• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4044 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ اسفند

سفر مديران فوتبال ايران با عنوان «دانش‌افزايي»

حاشيه‌هاي سفر به ايتاليا

گروه ورزشي

حاشيه‌هاي سفر اهالي فوتبال ايران به ايتاليا بيشتر از متن موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفته است. هياتي از مسوولان فوتبال ايران با سرپرستي حيدر بهاروند، رييس سازمان ليگ فوتبال ايران در راستاي تفاهمنامه همكاري دوجانبه‌اي كه بين فدراسيون فوتبال ايران و ايتاليا امضا شده در مقر فدراسيون فوتبال ايتاليا مورد استقبال مايكل اووا، مديركل فدراسيون و نايب‌رييس يوفا قرار گرفتند. اما انتقادات از داخل ايران كم نيست. بسياري از مديران باشگاه‌ها نسبت به اين سفر انتقاد دارند اما حاضر نيستند آن را رسانه‌اي كنند. موضوع به مشكلات مالي فدراسيون فوتبال بازمي‌گردد كه باشگاه‌ها را در تنگنا قرار داده است. اكثر قراردادهاي فدراسيون فوتبال در اين سال‌ها بي‌سرانجام رها شده است و صداي اعتراض مديران باشگاه‌ها هم به جايي نمي‌رسد. در اين ميان حيدر بهاروند از اين سفر خوشحال است و در اين زمينه به نقل از سايت فدراسيون فوتبال ايتاليا گفت: «از مسوولان ايتاليايي بابت ميزباني‌شان تشكر مي‌كنم. اين ملاقات براي ما بسيار اهميت دارد چون قصد داريم همكاري‌مان با فدراسيون فوتبال ايتاليا را گسترش دهيم.» در پاسخ مديركل فدراسيون فوتبال ايتاليا هم گفت: «ما به ايراني‌ها احساس نزديكي مي‌كنيم. نقاط مشترك زيادي داريم و مطمئنم در آينده با هم كارهاي زيادي براي رشد فوتبال دو كشور خواهيم كرد. من چند سال پيش براي امضاي تفاهمنامه بين دو فدراسيون به تهران آمدم و تحت تاثير ساختار فوتبال ايران قرار گرفتم. اين همكاري براي ما اهميت زيادي دارد. خوشحاليم كه مي‌توانيم تجربيات‌مان را در آينده بيشتر به يكديگر منتقل كنيم و اميدوارم ديدارهاي دوستانه بيشتري بين تيم‌هاي جوانان دو كشور برگزار شود.» هيات ايراني كه ديدار تيم‌هاي لاتزيو و يوونتوس را از نزديك تماشا كرد، قرار است طي روزهاي آينده از مجموعه تمريني باشگاه‌هاي اينتر و ميلان و همچنين دفتر سري آ در شهر ميلان بازديد كند. طي روزهاي اخير حواشي زيادي پيرامون حضور اين مديران در ايتاليا مطرح شد. مديران برخي از باشگاه‌هاي ليگ يكي به همراه چند مديرعامل باشگاه ليگ برتري به سازمان ليگ رفتند تا به رسم عادت هر ساله، با هزينه بيت‌المال سفر اروپايي را تجربه كنند. آنها در كنار خودشان چند رييس هيات فوتبال و البته تعدادي از كارمندان فدراسيون را هم با خود به اين سفر بردند تا بلكه از اين سفر تفريحي بيشتر لذت ببرند. نكته حائز اهميت و جالب اين بود كه طي اين مدت هيچ يك از مديران فدراسيون فوتبال به خاطر اين موضوع پاسخ روشني به رسانه‌ها نداده است.

آبان ماه سال 93 مهدي تاج كه در آن مقطع رياست سازمان ليگ را هم بر عهده داشت، پس از ديدار با رييس فدراسيون ايتاليا درباره بهره‌گيري از الگوهاي جديد بازاريابي با او به توافق رسيد كه در نهايت هم قرار بر اين شد ايتاليا 6 ماه در ايران كارگاه آموزشي برگزار كند. اما حالا به نظر مي‌رسد حاصل آن كارگاه آموزشي تربيت مديراني شده كه براي كسب تجارب بيشتر به سفر رفتن آن هم از نوع اروپايي و به هزينه بيت‌المال را بيش از پيش در دستور كار خود قرار داده‌اند. البته نكته حائز اهميت و جالب ماجرا اينجاست كه پيش از اين اعلام شده بود قرار است اين افراد با هزينه شركت ايتاليايي به اين سفر بروند و از ورزشگاه جوزپه مه‌آتسا و امكانات ورزشي ديگر ايتاليا بازديد كنند اما حالا كاشف به عمل آمده كه هزينه سفر اين اساتيد از طريق اسپانسرينگ سازمان ليگ پرداخت شده. اسپانسرينگي كه قرار بود هزينه‌هاي اين سازمان را تامين كرده و در كنار اين درآمدها به باشگاه‌ها هم كمك مالي شود. باشگاه‌هايي كه طي سال‌هاي اخير هميشه با مشكل مالي مواجه بودند به طوري كه اين روزها همه باشگاه‌هاي ايراني يك طلبكار مقابل در باشگاه خود مي‌بينند، حالا بايد ببينند سازمان ليگ‌شان بي‌توجه به مسائل مالي باشگاه‌ها، سفر تفريحي براي روسا و كارمندانش ترتيب مي‌دهد. سفري كه خيلي‌ها معتقدند بار فني و دستاورد مشخصي براي فوتبال ايران نخواهد داشت. اينكه چرا در اين بين مديران باشگاه‌ها كه صاحبان اصلي سازمان ليگ هستند به اين موضوع اعتراض نكرده‌اند نكته ابهام‌برانگيز ماجراست چرا كه شايد اگر مديران باشگاه‌ها روي اين موضوع دست مي‌گذاشتند هزينه چند صد ميليوني از جيب بيت‌المال براي سفر چند نفر به اروپا نمي‌شد.

اعتراض باشگاه‌ها البته به موضوع درآمدهاي سازمان ليگ و عدم تخصيص آن به باشگاه‌ها بازمي‌گردد. جاي سوال است چطور سازمان ليگ كه با پول دولت و حمايت‌هاي دولتي اداره مي‌شود به خود اجازه مي‌دهد تعداد زيادي از مديران را و البته كارمندان خودش را به يك سفر به اصطلاح كاري بفرستد كه در عمل اين سفر تفريحي خواهد بود؟! بايد ديد طي روزهاي آينده روساي سازمان ليگ چه پاسخي براي اين موضوع خواهند داشت.

شايد طي روزهاي آينده نهادهاي نظارتي هم به اين مساله ورود كنند و با بررسي اسناد و مدارك مشخص شود آيا انجام چنين سفري ضروري بوده يا بيشتر جنبه تفريحي داشته است؟ در اين بين حتي شنيده شده شايد سازمان بازرسي كل كشور هم به اين موضوع ورود كند تا در سال‌هاي آينده ديگر شاهد هدر دادن بيت‌المال از اين طريق نباشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون