• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4093 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم افتتاحيه نمايشگاه قرآن:

فعاليت‌هاي قرآني با قبل از انقلاب قابل مقايسه نيست

بيست و يكمين دوره از نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با حضور و سخنراني سيدعباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و تني چند از مسوولان فعال درعلوم قرآني ازجمله نجف‌قلي حبيبي پيشكسوت نشر، عبدالهادي فقهي‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، محسن جوادي معاون فرهنگي وزير ارشاد، فاطمه ذوالقدر نماينده مجلس شوراي اسلامي، لاله افتخاري، حجت‌الاسلام والمسلمين علي محمدي رييس سازمان اوقاف و امور خيريه، حجت‌الاسلام والمسلمين حميد محمدي عضو شوراي عالي قرآن، علي سرابي رييس شوراي عالي قرآن و جمعي ديگر از فعالان تشكل‌هاي با موضوع قرآن كارخود را آغاز كرد. به گزارش ايسنا، سيدعباس صالحي كه در آيين افتتاحيه بيست‌وششمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن سخن مي‌گفت ضمن اشاره به اين موضوع كه جريان احيا، پايداري و بازسازي تمدن اسلامي و نگرش‌هاي ديني، اسلامي و انقلابي با قرآن آغاز شد، گفت: جمهوري اسلامي مفتخر است كه رهبران آن با نگاه قرآني انقلاب اسلامي را آغاز كردند و ريشه‌ها و پايه‌هاي انقلاب با قرآن است. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه نمايشگاه قرآن به‌علت گستردگي، تنوع و موضوع، فرصت‌هاي زيادي را براي بازديدكنندگان فراهم مي‌كند، گفت: نمايشگاه قرآن از لحاظ مخاطب و موضوع به يك قشر خاصي مربوط نيست بلكه گستره‌اي به پهناي كل ايران دارد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه با اشاره به نام‌گذاري بيست‌وششمين دوره نمايشگاه قرآن با عنوان «قرآن چلچراغ هدايت» گفت: اين شعار نشان از آن دارد كه انقلاب نقش بسزايي را در فعاليت‌هاي قرآني داشته است و فعاليت‌هاي قرآني پيش از انقلاب و پس از آن با يكديگر قابل مقايسه نيست. حدود ۳۸ هزار عنوان كتاب در حوزه قرآن و انقلاب به چاپ رسيده است و ۱۶ هزار جلد كتاب در فضاي علوم قرآني داشته‌ايم و ۹ هزار كتاب در حوزه تفسير قرآن بوده است. همچنين در توليدات مكتوب و پژوهش‌هاي قرآني پس از انقلاب بسيار فعال بوده‌ايم.

صالحي يادآور شد: اكنون چندين هزار حوزه قرآني فعال داريم و موسسات قرآني در حيطه قرآن بسيار فعال هستند. بسياري از رويدادهاي قرآني از جمله مسابقات قرآني كه در ۱۰ رشته برگزار مي‌شود، جزو فعاليت‌هاي قرآني جامعه است. در حوزه فضاي ديجيتالي نيز شاهد حضور سايت‌ها و مجموعه‌هاي فعال در عرصه قرآن هستيم و در حدود ۴۰۰ سايت در فضاي قرآني فعاليت دارند و ۵۰۰ نرم‌افزار قرآني نيز به چاپ رسيده است.

وي در ادامه با بيان اينكه ما درصدد هستيم به نحوي فاصله‌هايي كه برخي مي‌گويند بين مسجد و قرآن به وجود آمده است را از بين ببريم، افزود: براساس فعاليت‌هاي ما حدود ۳۰ هزار مسجد در طرح تلاوت مشاركت دارند و حدود ۶ هزار مسجد در طرح تفسير فعاليت گسترده دارند. اكنون ترجمه‌هاي خوبي از قرآن به زبان فارسي تهيه شده است. ۲۰ هزار جلد ترجمه، فرصتي است كه ما مي‌توانيم از آن در جهت نشر معارف قرآني بهره ببريم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: پايان‌نامه‌ها و نشريات قرآني نيز جزو ذخاير قرآني هستند كه ما از آنها بهره مي‌بريم. يكي ديگر از اتفاقات برجسته قرآني در كشور ما نمايشگاه قرآن است كه بايد از آن بهره ببريم. نمايشگاه قرآن منحصر به تهران نيست بلكه اين نمايشگاه همزمان با ماه مبارك رمضان در سراسر ايران راه‌اندازي مي‌شود و فرصتي براي تازه‌هاي قرآني است.

 

شكوفايي استعدادهاي قرآني

در ادامه، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از نمايشگاه قرآن به عنوان يك رويداد فرابخشي ياد كرد و گفت: اين نمايشگاه نقش موثري در جريان‌سازي، شناسايي، پرورش استعدادها و نيز خلق آثار علمي، فرهنگي و هنري دارد.

عبدالهادي فقهي‌زاده در آيين افتتاحيه بيست‌وششمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، ضمن خيرمقدم به نمايندگان مجلس، نمايندگان ولي‌فقيه و مديران ارشد قرآني و فرهنگي، اظهار كرد: يك ربع قرن از برگزاري نمايشگاه بين‌المللي قرآن در كشورمان مي‌گذرد و امروز در آستانه ورود به ربع قرن ديگر اين رويداد بزرگ علمي، فرهنگي و هنري هستيم؛ اتفاق مباركي كه آثار و بركات فراواني را به وجود آورده است و قدم‌هايي را به پيش برده و استعدادهاي شكوفايي را ايجاد كرده است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: جريان‌سازي‌هاي موثري در شناسايي و پرورش استعدادها و خلق آثار فاخر علمي، فرهنگي و هنري در بيست‌وششمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم به وجود آمده است. اين نمايشگاه نشانگر توجهات و اهتمامات نظام جمهوري اسلامي ايران و پيروان مكتب اهل بيت (ع) در خصوص قرآن كريم در جهت مقابله با تحريف آيات الهي توسط بدخردان است. فقهي‌زاده در ادامه با بيان اينكه بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم داراي سه رويكرد اساسي است، گفت: ايجاد تعامل سازنده با بدنه نخبگان در جهت جلوگيري از بروز خرافه‌نگري‌ها، نگرش دانش‌بنيان به برنامه‌ها و برنامه‌محوري با رويكرد تحولي و نوآورانه سه رويكرد اساسي در برپايي نمايشگاه است. در اين دوره از نمايشگاه ۱۵۰ برنامه خرد و كلان اجرا مي‌شود. در پايان مراسم از تمبر اختصاصي يادبود ربع قرن برگزاري نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم و مُذهّب نفيس قرآن منسوب به اميرالمومنين علي(ع) رونمايي شد. بيست‌وششمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن از ۲۹ ارديبهشت تا ۱۴ خرداد از ساعت ۱۷ تا ۲۳ ميزبان بازديدكنندگان است.


يك ربع قرن از برگزاري نمايشگاه بين‌المللي قرآن در كشورمان مي‌گذرد و امروز در آستانه ورود به ربع قرن ديگر اين رويداد بزرگ علمي، فرهنگي و هنري هستيم؛ اتفاق مباركي كه آثار و بركات فراواني را به وجود آورده است و قدم‌هايي را به پيش برده و استعدادهاي شكوفايي را ايجاد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون