• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4046 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۹ اسفند

ديدار غيرممكن

«ترامپ» و «اون» ملاقات مي‌كنند

ميثم سليماني

كره شمالي چند وقتي است كه خود را بار ديگر به صدر اخبار رسانده است اما اين‌بار نه به خاطر آزمايش‌هاي اتمي و موشك‌هاي بالستيك بلكه به خاطر روند گفت‌وگو و صلح طلبي كه با كره جنوبي و امريكا در پيش گرفته است. در حال حاضر واسطه‌هاي متعددي وجود ندارد، نه چين در اين روند صلح حضور دارد و نه روسيه، بلكه تنها سه كشور به طور خاص درگير اين روند شده‌اند: كره شمالي، كره جنوبي و امريكا. كاخ سفيد با بيانيه‌اي كه روز پنجشنبه منتشر كرد بسياري را شگفت‌زده كرد. در اين بيانيه آمده است كه رييس‌جمهور ترامپ با رهبر كره شمالي ديدار خواهد كرد. اين ديدار بناست دو ماه ديگر و در ماه مه برگزار شود. در حال حاضر جزييات زيادي در خصوص نحوه ديدار طرفين وجود ندارد. خبر ديدار دوجانبه ميان دونالد ترامپ و كيم جونگ اون بسيار غيرمتعارف و غيرقابل پيش‌بيني بود وشايد كمتر كسي تصور اين را داشت كه چنين ديداري در آينده‌اي نزديك صورت گيرد. بسياري معتقدند كه ديدار ميان رهبر دو كشور فرصت منحصر به فردي را ايجاد مي‌كند كه طرفين به دهه‌ها درگيري پايان دهند ولي شكست آن مي‌تواند دو كشور را به آستانه يك جنگ تمام‌عيار بكشاند. دونالد ترامپ در توييتر خود نوشت: كيم جونگ اون با نمايندگان كره جنوبي نه فقط درباره توقف فعاليت‌هاي هسته‌اي بلكه درباره خلع سلاح هسته‌اي و اينكه هيچ گونه آزمايش موشكي از سوي كره شمالي در اين مدت انجام نخواهد شد، صحبت كرد. پيشرفت بزرگي صورت گرفته، اما تحريم‌ها تا زمان رسيدن به توافق پا برجا باقي خواهند ماند و ملاقات با (رهبر كره شمالي) در حال برنامه‌ريزي است. ركس تيلرسون، وزير خارجه ايالات متحده نيز در واكنش به اين موضوع گفت: ديدار با رهبر كره شمالي تصميمي است كه خود رييس‌جمهور ترامپ به تنهايي گرفته است.

به گزارش نيويورك‌تايمز مشاور امنيت ملي كره جنوبي كه روز دوشنبه در كره شمالي حضور داشت و با رهبر كره شمالي ديدار كرد روز پنجشنبه به واشنگتن آمد تا با دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده صحبت كند. وي در جمع خبرنگاران گفت: كره شمالي به دنبال توافقي براي خلع سلاح است و حتي حاضر است كه تمرينات نظامي سالانه ايالات متحده و كره جنوبي را نيز در اين بهار مورد پذيرش قرار دهد.

لازم به ذكر است كه ايالات متحده و كره شمالي در طول يك سال گذشته شاهد صحبت‌هاي جنجالي رهبران دو كشور عليه يكديگر بوده‌اند و تنها در يك سال پيونگ يانگ چندين تست موشكي و هسته‌اي انجام داد و حتي تا پيش از برگزاري المپيك زمستاني پيونچانگ بسياري نگران آغاز يك جنگ تمام‌عيار ميان دو كشور بودند. اما با آغاز روند مذاكره و ديپلماسي ميان دو كره در حاشيه مسابقات المپيك حالا اين اميدواري به وجود آمده كه از تنش‌ها نسبت به يك سال گذشته كاسته شود و حدود 4 ماه است كه از سوي كره شمالي هيچ گونه آزمايش نظامي تحريك‌كننده‌اي صورت نگرفته است. اين در حالي است كه كره شمالي در طول سال 2017 به طور ميانگين ماهانه بيش از يك آزمايش موشكي انجام داده است و حالا توقف چند ماهه اميدهاي فراواني را براي كاهش بحران به وجود آورده است.

نيويورك‌تايمز همچنين گزارش داد كه كره جنوبي سعي دارد شرايط كنوني را به يك فرصت تبديل كند و قصد دارد كه اعتبار شروع اين مذاكرات را به دونالد ترامپ اعطا كند كه كمپيني از فشارهاي اقتصادي را عليه كره شمالي به راه انداخت و اكنون دولت امريكا آغاز چنين مذاكره‌اي را نيز ثمره اقدامات يك‌سال گذشته خود مي‌داند. اما در طرف مقابل كيم جونگ اون احتمالا محاسبه كرده است كه در حال حاضر با توقف آزمايش‌هاي سلاح‌هاي نظامي خود به طور قابل توجهي به توانايي‌هاي پيونگ يانگ لطمه وارد نمي‌كند و مي‌توانند به برنامه‌هاي خود ادامه دهند. ويكتور چا، مدير سابق امور آسيا در شوراي امنيت ملي كاخ در مقاله خود در نيويورك‌تايمز مي‌نويسد: سوال بي‌پاسخ در حال حاضر اين است كه ايالات متحده تنها قصد دارد براي مذاكره پاي ميز مذاكره بيايد. وي مي‌افزايد: در سال‌هايي كه درگير مساله كره شمالي بودم متوجه شدم كه رژيم كره شمالي هرگز چيزي را به صورت رايگان نمي‌دهد. از همين رو بايد كاخ سفيد ليستي را فراهم كند از كارهايي كه در مذاكرات آينده انجام ندهند و نبايد اشتباهات مذاكرات گذشته را انجام دهيم. ويكتور چا در ادامه عنوان مي‌كند، اعلاميه‌اي كه مقام‌هاي كره جنوبي منتشر كردند ليستي از اقداماتي بود كه بناست كره شمالي آن را انجام دهد، اما جزيياتي در مورد آنچه آقاي ترامپ قرار است در مقابل آن پيشنهاد دهد را ارايه ندادند و اكنون دو راه ممكن وجود دارد. مسير اول مي‌تواند كمك‌هاي مالي و اقتصادي و لغو تحريم‌ها نه فقط براي از بين بردن سلاح‌هاي هسته‌اي بلكه براي از بين بردن موشك‌هاي بالستيك با برد بلند باشد. اين موضوعات از جمله اقداماتي است كه در گذشته در راس مذاكرات قرار نداشته است و حالا دونالد ترامپ مي‌تواند به وعده انتخاباتي خود كه عنوان كرده بود اجازه نمي‌دهد كره شمالي توانايي هدف قرار دادن سرزمين اصلي امريكا را داشته باشد، برسد. اما مسير دوم اقدامي جسورانه‌تر است و به همين دليل براي ترامپ مي‌تواند بسيار جذاب باشد. اين امر باعث مي‌شود كه هويج بزرگ‌تري را به كره شمالي ارايه دهد كه آن، عادي‌سازي روابط ديپلماتيك با كره شمالي و در نتيجه انعقاد يك پيمان صلح و پايان دادن به جنگ كره و انزوايي باشد كه بر اثر برنامه اتمي كره شمالي به دست آمده است. اگر دونالد ترامپ چنين رويكردي را دنبال كند مي‌تواند يك انفجار بزرگ براي ديپلماسي باشد كه سال‌هاست منتظر آن هستيم.

در حال حاضر بسياري از تحليلگران كماكان نسبت به آينده مذاكرات ترديد دارند. دونالد ترامپ شخصيتي با تجربه مذاكرات موفق در عرصه بين‌المللي نيست و نمي‌توان انتظار داشت كه نتيجه مذاكرات موفقيت آميز باشد. اما يك واقعيت وجود دارد كه كره شمالي همواره براي مذاكره يك خواسته داشته كه آن هم برگزاري مذاكرات به شكلي هم‌سطح با مقام‌هاي بلندپايه امريكا بوده و اكنون اين خواسته نيز در حال تحقق است و در طرف مقابل امريكا نيز در آستانه دستيابي به خواسته خود است. حال بايد ديد در دوماه باقي مانده به برگزاري ديدار دو رييس‌جمهور مي‌توان انتظار داشت براي رسيدن به يك موفقيت ديپلماتيك همه‌چيز فراهم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون