• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 8 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳۰ مهر

حاج‌يعقوب حقيقت‌پور:

پيرغلامان به‌عشق‌حسين‌مي‌خوانند

با وجود 69 سال سن، هنوز هم با قدرت و توانمند مي‌خواند. باني عشق و علاقه امروزش به دم و دستگاه امام حسين (ع)، پدربزرگش است. مردي كه به قول معروف تمام شهر اردبيل روي حرفش قسم مي‌خوردند. پدربزرگي كه يكي از مداحان و هيات‌داران نام‌آشناي اردبيل بود و هنوز كه هنوز است پيرمردهاي آن روزگار از وي به نيكي ياد مي‌كنند. نوه وي هم از همان كودكي سند خادمي آقا را بر گردن آويخته و حدود 50 سال است كه متولي يكي از قديمي‌ترين هيات‌هاي آذري‌زبان پايتخت است. هيات موسي بن جعفر در ابتداي خيابان منيريه. هياتي كه گرچه از ابتداي سال 1344 برپا شد ولي بيرقش را از سال 1346 برسردرش افراشته‌اند. تا سال 1350 اين هيات جمعه شب‌ها مراسم‌هاي مذهبي خود را برگزار مي‌كرد اما از اين سال به بعد، اين مراسم به صبح‌هاي جمعه منتقل شد. هيات موسي بن جعفر عزاداري‌اش تنها به همان داخل هيات محدود مي‌شود و كمتر براي عزاداري به كوچه و خيابان مي‌رود. آن هم نه با زنجيرزني كه فقط و فقط با سينه‌زني. حاج يعقوب حقيقت‌پور، از شيوه هيات‌داري و عزاداري‌هاي امروز گلايه‌ها دارد: قبلا از دوتا بزرگ‌تر دعوت مي‌كردند و مي‌آمدند براي ساماندهي هيات‌ها صحبت مي‌كردند، اما چند روز قبل وقتي براي هماهنگي مراسم‌ها ما را دعوت كردند چند جوان شروع به توضيح شرايط براي ما كه سال‌هاست خاك خورده درگاه امام حسين هستيم، كردند. به نظرم حرمت اين خادمان بسيار بيشتر از اينهاست.

وي ادامه مي‌دهد: همچنين امروز شاهديم كه براي عزاداري از شيوه‌هايي استفاده مي‌شود كه واقعا جاي بسي تامل دارد. حداقل براي ما قديمي‌ها كه عزاداري ده‌ها سال قبل را ديده‌ايم و درك كرده‌ايم. به همين دليل شيوه‌هاي عزاداري امروزي را نمي‌پسنديم.

گلايه بعدي حاج يعقوب به خود مداحان و هم‌مسكلانش است: ما از قديم فقط و فقط به عشق حضرت زهرا (س) مي‌خوانيم ولي متاسفانه امروز برخي از مداحان تنها به خاطر پول مي‌خوانند. براي همين بود كه مجالس قديم اينقدر پرشور بود كه گاه حتي خود مداح از حال و هواي آن غش مي‌كرد. براي همين بود كه ديوانه‌وار گريه مي‌كردند و بر سر و سينه مي‌زدند ولي امروز...

اين مداح كهنه‌كار هنوز هم مي‌خواند در آستانه 70 سالگي. خودش مي‌گويد: البته الان مداحي برايم سخت شده است. ديگر مثل گذشته نمي‌توانم شعر حفظ كنم. ديگر مثل گذشته توان و نيرو ندارم. ولي... ولي عشق به حسين (ع) و اين خاندان بزرگ به من چنان نيرويي مي‌دهد كه تا جان در بدن دارم دست از خادمي اين درگاه و مداحي براي آنها برندارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها