• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4097 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد

كتابخانه

بار ديگر بينوايان

«تا زماني كه به سبب قوانين و رسوم، عذابي اجتماعي پديد آيد كه در اوج تمدن، دوزخ‌هايي بيافريند و تقدير الهي را با مصيبتي انساني بيالايد، تا زماني كه سه گرفتاري زمانه - سقوط مرد به دليل رنجبري، تباهي زن به دليل گرسنگي، نزاري كودك به دليل ناآگاهي- از ميان نرفته باشد، تا زماني كه در سرزميني اختناق اجتماعي امكان‌پذير باشد يا به بيان ديگر و از ديدگاهي گسترده‌تر تا زماني كه در زمين ناداني و بينوايي باشد، كتاب‌هايي از اين دست بي‌فايده نخواهند بود. يقين دارم كه اين كتاب اگر يكي از مهم‌ترين آثار جهان نباشد، مهم‌ترين اثر من است.» ويكتور هوگو خود سرنوشت بي‌بديل و منحصر به فرد «بينوايان» را پيش‌بيني كرده بود.

‌بينوايان رماني نوشته ويكتور هوگو، نويسنده سرشناس فرانسوي است. اين كتاب اولين‌بار در سال ۱۸۶۲ منتشر شده و يكي از بزرگ‌ترين رمان‌هاي قرن ۱۹ است. در دنيايي كه مردم آن انگليسي صحبت مي‌كنند، اين رمان معمولا با عنوان اصلي فرانسوي خود نام برده مي‌شود. با شروع انقلاب ژوئن در ۱۸۱۵ و به اوج رسيدن آن در ۱۸۳۲ در پاريس، اين رمان از زندگي چند شخصيت و تمركز بر مبارزات محكوم سابقه‌داري به نام ژان والژان و به رستگاري رسيدن او شكل گرفت.

اين رمان با بررسي ماهيت قانون و بخشش، تاريخ فرانسه، معماري و طراحي شهري پاريس، سياست‌ها، فلسفه اخلاق، ضد اخلاقيات، قضاوت‌ها، مذهب، نوع و ماهيت عشق را شرح مي‌دهد. بينوايان به محبوبيت بزرگي روي صحنه نمايش، تلويزيون و فيلم‌هايي مثل بينوايان دست پيدا كرد.

اين رمان، بيش از حد انتظار طرفدار يافت و واكنش‌هاي انتقادي متنوع، كه اكثرا منفي بودند، بر رمان وارد شد. از لحاظ تجاري، اين اثر، يك موفقيت بزرگ در سطح جهان بود.

ويكتور هوگو در اين رمان به تشريح بي‌عدالتي‌هاي اجتماعي و فقر و فلاكت مردم فرانسه مي‌پردازد، همان عوامل و محرك‌هاي اجتماعي كه منجر به سقوط ناپلئون سوم شد. انحصار توزيع قدرت و ثروت در دست خانواده فاسد سلطنتي كه از مشكلات جامعه فرانسه كاملا بي‌اطلاع بودند، سبب ايجاد معضلات اقتصادي و اجتماعي در جامعه فقير فرانسه شد و انقلاب فرانسه ناشي از همين تحولات زيرساخت‌هاي اجتماعي جامعه فرانسه بود. وي در خلال پردازش شخصيت‌هاي داستان و روانشناسي آنها، نحوه درگيري و دخالت آنان را در اين نهضت اجتماعي و توده‌اي نشان مي‌دهد.

«بينوايان» با ترجمه‌اي جديد توسط محمدرضا پارسايار توسط انتشارات هرمس در دو جلد منتشر شده است و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

 

خاطرات كافكايي

فرانتس كافكا يكي از بزرگ‌ترين نويسندگان آلماني زبان در قرن بيستم بود. آثار كافكا در زمره تاثيرگذارترين آثار در ادبيات غرب به شمار مي‌آيند.

فرانتس كافكا به دوست نزديك خود ماكس برود وصيت كرده بود كه همه آثارش را نخوانده بسوزاند. ماكس برود از اين دستور وصيتنامه سرپيچي كرد و بيشتر آثار فرانتس كافكا را منتشر كرد و دوست خود را به شهرت جهاني رساند. پُرآوازه‌ترين آثار فرانتس كافكا، رمان كوتاه مسخ و رمان محاكمه و رمان ناتمام قصر هستند. اصطلاحا، به فضاهاي داستاني كه موقعيت‌هاي پيش پا افتاده را به شكلي نامعقول و فرا واقع‌گرايانه توصيف مي‌كنند، فضاهايي كه در داستان‌هاي فرانتس كافكا زياد پيش مي‌آيند، كافكايي مي‌گويند. «كافكا در خاطره‌ها» كتابي است كه سعي كرده خاطراتي كه از اين نويسنده پر شور در اذهان دوستان و همكارانش بوده را جمع‌آوري و در يك مجموعه واحد منتشر كند. اين كتاب كه توسط انتشارات «نشر نو» منتشر شده هم‌اكنون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

 

انتشار جلد دوم عهد عتيق

عهد عتيق يا عهد قديم كتاب مقدس يهوديان است كه مسيحيان نيز آن را پذيرفته و به عنوان بخش اول از دو بخش كتاب مقدس قرار داده‌اند. عهد عتيق نامي است كه مسيحيان در مقابل عهد جديد به اين كتاب داده‌اند؛ اما يهوديان به كتاب مقدس خود «تنخ» مي‌گويند كه شامل تورات (پنج كتاب اول تنخ) به علاوه كتاب‌هاي پيامبران است. جلد دوم عهد عتيق با ترجمه و توضيحات پيروز سيار توسط انتشارات «هرمس» و «ني» به طور مشترك منتشر شد. پيش از اين در سال 95 جلد اول آن با همين ترجمه توسط انتشارات هرمس منتشر شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون