• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 8 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳۰ مهر

حجت‌الاسلام رحيم موذن:

با زور و تنبيه نمي‌توان دين را تبليغ كرد

با آنكه جزو روحانيون جوان محسوب مي‌شود با اين حال، به خاطر فعاليت‌ها و عقايدش به يكي از روحانيون خوش نام و محبوب كشور بدل شده است. آنهم نه تنها در بين آذري زبان‌ها كه حتي بين فارس‌ها. رحيم موذن در مورد تاثير قيام امام‌حسين(ع) در گوشه‌گوشه جهان مي‌گويد: سردار كربلا، نه تنها بين مسلمانان ايران كه بين تمام مردم حق طلب جهان از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. مثلا ماهاتما گاندي مي‌گويد: همين كه كتاب علمدار كربلا را خواندم متوجه شدم كه مي‌توانم صلح را در هند برقرار كنم به نظر اينكه رهرو امام حسين(ع) باشم.

وي با تاكيد برلزوم جذب جوانان به شيوه‌هاي جذب آنها انتقاد كرده، با نقل داستاني مي‌گويد: روزي جواني كه عادت به خواندن نماز نداشته پيش روحاني محل خود مي‌رود و مي‌گويد من نمي‌توانم كفشم را درآورم، حالا چطور مي‌توانم نماز بخوانم؟ روحاني مسجد مي‌گويد: شما مي‌توانيد از روي همان كفش مس بكشيد و نمازتان را هم در مسجد با همان كفش بخوانيد. جوان مي‌رود وضو مي‌گيرد و مي‌خواسته نماز بخواند كه ناگهان خادم مسجد با خشم به وي نزديك مي‌شود و به تندي مي‌گويد: اين‌طوري نماز شما باطل است. همچنين حق نداريد با كفش وارد مسجد شويد.

پسر جوان هم ناراحت مي‌شود و مي‌رود. روحاني مسجد كه از دور شاهد خروج جوان بوده از خادم مي‌پرسد: چه كردي كه آن جوان رفت؟ و وقتي ماجرا را مي‌شنود مي‌گويد: تو تمام تلاش من را به هدردادي. من با زحمت تلاش كردم تا وي را با نماز آشتي دهم ولي تو با يك اقدام متعصبانه وي را راندي. حالا حكايت جامعه ما است. براي ارتباط با جوانان و جذب آنها نبايد بگوييم اين جوان ژل زده و آن يكي آستين كوتاه پوشيده و...، پس لزومي ندارد كه به وي نزديك شويم تا هدايتش كنيم. اسلام دين مهرباني و اخلاق پسنديده است. با زور و تنبيه نمي‌توان دين را تبليغ كرد. همان‌گونه كه پيامبر(ص) وقتي فهميد، فرد يهودي كه هر روز روي وي فضولات مي‌پاشيد؛ مريض شده به عيادتش رفت و همين اقدام هم باعث شد تا آن مرد نه تنها شرمنده شود كه همان جا با گفتن اشهد خود، مسلمان شود. اسلام دين جاذبه است نه دافعه.

اين روحاني 37 ساله معتقد است روحانيون جوان كنوني از اطلاعات خوبي در حوزه مسائل ديني برخوردارند و به‌خوبي مي‌توانند از عهده ارتباط با ساير جوانان برآيند. موذن اما براين باور است كه مجالس عزاداري در شهرستان‌ها بهتر از محلس تهراني‌هاست: به نظرم اعتقاد شهرستاني‌ها بيشتر از تهراني‌هاست. آنها بي‌رياتر و سالم‌تر عزاداري مي‌كنند.

وي با وجودي‌كه معتقد است كه بزرگداشت اهل بيت و قيام عاشورا نبايد تنها محدود به محرم شود، مي‌گويد: البته بعد از سفارش رهبر معظم انقلاب كه فرمودند عزاداري ساير اهل‌بيت(ع) مانندشهادت حضرت زهرا(س) را نيز مانند محرم؛ باشكوه برگزار كنيد تا ياد و فلسفه حضور اهل بيت(ع) همواره زنده بماند، شاهديم كه عزاداري‌هاي مناسبتي بسيار پرمحتوا و با شكوه‌تر از قبل برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها