• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4054 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ اسفند

معرفي فيلم هاي نوروزي

سينما شكل تازه به خود مي‌گيرد

تينا جلالي

 

 

اكران فیلم‌های نوروز از چهارشنبه 23 اسفند آغاز شده است و مخاطبان هم‌بسته به سلایق خاص خود و با برنامه‌ریزی در طول ايام عيد به تماشاي فیلم‌ها می‌نشینند. در فهرست فیلم‌های نوروزي نام‌های بازيگراني چون محسن تنابنده، سيامك انصاري، جواد انصاري، مينا ساداتي، محسن كيايي، پژمان جمشيدي، هومن سيدي، رضا عطاران و... حضور دارند كه از ميان آنها بابك حميديان با سه فيلم (خرگيوش، به‌وقت شام، مصادره) و هادي حجازي‌فر با دو فيلم (به‌وقت شام و لاتاري) از بازيگران پركار فیلم‌های نوروزي به شمارمی‌روند كه در ادامه به معرفي اين فیلم‌ها می‌پردازیم:

 

مصادره؛ فضاي مفرح

فيلم «مصادره» امسال در بخش مسابقه سي و ششمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد؛ آنهایی كه اين فيلم را در جشنواره فجر ديدند از فضاي مفرح و شاد فيلم رضايت داشتند و «مصادره» را مناسب‌ترین گزينه اكران نوروزي دانستند. اولين ساخته مهران احمدی به سرگروهي سينما جوان به نمايش درمی‌آید.مهران احمدي فعاليتش را در سينما با دستياري كارگرداني شروع كرد، او سال‌ها به عنوان بازيگر در سريال‌هاي تلويزيوني و فيلم‌هاي سينمايي به ايفاي نقش مي‌پرداخت. سال گذشته فيلم كوتاه ساكنين محترم را ساخت و در چند جشنواره داخلي شركت كرد تا اينكه بعد از سال‌ها فعاليت در سينما موفق شد اولين فيلم بلند سينمايي خود را مقابل دوربين ببرد. اگرچه تصوري كه از نوع بازي‌هاي مهران احمدي در اذهان است بيشتر او را به آرتيستي شوخ‌طبع و كمدي نزديك مي كند اما نگاه به پرونده كاري او نشان مي دهد كه او در مقام يك بازيگر عاصي هم زياد ظاهر شده كه نمونه اخير آن به كاراكتر در فيلم «كارگر ساده نيازمنديم» مي‌توان اشاره كرد. اما در مورد فيلم مصادره به نظر می‌آید اولين فيلم مهران احمدي در سينما از پرفروش‌های گيشه امسال باشد. رضا عطاران براي بازي در اين فيلم كانديداي دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول شد.

تهیه‌کنندگی «مصادره» را محمدحسین قاسمی بر عهده داردو رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی، سیامک صفری و مهران احمدی در اين فيلم به ايفاي نقش پردخته‌اند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «ایران خیلی بزرگه ولی ما هم خیلی بدشانسیم.»

 

لاتاري؛ فيلمي بحث‌برانگيز

فيلم «لاتاری» به كارگرداني محمدحسین مهدويان و تهیه‌کنندگی سيدمحمود رضوي از سري فیلم‌های اكران نوروز است كه در گروه سينمايي استقلال به نمايش می‌آید. فيلمي كه فیلمنامه‌ آن توسط ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان به نگارش درآمده؛ داستان «لاتاري» ازاین‌قرار است كه امیرعلی و نوشین دو جوان بیست‌ویک دوساله، قصد ازدواج با یکدیگر را دارند. خانواده‌ها چندان موافق نیستند. آنها صبر پیشه کرده‌اند تا به ‌مرور زمان رضایت خانواده‌ها را به دست بياورند. آن دو یک سری رویای مشترک دارند. برنده شدن در لاتاری و دریافت گرین‌کارت امریکا و...

ساعد سهیلی، حمید فرخ‌نژاد، هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، زیبا کرمعلی بازیگران اصلی «لاتاری» هستند. لاتاري از فيلم‌هاي بحث‌برانگیز جشنواره فيلم فجر بود كه برخلاف دو فيلم گذشته كارگردانش يعني «ماجراي نيمروز» و «ايستاده در غبار» نتوانست نظر منتقدان را به خود جلب كند اما مخاطبان عام با لاتاري ارتباط خوبي برقرار كردند.

 

فراري؛ برنده چهار سيمرغ

فیلم «فراری» ساخته اخير علیرضا داودنژاد از جمله فیلم‌های نوروزي است كه در گروه سینمایی ماندانا به نمايش درمی‌آید. فيلمي به نویسندگی کامبوزیا پرتوی و تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری كه در جشنواره سي و پنجم فيلم فجر موفق به کسب چهار سیمرغ بلورین شد. بهترین بازیگر نقش اول مرد، جايزه ویژه هیات‌داوران،‌ بهترین فیلمنامه و بهترین صدابرداری سیمرغ‌هایی بودند كه اين فيلم توانست كسب كند. فراري بااینکه از بهترین‌های فجر آن زمان بود اما نتوانست فرصت نمايش پيدا كند به همين جهت نمايش آن به عيد سال امسال موكول شد.

محسن تنابنده، ترلان پروانه، سیامک صفری، سیما تیرانداز، رضا داوودنژاد، محمدرضا داوودنژاد، اقدس سعادت رضایی، علی داوودنژاد، کامیار نیازناک، سجاد سپهری‌شکیب، احمد یاوری، میترا تبریزی، علی رستگاری، حسن کریم‌خان‌زند، یاس نوروز بازيگران اين فيلم هستند.

داستان فيلم فراري درباره گلنار است كه در پی یافتن یک ماشین فراری قرمز به تهران می‌آید تا شاید به آرزوهای خود برسد اما نادر با آگاهی از موقعیت گلنار تلاش می‌کند او را به واقعیت‌های زندگی برگرداند اما...

 

خرگيوش؛ در بستر كمدي اجتماعي

«خرگیوش» كمدي اجتماعي، ساخته ‌مانی باغبانی در گروه سینمایی زندگی نمايش داده می‌شود، داستان فيلم قصه سه رفیق را به تصویر می‌کشد که شبی را می‌خواهند در کنار هم باشند و خوش بگذرانند، اما اتفاقاتی عجیب همه‌چیز را پیچیده می‌کند.

بابک حمیدیان، سیامک انصاری، جواد عزتی، مینا ساداتی، پانته‌آ سیروس، همایون ارشادی، امید روحانی، ملیکا شریفی‌نیا و مانیا علیجانی در اين فيلم به ايفاي نقش می‌پردازند. «خرگيوش» اولين ساخته ‌مانی باغباني نتوانست به جشنواره سي و پنجم راه پيدا كند، طول امسال هم اين فيلم نمايش داده نشد و نهايتا در فهرست فیلم‌های نوروزي قرار گرفت.

 

لونه زنبور؛ كمدي خانواده پسند

«لونه زنبور» سومین ساخته برزو نیک‌نژاد به تهیه‌کنندگی سعید خانی به سرگروهي ايران در سينماها نمايش داده می‌شود. ابتدا قرار بود اين فيلم آذرماه امسال به نمايش عمومي درآید اما وقتي فيلم «آینه‌بغل» به كارگرداني منوچهر هادي به نمايش درآمد اكران «لونه زنبور» به فرصت ديگر محول شد و درنهایت به نوروز رسيد. اين فيلم در جشنواره فيلم فجر نمايشي نداشت و به همين دليل هنوز واکنش‌ها نسبت به اين فيلم مشخص نيست. تداوم اكران فیلم‌های كمدي در نوروز و استقبال مخاطبان هم از چنين فیلم‌هایی؛ از همين حالا می‌توان حدس زد كه «لونه زنبور» از پرفروش‌های سال به شمار رود.

البته ذكر اين نكته ضروري است كه فيلم گذشته برزو نيك نژاد «زاپاس» كه كمدي سالم و خانواده‌پسند بود در زمان اكران با استقبال قابل توجهي همراه شده بود.

محسن کیایی، پژمان جمشیدی، بهاره کیان‌افشار، هومن برق‌نورد، پیام احمدی‌نیا، سیاوش چراغی‌پور، رعنا آزادی‌ور و فرید سجادی حسینی در اين فيلم كمدي بازي می‌کنند.«لونه زنبور» داستان دو سارق خرده‌پاست (جمشیدی و کیایی) که با تحویل گرفتن جعبه‌ای وارد ماجرایی بزرگ می‌شوند.

 

فيلشاه، تنها سهم كودكان و نوجوانان

سهم كودكان و نوجوانان از اكران فيلم‌هاي نوروزي تنها يك انیمیشن «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان است كه در گروه سینمایی آزادی نمايش دارد.

اين انيميشن سينمايي پس از حضور در بخش مسابقه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به‌عنوان تنها نماینده سینمای انیمیشن و کودک در اکران نوروز ۹۷ سینماها روی پرده می‌رود. «داستان «فیلشاه» در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رییس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رییس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست‌وپا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌شود.»انیمیشن «فيلشاه» ۸۰ دقیقه‌ای است که با مشارکت ۲۲۰ نفر طی حدود ۲ سال در گروه «هنر پویا» و با مشارکت این گروه به‌عنوان یک کمپانی خصوصی، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویر شهر به تولید رسیده است. سعید شیخ‌زاده مدیریت دوبلاژ این انیمیشن را بر عهده داشته است و دوبلورهای توانمندي همچون بهرام زند، زهره شکوفنده، ناصر طهماسب، میرطاهر مظلومی، شوکت حجت، حامد عزیزی، ژرژ پطروسی، شایان شامبیاتی، بهمن هاشمی، اکبر منانی و حسین عرفانی در آن صداپیشگی کرده‌اند.

 

به‌وقت شام؛ كانديدا ي 9 بخش در جشنواره

پیش‌بینی‌ها از نمايش فيلم «به‌وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در اكران اول سال درست از آب درآمد؛ اساسا تصور اينكه زمان نمايش نامناسب و يا فصل مرده به فیلم‌های ابراهيم حاتمي كيا تعلق گيرد غیرممکن است.

به عنوان نمونه آيا می‌توانستیم فكر كنيم كه هم‌زمان با جام جهاني يا آغاز فصل بازگشايي مدارس يا هم‌زمان با جشنواره فيلم فجر فيلم ابراهيم حاتمي‌كيا اكران شود؟ طبيعتا خير.

مخاطبان، فيلم جديد ابراهيم حاتمي‌كيا را به سرگروهي کورش در سينماها می‌توانند تماشا كنند.

«به‌وقت شام» قصه دو خلبان ایرانی را روایت می‌کند که قصد دارند مردم را از محاصره داعش خارج کنند اما با سقوط هواپیما آنها به سرنوشتی عجیب دچار می‌شوند. جدیدترین اثر «ابراهیم حاتمی‌کیا» به تهیه‌کنندگی محمد خزاعي به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی به تولید رسیده است. هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان بازیگران اصلی این فیلم هستند و به همراه آنها، جمعی از بازیگران سوری و لبنانی نیز در فیلم ایفای نقش می‌کنند.

این فیلم که در ۹ بخش از جشنواره فیلم فجر نامزد کسب سيمرغ شده بود درنهایت سه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (ابراهیم حاتمی‌کیا)، بهترین موسیقی متن (کارن همایون‌فر) و بهترین صداگذاری (علیرضا علویان) را کسب کرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها