• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4071 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳ ارديبهشت

زندگي شبانه تبريز در سال 2018

گروه اجتماعي|روزهاي پاياني سال 2015 بود كه شركت‌كنندگان نهمين كنفرانس وزيران گردشگري كشورهاي عضو سازمان همكاري‌هاي اسلامي با قاطعيت آرا، تبريز را به عنوان پايتخت گردشگري كشورهاي اسلامي انتخاب كردند. در روزهاي ابتدايي سال 2018 پيش رويدادي با حضور متوليان گردشگري كشور و مسوولان شهر تبريز برگزار شد و همان روزها قرار بر اين شد كه آيين افتتاح رسمي رويداد سوم فروردين با حضور رييس‌جمهور برگزار شود، مشغله نوروزي روحاني تاريخ اين مراسم را به پنجم ارديبهشت تغيير داد. چهارشنبه 5 ارديبهشت روحاني در تبريز اين رويداد را در حضور مقامات بين‌المللي به‌طور رسمي افتتاح خواهد كرد. برگزاري اين رويداد بين‌المللي مي‌تواند فرصتي براي معرفي توانمندي‌هاي تبريز در حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري باشد. فرصتي كه تنها هشت ماه از آن باقي مانده است، هر چند «مجيد خدابخش» استاندار آذربايجان شرقي مي‌گويد: «ما ادبيات‌مان تغيير كرده است، ما مي‌گوييم تبريز «از» 2018، در واقع معتقديم اين رويداد نقطه شروع است و يك فرصت گردشگري در ساليان متمادي را براي ما شكل خواهد داد.» مونسان از معرفي جاذبه‌هاي گردشگري تبريز در خطوط هوايي بين‌المللي مي‌گويد و خدابخش از اعزام سفيران به شهرهاي بزرگي مثل مشهد براي تبليغ اين رويداد، اما با توجه به اينكه تنها در سال 2018 است كه كشورهاي عضو سازمان همكاري‌هاي اسلامي در سايت‌هاي مرتبط با گردشگري خود تبريز را به عنوان مقصد مناسب گردشگري معرفي خواهند كرد بايد از آن نهايت استفاده را كنيم.

ميراث فرهنگي و اعتبار 50 ميلياردي

براي ربع رشيدي

گردشگري ايران مبتني بر ميراث فرهنگي است و گردشگران بسياري براي بازديد از جاذبه‌هاي تاريخي به ايران سفر مي‌كنند. موضوع ميراث فرهنگي در رويداد تبريز 2018 هم مورد توجه قرار گرفته و به گفته محمد‌حسين طالبيان، معاون ميراث‌فرهنگي كشور برنامه‌هاي خوبي در حوزه ميراث فرهنگي طراحي شده و اجرا خواهد شد. طالبيان مي‌گويد: «19موزه استان آذربايجان شرقي تجهيز و ساماندهي شده و يك نمايشگاه از اشياي شاخص آذربايجان در دوره اسلامي برگزار خواهد شد. همچنين مصوب شده است كه 20 ميليارد از منابع دولتي و 30 ميليارد از شهرداري براي ساماندهي و مرمت و كاوش ربع رشيدي اختصاص داده شود. در بخش‌هايي از اين اثر ساخت و ساز انجام شده است و قرار است شهرداري زمين‌هاي معوض براي مالكان در نظر بگيرد. هياتي هم براي كاوش و هم براي مرمت آماده هستند و به محض تامين اعتبار كار را شروع مي‌كنند. تعدادي محور فرهنگي هم در شهر در حال ساماندهي است. در بازار تاريخي تبريز هم با مشاركت بازاريان پروژه‌هايي تعريف شده است كه در طول سال به مرور انجام خواهد شد.»استاندار آذربايجان در خصوص اهميت ربع رشيدي مي‌گويد: «700 سال قبل در تبريز توسط شيخ رشيد‌الدين فضل‌الله همداني كه وزير دوره مغول بوده، يك شهرك دانشگاهي به نام ربع رشيدي داشتيم كه 6 هزار دانشجو در آن تحصيل مي‌كردند، عمدتا علوم بر پايه طب به هفت زبان زنده دنيا در اين مركز تدريس مي‌شد. در حال حاضر با مشاركت باستان شناسان آلماني كاوش‌هايي در اين محوطه انجام مي‌شود. اين اثر شايد بتواند معادل تخت جمشيد، گردشگر براي كشور جذب كند.»

صنايع دستي و افتتاح نخستين خانه ايراني

در تبريز

در رويداد تبريز 2018 به گفته مسوولان برنامه‌هاي ويژه‌اي هم براي معرفي صنايع دستي اين شهر در نظر گرفته شده است. پويا محموديان، سرپرست معاونت صنايع‌دستي در اين رابطه مي‌گويد: «انتخاب تبريز به عنوان شهر جهاني فرش وابسته به شوراي جهاني صنايع دستي از اتفاقاتي بود كه تاثير بسيار خوبي را بين كشورهاي عضو wccداشت. در راستاي كارهايي كه در حوزه صنايع دستي در رويداد تبريز 2018 انجام شده است، نمايشگاهي از آثار نفيس و برگزيده هنرمندان تبريز است كه روز 5 ارديبهشت افتتاح خواهد شد. برنامه ديگري كه از اهميت بالايي برخوردار است افتتاح نخستين خانه ايراني در محل خانه صلح‌جو است؛ خانه‌اي كه تمامي اقلام و وسايلي كه در آن به كار رفته از محصولات صنايع دستي ايران و بطور مشخص تبريز خواهد بود. در تمام اين خانه چيدمان صنايع‌دستي ايران و خصوصا صنايع‌دستي تبريز به چشم مي‌خورد.»

گردشگري و فعاليت شبانه‌روزي اصناف در تبريز

در ايام نوروز شهر رشت زندگي شبانه را تجربه كرد و با هماهنگي‌هاي صورت گرفته مراكز گردشگري اين شهر به‌طور شبانه‌روزي به گردشگران خدمات ارايه مي‌كردند. به گفته مونسان در سال 2018 شهر تبريز هم اين اتفاق را تجربه خواهد كرد: «مجوزهاي لازم براي فعاليت شبانه صنوف مرتبط با خدمات گردشگري صادر شده است. با اين اقدام درصدد فراهم كردن شرايطي‌ هستيم كه گردشگران بتوانند از شب‌هاي تبريز نيز بهره ببرند و به‌صورت شبانه‌روزي بتوانند از ظرفيت‌ها و جاذبه‌هاي تبريز استفاده كنند. اميدوارم اين اقدام در ساير شهرها نيز انجام شود تا از ظرفيت شبانه شهرهاي كشور نيز بهره ببريم.» با توجه به اقدامات صورت گرفته و برنامه‌هاي اعلام شده بايد ديد مسوولان شهري تبريز تا چه ميزان از ظرفيت به وجود آمده براي رونق گردشگري اين شهر بهره خواهند برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون