كيوتو مفهوم «نيستي» است كه به زبان فلسفي تشريح شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون