• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 8 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳۰ مهر

فرهاد فكري:

اشعار مذهبي بايداز سياست‌زدگي دور باشد

متولد 1348 است و ‌زاده تهران اما اصالتا اردبيلي است. مداحي را از سن 15 سالگي و به ترغيب پدر كه خود از شاعران و مداحان و روحانيون نام‌آشناي آذري‌زبان است، آغاز كرد. بعد از آن، با حضور در مجلس شعرخواني پدر كه با حضور چهره‌هاي آشنايي چون: منزوي، انوري و... همراه بود بيش از پيش ترغيب شد كه وادي شعر را هم تجربه كند.

با همين انگيزه هم بود كه در سال 1350 رسما سرودن شعر را هم آغاز كرد و با كسب تجربه در محضر اساتيد اهل فن كه از دوستان خانوادگي‌شان محسوب مي‌شدند، كم‌كم شعرهايش جايگاهي بين آذري‌زبان‌ها پيدا كرد و شد شاعر اهل بيت.

شاعري كه بعدها تمام مداحان بزرگ آذري‌زبان و حتي فارس‌زبان شعرهاي مراسم‌شان را از بين اشعار وي انتخاب مي‌كردند. مداحاني چون حاج موذن‌زاده، حبيب قاسمي وپدرم، 14 كتاب شعر در زبان‌هاي فارسي و آذري دارد. به عقيده وي، سرودن اشعار عادي با اشعار مذهبي از لحاظ تكنيك و اصول سرايش تفاوتي ندارد، بلكه تنها تفاوت آن در حس و حال و عقيده شاعر هنگام سرودن و مضمون شعرهاست و بس.

وي براين باور است كه اشعار مذهبي بايد از هرگونه سياسي زدگي دور باشد تا بتواند پيغام‌رسان پيام اهل بيت و طهارت باشد. حاج فكري، علاقه‌اش به اشعار آذري به دليل اصالتش، بيشتر از اشعار فارسي است، گرچه بسياري از اشعارش نقل محافل مداحان فارس زبان هم شده و شهرتي براي خود به هم زده است. اين شاعر كهنه‌كار اهل بيت، درعين حال انتقادهايي هم به اشعاري كه اين روزها در هيات‌ها و تكيه‌ها خوانده مي‌شود، دارد چرا كه معتقد است برخي از اشعار مذهبي امروز، اصالت خود را از دست داده است.

با اين حال بر اين نكته نيز اذعان دارد كه نبايد از جذب جوانان غافل ماند و در همين راستا معتقد است كه اشعار و مداحي‌ها بايد به سمت و سويي برود كه با ذايقه جوانان سازگار باشد و در عين حال اصالت خود را نيز حفظ كند. شايد بد نباشد كه بدانيد وي مهندس بازنشسته هواپيماهاي جنگي است، ولي حرفه اصلي و عشق خود را همين شعر سرودن براي اهل بيت و هيات‌هاي مذهبي مي‌داند؛ عشقي كه بيش از چهار دهه است سراسر زندگي‌اش را تحت تاثير قرار داده و روح و جانش را با امام حسين (ع) و واقعه عاشورا عجين كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها