• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3196 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند

معاون وزير جهاد كشاورزي در پاسخ به «اعتماد» اعلام كرد

با ساخت وساز‌هاي غير قانوني برخورد مي‌كنيم

براي روستايي كه دو سال پيش متولد شد و خالي از سكنه بود در سال 92 انتخابات شوراي اسلامي برگزار كردند

گروه اقتصادي| در سه سال اخير كه ساخت فرودگاه بين‌المللي قم بدون دريافت مجوزهاي لازم آغاز شد؛ سازمان جنگل‌ها و سازمان امور اراضي بدون هيچ واكنشي نظاره‌گر پيشرفت ساخت اين پروژه عظيم بودند. وقتي دليل اين سكوت سازمان جنگل‌ها را از خداكرم جلالي رياست آن جويا شديم؛ گفت: دليل آن حمايت‌هاي سياسي بود كه در اين مدت از سوي استانداري قم از اين پروژه صورت گرفت. وي البته در ادامه بر اين موضوع نيز تاكيد كرد كه در چند ماه گذشته بنا به درخواست سازمان جنگل‌ها و امور اراضي، پروژه فرودگاه بين‌المللي قم كه همراه خود شهرك گردشگري و مراكز تجاري نيز دارد؛ متوقف شده است. رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيز‌داري كشور ادامه داد: ساخت‌وساز غيرقانوني در اين منطقه به دليل آن صورت گرفت كه در گذشته از قدرت سياسي مسوولان استاني قم مانند استاندار استفاده شد تا مراحل قانوني آن طي نشود و با وجود شكايت‌هاي متعدد سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري توجهي به اين شكايت نشد.
جلالي ضمن آنكه بر غيرقانوني بودن ساخت اين پروژه تاكيد كرد گفت: متوليان اين پروژه نه تنها از امور اراضي مجوز دريافت نكرده‌اند بلكه مجوزهاي لازم از ساير دستگاه‌ها مانند سازمان فرودگاه‌هاي كشور نيز دريافت نشده است و با وجود غيرقانوني بودن ساخت، مسوولان پروژه حتي اقدام به فروش سهام و انجام تبليغات تلويزيوني در شبكه‌ استاني قم كردند. وي در ادامه گفت: در حال حاضر پرونده اين پروژه در دادگاه در مرحله بررسي قرار دارد.
2950 هكتار اراضي فرودگاه قم متعلق به منابع طبيعي است. اين پروژه تنها به فرودگاه ختم نمي‌شود. در منطقه طرلاب شهر فرودگاهي و منطقه بين‌المللي گردشگري با ده‌ها هتل و ظرفيت 30 هزار تخت و چندين بازار بزرگ از جمله شاپينگ سنتر، چندين تالار و رستوران‌، مراكز نمايشگاهي، باغ‌ و پارك‌هاي متعدد، مراكز خدماتي، مراكز تفريحي و تجاري، مجموعه‌هاي ورزشي، گلخانه، ترمينال، مسجد و... پيش‌بيني شده است. پروژه‌اي عظيم كه براي ساخت تك‌تك اين وحدها بايد از دستگاه‌هاي مرتبط اخذ مجوز داشته باشد.

برخورد با ساخت‌وساز‌هاي غيرقانوني  در سوادكوه

معاون وزير جهاد كشاورزي در خصوص زمين‌خواري‌هايي كه در منطقه سوادكوه به وسعت يك روستا صورت گرفته است نيز گفت: با توجه به بازديد‌هايي كه از اين منطقه صورت گرفت، ساكنان آن از قديم‌الايام دامدار بوده و در آنجا كومه داشتند كه نمي‌توان حق زندگي را از آنها گرفت اما برخي در اين روستا ساخت‌وسازهاي جديدي بدون مجوز انجام دادند كه پرونده‌ آنها در دادگاه در حال پيگيري است و تعرض به اراضي منابع طبيعي و ملي در اين منطقه و تصرف آن منتفي خواهد شد.
تصاحب و تصرف عرصه‌هاي منابع طبيعي مازندران توسط صاحب نفوذان به جايي رسيد كه بعد از دست‌درازي به جنگل حتي توانسته‌اند تمامي امكانات جاده‌اي و نصب دكل برق و... را به اين مناطق ببرند. يكي از مناطقي كه چشم زمينخواران را به خود گرفته است و باعث دست‌درازي آنها به مراتع و اراضي غيرمسكوني شد، زمين‌هاي جنگلي اجت در روستاي ورسك سوادكوه است. ايسنا در گزارشش مفصل به اين موضوع پرداخته است. در بخشي از اين گزارش مي‌خوانيم زمين‌هاي اجت جزو املاك و در حوزه استحفاظي ورسك محسوب مي‌شود، اجت منطقه‌اي با كاربري كشاورزي و دامداري است اما برخي افراد متمول و صاحب نفوذ در دستگاه‌هاي اداري به خاطر ييلاقي بودن اين منطقه در چند سال اخير به خصوص در سال‌هاي 90 و 91 و بدون اخذ مجوز تغيير زمين زراعي به مسكوني از مراجع ذيصلاح و با رانت برخي وزارتخانه‌ها و ادارات و با ساختن تنها چند خانه ويلايي سعي در تغيير بافت اين منطقه كرده‌اند.

روستايي كه دو سال پيش متولد شد

ماجرا از آنجا جالب‌تر مي‌شود كه بدانيم در آخرين سرشماري و در تقسيمات كشوري در سال 90 نامي از اجت به عنوان يك روستا وجود نداشت! و از سوي مسوولان شهرستان سوادكوه در سال 92 منطقه جنگلي اجت خالي از سكنه معرفي مي‌شود و آن را جزو محدوده فرعي ورسك (لاينفك ورسك) اعلام مي‌كنند و فقط كمتر از پنج خانوار بنا به گفته رييس منابع طبيعي سوادكوه براي چرا بردن دام‌هاي‌شان از آن استفاده مي‌كردند.
در همان سال 92 انتخابات شوراي اسلامي روستاي خالي از سكنه اجت! برگزار مي‌شود و افرادي را از جاهاي مختلف به اين منطقه جنگلي آورده و در پي آن افرادي نيز به عنوان عضو شوراي روستاي اجت! معرفي مي‌شوند.
شورا و دهياري و اهالي روستاي ورسك و همچنين فرمانداري سوادكوه مخالف تشكيل شورا در نقطه فرعي روستاي ورسك عباس‌آباد كه منابع طبيعي ملي، اراضي مردم و آب شرب منطقه را به نوعي تهديد و تعرض كرده، بودند. اما اعتراضات و نامه‌نگاري به مراجع ذي‌صلاح به جايي نرسيد.

معاون سابق سازمان جنگل‌ها آزاد شد

جلالي در اين نشست در پاسخ به پرسشي در خصوص پرونده فساد يكي از معاونين سازمان و بازداشت او به خاطر بده بستان‌هاي مالي براي واگذاري اراضي و تغيير كاربري آن متذكر شد: ممكن است در هر سازمان و اداره‌اي تخلف صورت گيرد كه دستگاه قضايي براي سالم‌سازي فضاي مجموعه اداري تكليف خود را انجام مي‌دهد، اما معاون سابق سازمان جنگل‌ها نيز كه چندين بار احضار شده و مورد بازجويي قرار گرفته بود، فعلا آزاد شده است. وي افزود: البته برخي ادعاها مبني بر دريافت وجوه غيرقانوني از سوي اين افراد وجود دارد كه بايد منتظر صدور حكم قطعي از سوي دادگاه باشيم.

منشا ريزگرد‌هاي خوزستان داخلي بود

رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيز‌داري كشور گفت: ريزگردهاي اخيري كه در استان خوزستان مشكلات زيادي را براي مردم به وجود آورد در پي خشك‌شدن تالاب‌ها ناشي از قطع شدن حقابه آنهاست؛ بنابراين اين مناطق خشك شدند و وزش بادهاي شديد سبب شد ريز‌گرد‌هايي كه بين دو تا پنج ميكرون بودند به هوا بلند شوند و تا ارتفاعات بالا و مسافت زيادي جابه‌جا شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها