• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4093 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

مراسم آيين ديدار مستند «ناپديد» برگزار شد

كساني كه خاطرات‌شان را گم مي‌كنند

مراسم آيين ديدار مستند «ناپديد» به كارگرداني فرحناز شريفي شامگاه شنبه ۲۹ ارديبهشت در موزه سينما برگزار شد. پيش از نمايش فيلم سهيلا گلستاني، بازيگر و كارگردان اولين سخنران مراسم بود. او «ناپديد» را روايت جديدي در مورد گمشدگان و درجايي ميان از دست دادن و يافتن دانست. گلستاني با اشاره به اينكه تجربه دلپذير فيلم‌هاي قبلي شريفي، انگيزه او را براي ديدن اين فيلم بيشتر كرده است، افزود: «اين فيلم دو سال قبل در جشنواره فيلم فجر نمايش داده شده و با استقبال روبه‌رو شد. در چندين جشنواره خارجي هم حضور داشت كه در آنها هم مورد استقبال قرار گرفت.»

به گزارش روابط عمومي هنر و تجربه، پس از آن احسان رسول‌اف، تهيه‌كننده «ناپديد» ماجراي ساخته شدن اين مستند را به نمايشگاهي از آثار چيدمان _ پرفورمنس صابر ابر كه در مرداد ۱۳۹۴ در گالري رسول‌اف، برگزار شد، نسبت داد. عنوان اين نمايشگاه «از مردم استمداد مي‌كنم» بود و به گفته رسول‌اف از همان ابتدا، او و صابر ابر در فكر تهيه مستندي در مورد اين پروژه بودند. تهيه‌كننده «ناپديد» ادامه داد: «صابر، فرحناز شريفي را به من معرفي كرد كه نتيجه آن دوستي بيش از دو ساله من با اوست. پيش از شروع ساخت مستند، قرار گذاشتيم شريفي بدون اينكه كار تبليغاتي كند، به صورت آزاد كار كند و حاصل آن براي من و صابر ابر بسيار دلپذير بود.» او سپس به تجربه گم شدن در زندگي روزمره و ارتباط اين موضوع با مستند «ناپديد» اشاره كرد: «همه ما در زندگي شهري‌مان گم مي‌كنيم و گم‌مان مي‌كنند و با اين تجربه مستند كه شايد يك مقدار هم نامتعارف باشد و از نظر من بد هم نيست، روبه‌روييم.»

رسوال‌اف كه در سال ۸۷ برادر عكاسش، محسن رسول‌اف را از دست داده، در بخش پاياني صحبت‌هايش گفت: شريفي به خوبي توانسته است به موضوع فيلم برسد. به خصوص براي من كه خاطره شخصي از دست دادن برادرم با ديدن اين فيلم تجديد شد و اين فيلم اداي ديني به اين موضوع است. مطمئنم كارگرداني با شريفي برايم يكي از بهترين تجربه‌هاي مستندي است كه داشته‌ام و اميدوارم در يك پروژه ديگر باز هم با هم همكاري كنيم.»

فرحناز شريفي، كارگردان «ناپديد» ساخت اين فيلم را تجربه دلنشيني توصيف كرد. او همچنين به يكي از خاطرات خود اشاره كرد: «فيلم، پلان‌هاي كشداري دارد. وقتي تدوين تمام شد و قرار بود رسول‌اف كار را ببيند، نگران بودم كه بگويد پلان‌ها طولاني است اما بعد از پنج دقيقه اول، گفت كه اين پلان مي‌توانست طولاني‌تر هم بشود و همانجا بود كه خيالم راحت‌تر شد.»

شريفي كه پيش از اين «صداي ماه»، «قسمت»، «ايران در اعلان»، «چهره غمگين من»، «۲۱ آگهي استخدام» و «خاطرات انقلاب بهمن، عاشق ليلا» را ساخته، جديدترين اثر خود را به مادرش تقديم كرد: «اين فيلم را به مادرم تقديم مي‌كنم كه چند ماه قبل متوجه شدم دچار فراموشي شده و خاطراتش كم‌كم گم مي‌شود.»

مستند «ناپديد» بر اساس آگهي‌هاي گمشدگان در روزنامه‌هاي دهه چهل و پنجاه شكل گرفته است، البته به گفته كارگردان، اين مستند با روايتي اپيزوديك و با ساختاري تجربي ساخته شده و فقط خودش را محدود به آگهي‌هاي گمشدگان نكرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون