• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3196 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند

شاخص در آستانه بازگشت به كانال 64 هزار واحدي


گروه اقتصادي|بورس تهران ديروز 41 واحد رشد كرد و به 63 هزار و 996 واحد رسيد. رشد 06/0 درصدي بازار سهام در حالي اتفاق افتاد كه «فولاد»، « وغدير»، «وبانك»، «وبصادر» و «وصندوق » شاخص را 133 واحد بالا كشيدند. اين در حالي بود كه «فملي» و «پارسان» بيشترين تاثير منفي را بر شاخص گذاشتند. در بازار ديروز ليزينگي‌ها، هلدينگ‌هاي سرمايه‌گذاري، صنايع دارويي و خودرويي‌ها بيشترين تقاضاي بازار را از آن خود كردند. اين در حالي بود كه بانكي‌ها، سيماني‌ها، صنايع شيميايي، محصولات غذايي، قندي‌ها، فلزات اساسي و لاستيكي‌ها روند متعادلي داشتند و در اين گروه‌ها تقاضا از عرضه بيشتر بود. اما در گروه پتروشيمي، كاشي و سراميك، املاك و رايانه ديروز عرضه‌ها افزايش پيدا كرد و اين گروه‌ها بيشترين تلاش را در جهت منفي كردن شاخص از خود نشان دادند.
«مسعود شاهد»، كارشناس بازار سرمايه مثبت شدن روند بازار سهام را طبيعي مي‌داند و معتقد است كه آرام بودن فضاي سياسي و اقتصادي داخلي و خارجي در روزهاي اخير سبب شده كه بخشي از سرمايه‌هاي سرگردان كه در ماه‌هاي اخير از بازار خارج شده، دوباره بازگردد. اين فعال بازار سهام گزارش‌هاي مثبت ارايه شده توسط شركت‌هاي بورسي را يكي از عوامل تاثيرگذار در اين اتفاق عنوان كرد و به «اعتماد» گفت: هر چند در نگاه اول به نظر مي‌رسد برخي گزارش‌ها به ويژه در بخش نفت و پتروشيمي با واقعيت‌هاي موجود فاصله دارد ولي به هر حال گزارش عملكرد شركت‌ها نمي‌تواند بدون دليل، منطق و نظارت حسابرسان قانوني تهيه شود. به همين دليل بايد به اين گزارش‌ها در مقطع فعلي اعتماد كرد ولي درباره پيش‌بيني عملكرد شركت‌ها در سال آينده تعداد زيادي از پارامترهاي مجهول وجود دارد.» اين كارشناس بورس با اشاره به عملكرد مثبت شركت‌هاي مختلف در سال جاري پيش بيني كرد كه با نتايج مثبت در مذاكرات هسته‌اي و ايجاد توافق، بسياري از مشكلات پيش روي بازار حل مي‌شود و گزارش‌هاي سال آينده بسيار بهتر از گزارش‌هاي سال جاري شركت‌ها خواهد بود.
 اين معامله‌گر حرفه‌اي بازار سهام، روند بازار سهام در سال آينده را مثبت پيش‌بيني كرد و گفت: به نظر من بايد به آينده اميدوار بود، چراكه با توجه به سياست‌هاي دولت يازدهم به نظر مي‌رسد رشد اقتصادي در سال‌هاي آينده بيشتر شود و با مساعد شدن فضاي كسب و كار و كاهش نرخ تورم اوضاع براي صنايع توليدي كشور بهتر شود كه در اين صورت بورس هم رونق مي‌گيرد و قيمت‌هاي فعلي در آن زمان غير قابل دسترس خواهد بود. او در پايان تنها مشكل موجود بر سر راه شركت‌هاي بورسي و اقتضا د كشور را روند نزولي قيمت نفت مي‌داند و معتقد است در صورتي كه قيمت‌ها در سال آينده كاهش پيدا كند با توجه به كسري بودجه به ويژه در بخش عمراني با مشكل مواجه مي‌شويم و بايد اميدوار باشيم كه تحليلگران اقتصادي دولت آمادگي لازم براي رويارويي با چنين شرايطي را داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها