• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4055 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۴ فروردين

گفت‌وگوي «اعتماد» با اميرحاج‌رضايي درباره تقابل مربيان ليگ و سرمربي تيم‌ملي

ادبيات كي‌روش در شأن او نيست

گروه ورزشي

كمتر از 70 روز ديگر جام جهاني 2018 روسيه آغاز خواهد شد. تيم ملي فوتبال ايران روزهاي حساسي را طي مي‌كند اما مناقشه سرمربي تيم ملي با مربيان ليگ برتري باعث ايجاد حاشيه‌هاي منفي زيادي اطراف تيم ملي شده است. اينكه در اين شرايط بايد با هنر مديران فوتبال ايران حواشي ايجاد شده كم شود امري بديهي به نظر مي‌رسد اما به راستي نقش مربيان در ايجاد يك تعامل سازنده با تيم ملي چقدر است؟

پس از برتري ايران برابر الجزاير در ديدار دوستانه، كارلوس كي‌روش طي مصاحبه‌اي عنوان كرد ميان آمادگي لژيونرها و بازيكنان ليگ داخلي تفاوت‌هايي وجود دارد. او پيشنهاد كرد ملي‌پوشان داخلي 40 روز در اختيارش باشند تا ميزان آمادگي آنها را بالا ببرد و گفت: مديران فوتبال ايران بايد درباره اين موضوع تصميم بگيرند.

پس از اين اظهارات واكنش‌هاي منفي زيادي نسبت به سرمربي تيم ملي اتخاذ شد تا اينكه در نهايت برانكو از تعامل نكردن با تيم ملي سخن گفت. حال براي بررسي بيشتر اين موضوع با امير حاج‌رضايي همكلام شديم تا از زبان كارشناس فوتبال ايران بيشتر اين موضوع را بررسي كنيم.

طي روزهاي گذشته مربيان ليگ برتري نسبت به مصاحبه سرمربي تيم ملي واكنش‌هاي منفي زيادي داشتند. ارزيابي شما از اين موضوع چيست؟

قبل از صعود ايران به جام جهاني من نگران بودم برخي مديران افتخار صعود به جام‌جهاني را به نام خود مصادره نكنند اما گويا نشد و دوستان اين موفقيت را به نام خود نوشتند تا جايي كه دفعتا گفتند ما فدراسيون 5ستاره هستيم. من معتقدم نبايد به اين بهانه كه ما در سال جام‌جهاني هستيم انتقادات از فدراسيون فوتبال را متوقف كنيم. صعود به جام‌جهاني حربه‌اي شده براي آقايان كه چرا در اين شرايط انتقاد مي‌كنيد؟

با اين شرايط فكر مي‌كنيد موفقيتي در جام‌جهاني به دست مي‌آوريم؟

اگر در جام جهاني موفقيتي به دست بياوريم باعث خوشحالي همه جامعه ما است اگر هم توفيقي حاصل نشود و مثل 4دوره گذشته از مرحله گروهي به خانه برگرديم، جايي براي سرزنش وجود ندارد. چراكه بايد واقعبينانه مقايسه كنيم. پرتغال و اسپانيا را كنار بگذاريد. همين مراكش براي جام‌جهاني 2026 كانديداي ميزباني شده است. يعني وقتي كانديدا مي‌شود امكانات برگزاري جام جهاني را دارد. بنابراين ما به جنگ رقباي مسلح مي‌رويم. جامعه رسانه‌اي ما هم در اين فاصله بايد واقعيت‌ها را به مردم منتقل كند تا مثل جام‌جهاني 2006 نشود. واقعيت اين است كه نبايد بذر نااميدي بپاشيم و نه اميد واهي بدهيم. مردم بايد بدانند شرايط واقعا دشوار است اما تيم ملي اميدوار است.

كي‌روش عنوان كرده بود بازيكنان ايراني آمادگي حضور در جام‌جهاني را ندارند، شايد اين اظهارات او به خاطر اين باشد كه باشگاه‌هاي ايراني امكانات مناسب در اختيار ندارند.

چرا به اين كمبود امكانات اشاره نكردند؟ خب طبيعي است كه باشگاه‌هاي ايراني از نظر امكانات زمين، تمرين و ريكاوري با كشورهاي اروپايي قابل قياس نيستند. اما با اين حال برخي بازيكنان در برخي باشگاه‌ها واقعا آماده‌اند. البته من مي‌گويم حق با آقاي كي‌روش است اما چرا او از ادبيات بهتري براي سخن استفاده نمي‌كند؟ در روانشناسي مي‌گويند گفتن مهم نيست چگونه گفتن مهم است.

با وجود همه مشكلات خيلي‌ها در انتظار يك تعامل مناسب هستند اما در اين بين برانكو عنوان كرده با تيم ملي به تعامل نمي‌رسد. فكر نمي‌كنيد اينگونه اظهارات بار منفي دارد.

اين اظهارات برانكو به خاطر تنش‌هاي گذشته او و كي‌روش است. من شخصا قصد جهت‌گيري ندارم اما مي‌خواهم بگويم واژه تعامل ميان اين دو وجود ندارد. از طرفي سرمربي تيم ملي اعتقادي به اين مسائل ندارد و از طرف ديگر برخي مربيان ليگ هم حاضر نيستند بر سر يك ميز بنشينند و مذاكره كنند. البته در ميان همه شفر كمي منطقي‌تر رفتار كرد. من فكر نمي‌كنم راه چاره‌اي وجود نداشته باشد. به جز مرگ هر چيزي راه دارد. بايد بنشينند و حرف بزنند تا همه طرف‌ها به منافع خود برسند. قاعدتا كي‌روش هم به دنبال موفقيت در جام‌جهاني و پر بار كردن كارنامه خود است؛ همانطور كه برانكو و شفر مي‌خواهند با دست پر بر سر ميز مذاكره بنشينند. به همين خاطر كسي نمي‌خواهد شرايط و سايت موفقيت خود را كم كند. شما اگر الان نظرسنجي هم بگذاريد احتمالا همه مي‌گويند جام‌جهاني مهم‌تر است اما من مي‌گويم بهترين راه تعامل است. همه زبان فوتبال را بلد‌ند. بايد بنشينند و گفت‌وگو كنند و تصميم درستي بگيرند. برانكو سال قبل تيمش را به جمع چهار تيم برتر آسيا رساند و اگر امسال تيمش را به فينال برساند براي كارنامه كاري خودش هم بهتر است.

نظر شما به طور كلي درباره كي‌روش و عملكردش چيست؟

من ديدگاه مثبت نسبت به بخش فني و مديريت كي‌روش دارم و مي‌دانم خيلي چيزها به فوتبال ايران آوردند. آقاي كي‌روش از نظر من دوپاره است. يعني در بخش فني مبارزه با بازيكن‌سالاري هرس كردن شاخ و برگ‌هاي زشت فوتبال ايران عملكرد بسيار خوبي داشته‌اند اما ادبيات او را قبول ندارم. كسي كه روي نيمكت رئال نشسته در شأن او نيست ادبيات بدي را استفاده كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون