• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4077 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

بازخواني آخرين اظهارات غلامرضا تاجگردون، رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس

آدم لاريجاني نيستم

گروه سياسي

 غلامرضا تاجگردون، پارلمانتاريست 52 ساله اهل گچساران ششمين سال نمايندگي‌اش در مجلس را پشت سرمي‌گذارد. تاجگردون اما پيش از اين، ورود به سربالايي پيشرفت را خيلي زود آغاز كرد و در همان بدو مسير تا
2 سال نخست در مقام نايب‌رييس نخست كميسيون برنامه و بودجه فعاليت كرد و دو سال دوم را در حضور رقبايي سرسخت همچون مصباحي‌مقدم، توكلي، نادران در مقام رياست اين كميسيون پشت سرگذاشت؛ آن هم در مجلسي تحت سيطره اصولگرايان و در شرايطي كه اصلاح‌طلبان در كل پارلمان به اندازه انگشتان دست نمي‌شدند. تاجگردون در همين مجلس هم به‌قدري تاثيرگذار بود كه در مقطعي در راي‌گيري داخلي فراكسيون رهروان ولايت براي انتخابات هيات رييسه مجلس، بالاتر از محمدرضا باهنر لابي‌من كاركشته اصولگرا ايستاد اما هرگز در صحن كانديدا نشد.

تاجگردون حالا يكي از فعال‌ترين نمايندگان در فضاي مجازي به‌خصوص اينستاگرام است، درحالي از هشتگ «تاجگردوني» زير پست‌هاي پرتعدادش استفاده مي‌كند كه در مقاطعي در دوره دهم، در اين جايگاه قرار گرفت كه شايد مهم‌ترين موارد از اين تاثيرگذاري نماينده اصلاح‌طلب گچساران و باشت، در جريان 3 استيضاح روزهاي پاياني سال گذشته و البته راي‌اعتماد به بي‌طرف و آذري‌جهرمي باشد. مواردي كه او در مصاحبه اخيرش با ايسنا به آن پرداخته و علاوه بر اين توضيحات، به بيان نكاتي حائز اهميت درمورد رابطه‌اش با لاريجاني، عارف، واعظي و دولت و همچنين مسائلي ازجمله حصر و ديگر موضوعات سياسي پرداخته است.

در اين ميان، تاكيد تاجگردون در اين مصاحبه به حضور 15 تا 16 اطلاعاتي در مجلس درحاشيه بحث درمورد راي‌اعتماد آذري‌جهرمي بازتاب گسترده‌تري داشته است. تاجگردون در توجيه حمايت خود از اين وزير جوان در زمان راي‌اعتماد كه برخلاف نظر فراكسيون اميد صورت گرفت، مي‌گويد: دولت، آقاي آذري‌جهرمي را معرفي كرد. من از حرف‌هاي مخالفينش توجيه نشدم. مي‌گفتند او اطلاعاتي است، خودش كه اين را كتمان نكرد، مگر فقط او اطلاعاتي است؟ او ادامه مي‌دهد: در مجلس قبل با دوستان پايداري روي همين حرف دعوايم شد، آقايان زاكاني، كوثري و پژمان‌فر پيشنهادي براي محدودكردن اين جريان (اطلاعاتي‌ها) دادند كه من با آن مخالفت كردم و جالب بود يكي از ايراداتي كه برخي نمايندگان اصلاح‌طلب به آقاي آذري جهرمي مي‌گرفتند، همين موضوع بود. تاجگردون همچنين مي‌گويد: مگر اينكه بگوييم وزارت اطلاعات را قبول نداريم و هركسي آنجا بوده را بيرون بيندازيم. ما در مجلس ۱۵، ۱۶ نفر اطلاعاتي داريم، لابد بايد آقايان عبدي و حجاريان را هم از جريان اصلاح‌طلب بيرون بيندازيم كه يك روز نان اطلاعات را خوردند.

در عين حال شايد بخش مهم‌تر سخنان تاجگردون كه كمتر مورد توجه قرار گرفت، صحبت‌هاي او درمورد فراكسيون اميد باشد. تاجگردون كه مدعي است در انتخابات هيات‌ رييسه به عارف راي داده و هنوز هم در انتخاب ميان لاريجاني و عارف، دومي را برمي‌گزيند، اينجا هم همچون جلسه استيضاح ربيعي تاكيد دارد كه «آدمِ لاريجاني» نيست و با اين حال مي‌گويد انتقاداتي به فراكسيون اميد دارد و معتقد است بايد از همان ابتدا به‌جاي فراكسيون «اميد»، فراكسيون «اصلاح‌طلبان» تشكيل مي‌شد؛ نگاهي منطقي و مستدل به اين واقعيت كه آن تعداد از كانديداها كه با ليست اميد راهي پارلمان شدند، هرگز در فراكسيون اميد گردهم نيامدند و در اين شرايط، اصرار بر عنوان «اميد» جز بالانگه‌داشتن بي‌دليل انتظارات از اين فراكسيون حدودا 100 نفره (نه 170 نفره)، نتيجه‌اي به‌همراه نداشته است. تاجگردون مي‌گويد: الان هم معتقدم ما ناگزيريم به گفتمان صحيح اصولگرايي يا اصلاح‌طلبي برگرديم و مرزهاي سايه‌اي درست نكنيم.

نگاه تاجگردون به موضوع حصر نيز البته با بسياري از اصلاح‌طلبان متفاوت است. او در بخش ديگري از اين مصاحبه گفته است: شايد حرف من خيلي بدبينانه باشد اما به نظر من يك جريان نفوذي در ميان اصلاح‌طلبان هست كه دوست دارد. حصر تداوم يابد. او ادامه مي‌دهد: در اين باره نه ورود كردم، نه نظر دادم اما مطلوبم اين است كه موضوع حصر براي آرامش سياسي و اجتماعي كشور حل شود. خيلي‌ها وقتي موضوع حصر به جاي مطلوبي مي‌رسد و فضاي سياسي و رواني براي حل آن آماده مي‌شود نطق و صحبت تندي مي‌كنند و چالش جديدي ايجاد مي‌كنند كه منجر به ادامه آن مي‌شود. به نظر من گروه‌ها و افرادي دوست دارند كه حصر تداوم يابد.

 

 

مي‌گفتند وزير ارتباطات اطلاعاتي است، خودش كه اين را كتمان نكرد، مگر فقط او اطلاعاتي است؟ در مجلس قبل با دوستان پايداري روي همين حرف دعوايم شد، آقايان زاكاني، كوثري و پژمان‌فر پيشنهادي براي محدودكردن اين جريان (اطلاعاتي‌ها) دادند كه من با آن مخالفت كردم. ما در مجلس ۱۵، ۱۶ نفر اطلاعاتي داريم، لابد بايد آقايان عبدي و حجاريان را هم از جريان اصلاح‌طلب بيرون بيندازيم كه يك روز نان اطلاعات را خوردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون