• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4097 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد

ماكرون و پوتين در سن‌پترزبورگ ديدار كردند

پيوند گروه كوچك و فرآيند آستانه

گروه جهان| امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه، روز پنجشنبه براي سفري دوروزه وارد سن‌پترزبورگ روسيه شد. ماكرون روز پنجشنبه با ولاديمير پوتين، همتاي روس خود ديدار كرد و در نشست خبري بعد از اين ديدار با يك سخنراني بلند 20 دقيقه‌اي، روابط روسيه و فرانسه را تاريخي توصيف كرد و با اشاره به سياست خارجي مستقل فرانسه تاكيد كرد «گفت‌وگوي فرانسه با روسيه تجسم استقلال فرانسه است.» ماكرون در سخنان خود تاكيد كرد: «من كاملا آگاهم كه نقض روسيه در حل و فصل مشكلات بين‌المللي غير قابل جايگزين است.» ماكرون و پوتين پيش از اين نشست خبري، چندين ساعت با هم در مورد موضوعات مختلف دوجانبه و همچنين مسائل بين‌المللي از جمله توافق هسته‌اي ايران و آينده سوريه رايزني كردند. برخلاف ديدار سال گذشته ولاديمير پوتين با امانوئل ماكرون در پاريس كه به نظر ديداري پرتنش مي‌رسيد و سايه ستيزه‌جويي بر نشست خبري آن وجود داشت، در ديدار سن‌پترزبورگ، دوطرف سعي كردند تا صميميت بيشتري نسبت به يكديگر نشان دهند تا جايي كه ماكرون، همتاي روسش را «ولاديمير عزيز» خطاب مي‌كرد و تاكيد كرد كه علاقه‌مند است براي تماشاي مسابقات جام جهاني بار ديگر به روسيه بيايد، «به خصوص اگر تيم فرانسه به فينال مسابقات برسد.»به گزارش راشا تودي، در ديدار چهار ساعته ماكرون و پوتين در سن‌پترزبورگ، مساله سوريه و تنش‌هاي جاري در خاورميانه يكي از سوژه‌هاي اصلي گفت‌وگوها بود. به خصوص كه كمتر از دو ماه پيش، حمله يكجانبه سه كشور غربي به خاك سوريه، باعث ردوبدل شدن اتهام‌هاي تندي از سوي پايتخت‌هاي غربي و مسكو به يكديگر شده‌بود. پوتين و ماكرون هر دو تاكيد كردند كه براي رسيدن به يك فرآيند سياسي براي حل و فصل مساله سوريه تلاش مي‌كنند. به نوشته راشا تودي، پوتين و ماكرون در مورد نزديك كردن ابتكارهاي دوطرف از جمله گردهم آوردن فرآيند آستانه به ابتكار ايران، تركيه و روسيه با گروه كوچك، به ابتكار فرانسه كه آلمان، بريتانيا، اردن، امريكا و عربستان سعودي در آن عضويت دارند، رايزني كردند. همچنين دوطرف بر تحقيق مشترك در مورد اتهام‌هاي استفاده از سلاح شيميايي در سوريه نيز به توافق رسيدند. ماكرون در نشست خبري مشترك با رييس‌جمهور روسيه تاكيد كرد: «لازم است كه در مورد وضعيت سوريه پس از جنگ صحبت كنيم. كليد اين مساله ايجاد يك سوريه باثبات است.» ماكرون همچنين تاكيد كرد كه دوطرف تاكيد كرده‌اند تمركز تلاش‌هاي بين‌المللي بايد بر يك قانون اساسي جديد و انتخابات شامل همه طرف‌ها و همه مردم سوريه از جمله آوارگان، باشد.» موضوع امنيت سايبري از ديگر مسائلي بود كه از سوي رهبران روسيه و فرانسه مورد بحث قرار گرفت. ماكرون تاكيد كرد كه با پوتين براي ايجاد يك مكانيسم مشترك براي حل مشكلات دو كشور در زمينه امنيت سايبري به توافق رسيده است. پوتين در اين زمينه تاكيد كرد كه كشورهايي كه علاقه‌مند نيستند تا هدف جنگ سايبري قرار بگيرند، اشتياق بيشتري دارند تا با يكديگر براي ايجاد قوانين و مقررات حاكم بر فضاي سايبري همكاري كنند، درست مانند قواعد و قوانيني كه براي خلع سلاح هسته‌اي در جهان مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است. ماكرون روز جمعه همچنين در مجمع بين‌المللي اقتصادي سن‌پترزبورگ نيز شركت كرد. در حاشيه اين نشست بين‌المللي مقام‌هاي روسيه و فرانسه چندين قرارداد همكاري اقتصادي امضا كردند.

ولاديمير پوتين در نشست خبري مشترك با ماكرون، از تصميم دونالد ترامپ براي لغو ديدار برنامه‌ريزي‌شده‌اش با رهبر كره شمالي اظهار تاسف و تاكيد كرد كه رهبر كره شمالي، كيم جونگ اون، همه وعده‌هاي خود را عملي كرده است. به گزارش سي‌ان‌ان، پوتين اظهار كرد: «كيم جونگ اون هر آنچه را وعده داده ‌بود عملي كرد حتي برخي تونل‌هايي را كه به سايت آزمايش‌هاي هسته‌اي منتهي مي‌شد، حتي بعد از شنيدن خبر لغو ديدار از سوي واشنگتن، منفجر كرد. پوتين تاكيد كرد كه روسيه «روي اين ديدار به عنوان آغاز فرآيند خلع سلاح هسته‌اي حساب باز كرده‌ بود.» پوتين تاكيد كرد: «اميدوارم كه مسير گفت‌وگو دوباره احيا و بازسازي شود چرا كه بدون گفت‌وگو نمي‌توان پيشرفتي جدي را در حل و فصل چنين مساله فوق‌العاده مهمي انتظار داشت.»

امانوئل ماكرون، پنجشنبه و جمعه در كنار برنامه‌هاي ديگرش در سن‌پترزبورگ با رييس يكي از قديمي‌ترين گروه‌هاي حقوق بشري روسيه و همچنين بيوه الكساندر سولژنسيتن ديدار كرد. اين ديدارها بخشي از تلاش امانوئل ماكرون براي راضي كردن رسانه‌هاي فرانسه و منتقدانش در پاريس بود كه او را براي رساندن پيام حقوق بشر و دموكراسي به روسيه تحت فشار گذاشته ‌بودند. ماكرون، پنجشنبه‌شب عكسي از ديدارش با الكساندر چركاسف، رييس موسسه غيردولتي يادبود در توييتر منتشر كرد. موسسه يادبود اولين سازمان غيردولتي است كه در دوران شوروي به ثبت رسيد و نمادي از مبارزه مدني در روسيه براي دموكراسي و حقوق بشر است. در شرايط كنوني، اين گروه در كنار ده‌ها گروه غيردولتي ديگر، به اتهام دريافت كمك از خارج و همچنين «فعاليت سياسي» خوانده‌ مي‌شود، تحت فشار قرار دارند. ماكرون همچنين با همسر، الكساندر سولژنستين، نويسنده روس نيز ديدار كرد. سولژنستين به دليل كتاب‌هايش در توصيف شرايط سخت زندگي در شوروي تحت رهبري استالين، در جهان مشهور شد. سولژنستين بعد از سال‌ها تبعيد در دوران شوروي، بار ديگر به روسيه بازگشت و از سوي دولت روسيه پساشوروي، مورد احترام و استقبال قرار گرفت، اما اين برنده جايزه نوبل ادبيات، پيش از مرگش، نسبت به دولت روسيه بعد از فروپاشي شوروي نيز موضعي انتقادي و بدبينانه داشت و به‌شدت از فساد حاكم در اين حكومت ناراضي بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون