• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 8 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳۰ مهر

حاج حسين غفاري اردبيلي:

شعر يك نعمت خدادادي است كه بايد كشفش كرد و پرورشش داد

حسين غفاري فرزند مرحوم حاج نقد علي در ششم شهريور سال 1336در تهران متولد شد به گفته خودش كه مي‌گويد هنوز قلم مشق در دست نگرفته بودم كه علم عشق بر دوش گرفتم و ياد عشق مولايم حضرت امام حسين(ع) ريشه در جانم دواند. وي دوران تحصيلات دبيرستان را در تهران سپري كرد و سپس در ۲۱سالگي با همسر فعلي‌اش كه ازخانواده قائميان و نواده دختري مرحوم علي ناصري است ازدواج كرد و همين امر باعث شد تا رشته سرنوشت او را به اردبيل بكشاند. نزديك به ۳۰ سال است كه شعر مي‌نويسد.

از 59 سال سني كه از خدا گرفته است، 30 سال آن را به شاعري اهل بيت و امام حسين(ع) گذرانده است. از سال 63 به صورت حرفه‌اي به شاعري اهل بيت رو آورده و تاكنون 5 جلد كتاب شعر عاشورايي را به چاپ رسانده و يك جلد ديگر با نام ثبات عاشورا را زير چاپ دارد كه تا سال 95 منتشر خواهد شد. حسين غفاري، درمحضر اساتيد صاحب نامي چون: انور اردبيلي تلمذ كرده و دارالارشاد حسيني اردبيلي را در سال 67 بنيان گذاشته است. وي معتقد است كه شعر يك نعمت خدادادي است كه بايد كشفش كرد و پرورشش داد. به گفته خودش، اشعارش فقط و فقط اشعاري آييني است و سبك اشعارش اخلاقي، اجتماعي و سياسي است. تاكنون شاعري بسياري از مداحان بزرگ آذري زبان را عهده‌دار بوده است. مداحاني چون: سليم موذن زاده، شهروز حبيبي، سيد محمد عاملي، محمد باقر منصوري، بهروز سيفي، شهزاد حسين پور، حبيب اسفندياري، استاد تمدن و...

غفاري در مورد نحوه تعاملش با مداحان براي نوشتن شعر مي‌گويد: معمولا آنها آهنگي را پيشنهاد مي‌كنند و من روي آنها شعر مي‌گذارم. گاهي هم خودم آهنگ و شعر را پيشنهاد مي‌دهم. اگر هم حس كنم آهنگ چندان مناسب يا سخيف است، قبول نمي‌كنم.

كمتر آذري‌اي است كه حداقل يكي از اشعار وي را نشنيده باشد. شعر يخيلوب عباسيم نهر فرات اوسته... (كه در همان سبك آهنگ سه پنج روزه كه بوي گل نيومد افتخاري اجرا شده است)، شعر اويان‌اي يار وفاداريم اويان (كه خود آهنگ آن را ساخته و سيد محمدعاملي آن را اجرا كرده است و بعدها خانم نئشه دمير با اركستر سمفوني تركيه آن را بازخواني كرده است) يا شعرزينبم گل علمداريم ئولدي... (كه در همان سبك كاروان رفته منزل به منزل آهنگران اجرا شده است) و ده‌ها شعر معروف ديگر.

وي اما علاوه بر آذري، اشعاري هم به زبان فارسي دارد. اشعاري مانند: زينب‌ام علي... (كه در همان سبك كاروان رفته منزل به منزل اجرا شده است) .

غفاري كه سرايش بيش از 30 هزار بيت شعر را در كارنامه خودش دارد، شخصا عاشق اشعار حماسي است و قهرمانان كربلا. شاعري كه تمام تلاشش را به كار برده تا اشعارش فقط اشعاري اساطيري از واقعه عاشورا نباشد، بلكه اشعاري باشد كاربردي كه فلسفه قيام امام حسين(ع) را به زندگي امروز، گره بزند. همان فلسفه‌هاي آزادي‌خواهي، حريت و دفاع ازحق مظلوم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها