• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4071 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳ ارديبهشت

پيگيري «اعتماد» از عدم تبديل ارز توريست‌ها در بانك‌ها

مونسان: بعد از رويداد تبريز آن را حل مي‌كنيم

گروه اجتماعي | در روزهاي التهاب بازار ارز، آنقدر توجهات به سمت كنترل اين التهاب و بحران بازار بود كه شايد مسوولان فراموش كردند بخشي از مخاطبان اين بازار گردشگراني هستند كه در ايران امكان استفاده از مستركارت و ويزا كارت و امكان حمل مقدار زياد پول نقد را هم ندارند. غفلت از اين موضوع باعث شد متوليان حوزه اقتصاد براي كنترل بحران ارز، گروهي از مخاطبان را ناديده بگيرند كه طبق گفته‌هاي مسوولان قرار است حضورشان موجب رونق اقتصاد كشور شود. گردشگران اين روزها شرايط خوبي از نظر مالي در ايران ندارند، تا جايي كه يكي از مراجعان شعبه بانكي در ميدان فردوسي مي‌گويد: «توريست‌ها مي‌خواستند 100 دلار تبديل كنند، اما بانك طبق ابلاغيه‌اي كه داشت نمي‌توانست اين كار را انجام دهد، خيلي خجالت‌آور بود، خودم ديدم كه از استيصال اشك مي‌ريختند» البته بعضي آژانس‌ها براي كاهش اين نگراني‌ها تدابيري انديشيده‌اند، اما توريست‌هايي كه به طور انفرادي وارد ايران مي‌شوند، به تنهايي با اين مشكلات دست و پنجه نرم مي‌كنند. در پي گزارش‌هاي متعدد در خصوص سرگرداني گردشگران در بازار ارز و طرح اين موضوع توسط رييس سازمان ميراث فرهنگي در جلسه روز چهارشنبه هيات دولت، به گفته مونسان: «در حاشيه جلسه هيات دولت نيز درخصوص مسائل مرتبط با ارز مسافرتي و ارزي كه گردشگران ورودي به‌همراه دارند با معاون ‌اول رييس‌جمهوري مذاكراتي انجام شد و با دستور دكتر جهانگيري به رييس كل بانك مركزي قرار شد در جلسه‌اي با حضور معاون گردشگري سازمان ميراث‌فرهنگي و معاون بانك مركزي اين موضوع به‌طور ويژه بررسي شود.» روز گذشته مونسان در پاسخ «اعتماد» در خصوص اقدامات صورت گرفته در رابطه با دستور معاون اول رييس‌جمهور گفت: «اين هفته رويداد تبريز 2018 را پيش رو داريم و اعضاي هيات دولت در تبريز حضور دارند. در اولين فرصت معاون گردشگري كشور با معاون ارزي بانك مركزي جلسه‌اي خواهند داشت تا تصميماتي در خصوص مشكلاتي كه در اين حوزه وجود دارد اتخاذ كنند. مكاتباتي هم در همين زمينه با رييس بانك مركزي صورت گرفته و پيگير مشكلات ناشي از شرايط بازار ارز براي گردشگران هستيم.

مدلي كه براي حل بحران ارز ارايه شد، مدل جديدي بود كه بخش‌هاي مختلف را با مشكلاتي روبه‌رو كرده است. بانك مركزي هم اين مشكلات را پذيرفته است، اما اين مسائل به مرور مرتفع خواهد شد.

روز گذشته همچنين معاون اول رييس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادي ساماندهي مسائل ارزي در خصوص مشكلات مربوط به ارز گردشگران با نادرست خواندن گزارش‌ها در اين رابطه گفت: «بر اساس دستورالعمل‌هاي ابلاغ شده، شعب منتخب بانكي، ارز افراد را به قيمت مصوب 4 هزار و 200 تومان خريداري مي‌كنند و مشكلي در اين رابطه وجود ندارد.» اين در حالي است كه مشكل گردشگران در شعب منتخب بانك‌ها اين است كه ميزان ارزي كه آنها قصد تبديل آن به ريال را دارند در غالب موارد كمتر از ميزاني است كه به بانك‌ها ابلاغ شده، به اين معنا كه بانك‌ها مبلغ كمتر از يك هزار دلار و يورو را تبديل نمي‌كنند و گردشگران عموما قصد تبديل مبالغي كمتر از اين را دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون