• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4097 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد

مواضع ارتش سوريه در 24 ساعت دو بار هدف قرار گرفتند

مهاجمان بي‌نشان

ميثم سليماني

 

 

در طول 24 ساعت دو حمله هوايي به مواضع نيروهاي سوري در غرب و شرق سوريه صورت گرفت كه البته هيچ كس مسووليت آنها را تا اين لحظه نپذيرفته است. روز پنجشنبه براي چندمين بار در چندهفته اخير، حملاتي به يك پايگاه نظامي در سوريه شد و تمام گمانه زني‌ها حاكي از آن بود كه احتمالا اسراييل در پشت پرده اين حملات قرار دارد. مجددا بامداد روز جمعه حمله‌اي به مواضع نيروهاي سوري در شرق سوريه صورت گرفت كه در ساعات نخست گفته شد مسبب اين حملات جنگنده‌هاي ائتلاف بوده‌اند. با گذشت چندساعت از اين اتفاق، پنتاگون گزارش‌ها درباره دست داشتن در اين حملات را به طور كلي رد كرد. به گزارش رسانه‌هاي دولتي سوريه، اين حملات در منطقه‌اي رخ داده كه نيروهاي ارتش سوريه در يك سوي ميدان آن حضور داشتند و در سوي ديگر تروريست‌ها و شورشيان مستقر بودند. نيروهاي ائتلاف نيز در اين منطقه عمليات انجام مي‌دادند. با وجود سر و صداهاي بسيار درباره كميت و كيفيت اين حملات اما گفته مي‌شود كه اين حمله تنها خسارت مالي به دنبال داشته است.

ديده بان حقوق بشر سوريه كه در بريتانيا مستقر است و اطلاعات خود را از منابع محلي به دست مي‌آورد، در گزارشي در اين باره آورده است: جنگنده‌هاي ائتلاف به سمت نيروهاي ارتش در جنوب البوكمال - شهري در مرز با عراق- حمله كرده‌اند. رامي عبدالرحمان، رييس اين مركز در اين باره مي‌گويد: حداقل سه وسيله نقليه در اين حمله از بين رفته و 12 نيروي طرفدار دولت سوريه جان خود را از دست داده‌اند. جزييات در خصوص هويت اين افراد هنوز منتشر نشده است.

يك منبع نظامي در اين باره به خبرگزاري ساناي سوريه مي‌گويد: «برخي از مواضع نظامي ما جمعه صبح مورد هدف قرار گرفته است كه به نظر مي‌رسد اين اقدام از سوي جنگنده‌هاي ائتلاف امريكايي بوده است.» با اين حال پنتاگون هرگونه حمله توسط جنگنده‌هاي ائتلاف به سمت نيروهاي سوري را تكذيب كرد. سخنگوي پنتاگون كان فاكنر گفت: اين گزارش‌ها دروغ است. ائتلاف هيچ يك از موضع‌هاي ارتش سوريه در شرق كشور را هدف قرار نداده است. ماموريت ائتلاف مبارزه با داعش در بخش‌هاي تعيين شده عراق و سوريه است. اين حملات هوايي به مواضع داعش به منظور پايدار كردن شرايط براي عمليات‌هاي زميني انجام مي‌شود و همچنان نيز ماموريت نيروهاي ائتلاف همين است.

نيروهاي حامي دولت سوريه و ائتلاف تحت رهبري امريكا در شرق سوريه مشغول حملاتي جداگانه عليه داعش هستند تا مناطق باقي مانده در اين منطقه به طور كامل پاكسازي شود. منابع نظامي نزديك به دولت سوريه به تلگراف اعلام كردند كه حمله در خط مقدم مقابله با داعش صورت گرفته و هيچ نظامي ايراني يا لبناني در اين حمله جان خود را از دست نداده است. با اين حال هنوز هم مشخص نيست كه آيا تروريست‌ها در اين منطقه فعاليت‌هايي داشته‌اند يا نه زيرا اين احتمال وجود دارد كه چنين حمله‌اي به شكل تصادفي صورت گرفته باشد.

طي چند ماه گذشته ائتلاف حملات مرگباري را عليه نيروهاي دولتي سوريه و متحدان آن در شرق سوريه انجام داده است. بطور مثال در ماه فوريه جنگنده‌هاي امريكايي حملاتي را در استان ديرالزور ترتيب دادند، كه در آن حداقل 100نفر از نظاميان سوري و حتي روسي كه قصد داشتند به مواضع نيروهاي دموكراتيك سوريه نزديك شوند جان خود را از دست دادند. در سپتامبر 2016 نيز حملاتي در شرق عليه نظاميان سوري صورت گرفت كه بيش از 60 سرباز سوري جان خود را از دست دادند، با اين حال ائتلاف بعدها اعلام كرد كه اين گروه نظاميان را با نيروهاي داعش اشتباه گرفته است. داعش تقريبا تمام قلمروي خود را در سوريه و عراق از دست داده اما در برخي روستاها و در ناحيه دره فرات كماكان فعال است.

روز دوشنبه هفته گذشته نيروهاي سوري توانستند آخرين بخش از گروه‌هاي داعشي را از مناطق اطراف دمشق خارج كنند. اين تروريست‌ها در يك‌دوره يك‌ماهه در محاصره سخت قرار گرفتند و در نهايت در قالب توافقي از شهر بيرون رانده شده و به سمت مناطقي در صحراهاي سوريه كه داعش در آنها حضوري محدود دارد منتقل شدند. يك روز بعد از اين انتقال، به نيروهاي داعش در منطقه باديه حمله شد. با اين حال ديده بان حقوق بشر مي‌گويد نيروهاي ائتلاف به نيروهايي كه طبق توافق از يرموك در جنوب دمشق خارج شده بودند، حمله كرده است. براساس گزارش‌هاي پنتاگون جنگنده‌هاي ائتلاف به‌شدت پروازهاي خود را در سوريه افزايش دادند و اين پروازها به نسبت ماه گذشته رشد 80 درصدي داشته است. پنتاگون مشخص نكرده است با وجود شكست داعش، هدف از اين افزايش حجم اين حملات چيست؟

حمله اخير به مواضع نيروهاي سوريه درشرق كشور در حالي صورت مي‌گيرد كه تنها 24ساعت پيش از آن يك حمله شبانه به انبار اسلحه كه رسانه‌هاي خارجي مدعي هستند متعلق به حزب‌الله لبنان بوده، صورت گرفته است. اين انبار در پايگاه هوايي استان مركزي حمص بود. رييس ديده بان حقوق بشر سوريه مي‌گويد كه اين حمله توسط اسراييل صورت گرفته است. خبرگزاري رسمي سوريه نيز اعلام كرد كه دفاع هوايي سوريه جلوي اين حملات را گرفته اما به گفته شاهدان عيني صداي انفجار در اين منطقه شنيده شده است.

يك منبع در نزديكي مرز سوريه و لبنان به خبرگزاري فرانسه گفت: هواپيماها در مرز لبنان به پرواز درآمدند و تمام مردم انتظار حملات جديدي را داشتند. جنگنده‌هاي اسراييلي اغلب از فضاي هوايي لبنان براي انجام حملات در سوريه استفاده مي‌كنند. گفتني است طي هفته‌هاي اخير حملات متعددي از سمت اسراييل در خاك سوريه صورت گرفته است و برخي معتقدند كه اين نوع اقدامات از سمت اسراييل براي تحريك ايران و وادار كردن نيروهاي ايراني يا تابع ايران در سوريه براي واكنش نشان دادن است. با اين حال رسانه‌هاي دولتي سوريه درباره منشأ اين حملات اظهارنظري انجام ندادند و سخنگوي ارتش رژيم اسراييل در اين باره حاضر به اظهارنظر نشد. طبق گفته ديده بان حقوق بشر سوريه نيروهاي حزب‌الله و شبه نظاميان حامي دولت سوريه، در فرودگاه نظامي دافا مستقر هستند، اما هيچ آماري از تلفات احتمالي وجود ندارد. سخنگوي پنتاگون نيز هنگامي كه از گزارش‌هاي اين حمله مطلع شد، اظهار داشت كه ائتلاف تحت رهبري امريكا در سوريه اين اقدام را انجام نداده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون