• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4046 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۹ اسفند

تاريخچه طولاني مذاكرات خلع سلاح كره شمالي

سران دو كشور كره شمالي و امريكا هرگز با هم ديدار نكردند اما دوراني طولاني براي مذاكرات خلع سلاح داشته‌اند كه جيك جونز در سايت نيوزي به شكل خلاصه به آن پرداخته است. كره شمالي در دهه 1980 كار خود را روي برنامه تسليحات هسته‌اي آغاز كرد. در سال 1985 به لطف فشارهاي شوروي به پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌اي NPT پيوست. اما كيم ايل سونگ، بنيانگذار و رهبر پيشين كره شمالي اجازه بازرسي‌ها در اين كشور را نداد و شرط گذاشت كه ايالات متحده بايد سلاح‌هاي هسته‌اي خود را در كره جنوبي نابود كند.

در سال 1991 جورج بوش پدر، رييس‌جمهور وقت امريكا موافقت كرد كه اين تسليحات اتمي را از كره جنوبي حذف كند. يك سال بعد نيز دو كره توافقنامه منع توليد سلاح هسته‌اي را امضا كردند و كره شمالي موافقت كرد تا بازرسي‌ها از مراكز هسته‌اي انجام شود.

چند سال بعد چندين بار بازرسي‌ها در كره شمالي ادامه پيدا كرد. تا اينكه كيم ايل سونگ در سال 1994 درگذشت و پسرش كيم جونگ ايل به قدرت رسيد. وي اعلام كرد كه كشورش يك‌بار ديگر برنامه هسته‌اي سلاح‌هاي هسته‌اي خود را متوقف مي‌كند تا بتواند روابط خود را عادي‌سازي كند و ايالات متحده به توليد و سوخت‌رساني دو راكتور مقاوم اقدام كنند. اما اين معامله به خوبي انجام نشد و در پايان سال 2002 كره شمالي بازرسان را از كشورش خارج كرد و يك‌بار ديگر فرآيند توليدات هسته‌اي خود را آغاز كرد. گفتني است بين سال‌هاي 1995تا 2002 ايالات متحده 400 ميليون دلار كمك مالي به كره شمالي پرداخت كرد.

در ادامه مذاكرات شش‌جانبه ميان ايالات متحده، چين، ژاپن، روسيه، كره شمالي و كره جنوبي در سال 2005 برگزار شد. كره شمالي بار ديگر اعلام كرد كه برنامه تسليحات هسته‌اي خود را در قبال كمك غذايي و انرژي كشورهاي ديگر متوقف مي‌كند. اما در سال 2006 كره شمالي آزمايش‌هاي موشك بالستيك و همچنين اولين آزمايش هسته‌اي خود را انجام داد. در سال 2009، كره شمالي به طور كامل از مذاكره شش‌جانبه خارج شد و دومين آزمايش هسته‌اي خود را پس از آن انجام داد.

كيم جونگ اون، رهبر كنوني كره شمالي در سال 2011 پس از مرگ پدرش قدرت را در دست گرفت. او در طول اين مدت چندين آزمايش موشك بالستيك و بمب اتمي انجام داد. كره شمالي مدعي است اكنون به توانايي ساخت بمب هيدروژني و همچنين ساخت موشك بالستيك با توانايي حمل كلاهك هسته‌اي و رسيدن به خاك امريكا دارا است. اما حالا با آغاز سال 2018 ميلادي و تحريم‌هاي سخت امريكا عليه كره شمالي، كيم جونگ اون سخن از صلح مي‌گويد و بار ديگر اين فرصت فراهم شده است تا طرفين به يك دستاورد بزرگ ديپلماتيك دست پيدا كنند اما كماكان نتيجه مذاكرات موضوعي است كه هنوز پاسخي براي آن نمي‌توان متصور بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون