ازجامعه معلمي كشور سپاسگزاريميكنم
فرازهايي از بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار معلمان و فرهنگيان
1- جامعه معلمين يك جامعهاي است كه يك كار دشوار را با بازدهي مادي اندك بر عهده گرفته[است]. معلم رنج مواجهه تربيتي با جوان و نوجوان را بر دوش دارد؛ اين كار كوچكي نيست؛ سخت است.
مسووليت سنگيني هم دارد؛ ... بخشي از انگيزههاي معلمي عشق است؛ محبت است، احساس مسووليت است. آيندهسازي ميكنند با قناعت، رنج تربيت جوان و نوجوان را بر عهده ميگيرند با نجابت، با صبر و سكون.
2- مسوولان بايد بدانند هر هزينهاي كه در آموزشوپرورش ميكنند هزينه سرمايهاي است، هزينه محض نيست؛ پولي كه آنجا خرج ميشود، در واقع، سرمايهگذاري دارد ميشود.
3- اين برنامه [استكبار] هست. فكر خودشان را ترويج ميكنند، فرهنگ خودشان را ترويج ميكنند، زبان خودشان را ترويج ميكنند... . اين اصرار بر ترويج زبان انگليسي در كشور ما يك كار ناسالم است. بله، زبان خارجي را بايد بلد بود اما زبان خارجي كه فقط انگليسي نيست، زبان علم كه فقط انگليسي نيست.
4- اولچيزي كه لازم است براي دانشآموز خودمان در نظر بگيريم، اين است كه در او هويت مستقل ملي و ديني به وجود بياوريم؛ اين اولين چيز؛ هويت مستقل و با عزت.
5- هويت مستقل، اولين چيزي است كه ما بايستي در جوان خودمان، در نوجوان خودمان رشد بدهيم و پرورش بدهيم. بعد آنوقت اقتصاد مقاومتي معنا پيدا ميكند.
6- ما بايد شاخصهاي ممتاز و برجسته را در دانشآموزمان زنده كنيم.
7 - در او مفاهيم جريانساز و عملساز را توليد كنيم و به راه بيندازيم و زنده كنيم؛ ايمان؛ انديشهورزي، ياد بگيرد فكر كند؛ مشاركت اجتماعي، دوري از انزواهاي اجتماعي نامطلوب؛ تكافل اجتماعي كه يك معناي خيلي والاي اسلامي دارد.
8- اصلاح الگوي مصرف. اين را بايد از كودكي به اين جوان و نوجوان ياد داد.
9- تحمل مخالف؛ بله، تا يك كسي يك مختصر تنهاي زد به ما، ما برگرديم با مشت به سينهاش بكوبيم؛ اين عدم تحمل است. اسلام اين را از ما نميخواهد.
10- ادب؛ مودب بودن. را بايد رشد داد در نوجوان و جوان.
11 - تدين؛ اشرافي بار نيامدن؛ زندگي اشرافي را بر اينها تزريق نكردن.
12- اينها را شما بايد انجام بدهيد؛ اين كار شماست، اين كار مقدس شماست. شما هستيد كه اين نسل را اينجوري پرورش ميدهيد و فرهنگسازي ميكنيد. اگرچنانچه توانستيد اين مفاهيم جريانساز را در ذهن دانشآموزتان رسوخ بدهيد، خدمت بزرگي به آينده كشورتان كردهايد.
13- معلم خوشبختانه اينجوري است؛ چون تعليم ميدهد، چون ياد ميدهد، يك تسلط روحي و فرهنگي به طور طبيعي بر دانشآموز دارد.
14- معاونت پرورشي وظيفه سنگينتري برعهده دارد. فعاليت پرتلاش، هدفمند، هوشمند و سالم؛ هم سالم از لحاظ اعتقادي، هم سالم از لحاظ سياسي، هم سالم از لحاظ اخلاقي؛ اينها جزو مسووليتهاي معاونت پرورشي است؛ بايد اينها را رعايت كنيد.
15- صداوسيما بايد يك سرفصل كاري مخصوص آموزشوپرورش داشته باشد؛ آدمهاي با فكر، بنشينند برنامهريزي كنند.
16- اين فضاي مجازي امروز از فضاي حقيقيِ زندگي ما چند برابر بزرگتر شده؛ بعضيها اصلا در فضاي مجازي تنفس ميكنند؛ اصلا آنجا تنفس ميكنند، زندگيشان در فضاي مجازي است. جوانان هم سروكار دارند با فضاي مجازي، با انواعواقسام چيزها و كارها، با برنامههاي علمياش، با اينترنتش، با شبكههاي اجتماعياش، با مبادلات و امثال اينها سروكار دارند؛ خب، اينجا لغزشگاه است.
17- بايد همه اينها كمك كنند به آموزشوپرورش؛ آموزشوپرورش بهتنهايي نميتواند همه كارها را انجام بدهد؛ اينها بايد كمك كنند. اينكه من بارها گفتهام دستگاهها بايستي كمك كنند به آموزشوپرورش، خب، كمكها اينها است؛ همهاش ذهنشان به كمكهاي مالي و مادي و پولي نرود؛ كمكها اينها است؛ بايد همه همكاري بكنند تا آموزش پرورش بتواند واقعا سرپا بايستد و كار خودش را انجام بدهد.
18 - يكي از كارهايي كه بايد در آموزشوپرورش انجام بگيرد، تزريق روحيه شادابي و جواني در معلم است؛ نگذاريم معلم پير بشود. پيرِ سني مرادم نيست؛ بعضيها سنشان جوان است اما روحيهشان پير است؛ بعضي روحيهشان جوان است با اينكه سنشان زياد است. معلمي را سراغ داريم كه به نظرم حدود 70 سال است معلمي ميكند، [اما] دست برنداشته؛ اينها قيمت دارد. اين روحيهها را بايد در آموزش پرورش احيا كرد.
19 - نظام آموزشي ما نظام فرسوده و قديمي و كهنهاي است. نظام آموزشي كهنه است؛ نظام، نظام كهنهاي است؛ بايد نوسازي بشود. خب، حالا البته همين طرح تحول كه آقاي وزير اشاره كردند، اين يك گامي است در اين راه؛
20- براي نوسازي نظام آموزشوپرورش، ...، صاحبان فكر بنشينند -البته از تجربهها خوب است استفاده كنند- خودشان طراحي كنند، نظام نوين را طراحي كنند.
21- يكي از چيزهايي كه در آموزشوپرورش خيلي مهم است، همين دانشگاه فرهنگيان است؛ همين كه اين جوانهاي عزيزمان، [يعني] دانشجو معلمها، آنجا هستند. اين بسيار مهم است. هرچه ميتوان بايد براي اين مجموعه سرمايهگذاري در توسعه كمي و كيفي كرد؛ با همان معيارهاي متعالي كه براي معلم لازم است.
22- يكي از چيزهايي [ديگر] كه در آموزشوپرورش مهم است، مساله فنيوحرفهايها است كه بنده مكرر روي آن تكيه كردهام.
23- يك مطلبي هم درباره [استفاده از] اين نام و نشانههاي دوران طاغوت كه من ميبينم بعضيها اصرار دارند؛ اين را هم من نميفهمم معنايش را كه حتما بايد بگوييم «پيشاهنگي»! خب پيشاهنگي يك اصطلاحِ مال دوران طاغوت است؛ چه لزومي دارد؟
24 - لكن دولت بايد در مساله آموزشوپرورش نقشآفريني كند. اينكه ما مدارس دولتي را مدام تبديل كنيم به غيرانتفاعي، معلوم نيست خيلي اين يك كار پخته درستي باشد؛ حالا اسمش مدارس غيرانتفاعي است اما بعضي از اينها مدارس انتفاعي است، نه غيرانتفاعي؛ با آن شهريههاي كذايي كه شنيدهام از بعضيها ميگيرند.
25- سطح مدارس دولتي را بالا ببريم تا رغبت خانوادهها به اين مدارس بيشتر بشود.
26- كشور را بايد بسازيد عزيزان من؛ شماها بايد بسازيد. از جمله عناصري كه ميتوانند كشور را بسازند شما معلمها هستيد؛ از اين فرصت هم استفاده كنيد؛ از فرصت تواناييهايتان. خوشبختانه آنچه در مورد وزير محترم شنيدهايم و ديدهايم، ايشان الحمدلله از لحاظ سلامت فكري و سلامت عملي مورد قبول هستند؛ از اين فرصت استفاده كنيد.
27- كشور را شما بايد بسازيد؛ كشور را بايد قدرتمند كنيد. قدرت فقط به سلاح نيست؛ مهمترين ابزار قدرت و مهمترين عنصر قدرتساز، علم و شخصيت ملي است. شخصيت افراد، ايستادگي، هويت، هويت انقلابي؛ اينها است كه قدرت ميسازد. ايمان، به ملت ما قدرت داد، انقلاب، به ملت ما قدرت داد. 13/02/1395