• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4100 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۸ خرداد

زرآبادي در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره جلسه 3 كميسيون با پيام‌رسان‌ها:

پيام‌رسان‌هاي مي‌خواهند كيف پول الكترونيك باشند

20 فروردين‌ماه امسال و در روزهايي كه فيلترينگ تلگرام هنوز درحد يك شايعه بود، محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات در جلسه مشترك دو كميسيون اقتصادي و امنيت ملي و سياست خارجي حاضر شد و به‌همراه ابوالحسن فيروزآبادي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي از تهديدات امنيتي و اقتصادي اين پيام‌رسان محبوب سخن گفت. آن زمان بعضي از اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس گفتند كه اين مسائل بايد در اين كميسيون بررسي شود. ديروز هم جلسه مشتركي ديگر در كميسيون‌هاي مجلس برگزار شد و ازقضا اين‌بار 3 كميسيون ميزبان وزير جوان ارتباطات بودند اما حتي اين سومين كميسيون هم كميسيون فرهنگي نبود. البته در كميسيون صنايع، كارگروه‌ها و كميته‌هايي در حوزه ارتباطات داير است. به هر تفسير جلسه ديروز اين 3 كميسيون علاوه بر مسوولان دولتي حوزه ارتباطات و فضاي مجازي، ميهماناني ديگر نيز داشت. مديران و مسوولان پيام‌رسان‌هاي داخلي كه حداقل در ظاهر نمايندگان بخش خصوصي‌اند، هرچند كه يكي از آنِ بانك ملي است و ديگري وابسته به رسانه ملي. البته همزمان با پايان جلسه سيدحسين نقوي‌حسيني، سخنگوي كميسيون امنيت ملي، توضيحاتي از كليات مباحث مطرح شده در اين نشست را در اختيار رسانه‌ها قرار داد اما براي بررسي دقيق‌تر موضوع به‌سراغ حميده زرآبادي، عضو كارگروه ارتباطات كميسيون صنايع و معادن رفتيم كه در ادامه مشروح اين گفت‌وگو را مي‌خوانيم.

 

لطفا در ابتدا درباره كليات مباحث مطرح شده در اين جلسه توضيح دهيد؟

به طور كلي عمده زمان جلسه به طرح مطالبات مديران پيام‌رسان‌ها ازجمله مديران ايتا، سروش و گپ گذشت و در ادامه نيز آقاي آذري‌جهرمي و روساي سه كميسيون صنايع و معادن، اقتصادي و امنيت ملي نكاتي را درباره اين مسائل مطرح كردند.

سخنگوي كميسيون امنيت در گزارش خود از جلسه، از انتقاد مديران پيام‌رسان‌ها از دولت و بانك مركزي صحبت كرده؛ ماجرا چه بود؟

پيام‌رسان‌هاي داخلي در حالي اينچنين به بخش‌هاي مختلف دولت انتقاد داشتند كه عمده مباحث‌شان درباره وزارت ارتباطات به عنوان متولي اصلي اين حوزه، مثبت بود. البته آنها در گذشته اين‌جا و آن‌جا به وزارت ارتباطات هم انتقاداتي داشته‌اند اما در جلسه ديروز خبري از اين انتقادها نبود. واقعيت اين است كه مديران پيام‌رسان‌ها از بانك مركزي مي‌خواهند كه امكان استفاده از تراكنش‌هاي بانكي را براي آنها فراهم كند و كيف پول الكترونيك هم باشند. البته هم‌اكنون پيام‌رسان «بله» علاوه بر فعاليت به عنوان پيام‌رسان، كار بانكي هم انجام مي‌دهد و براي تراكنش كاربران، كارمزد مي‌گيرد درحالي كه اين امكانات، ارتباطي به كاركرد پيام‌رسان ندارد. درواقع آنها پيش از آنكه نقش‌شان را به عنوان پيام‌رسان ايفا كنند، به‌دنبال درآمدزايي از طريق انجام امور بانكي كاربران هستند. درحالي كه مثلا تلگرام هنوز هم از اين امكانات براي درآمدزايي استفاده نمي‌كند. روش اصولي اين است كه چند پيام‌رسان قدرتمند داشته باشيم اما امروز به نظر مي‌رسد همه بانك‌ها و بخش‌هاي مختلف به‌دنبال تاسيس پيام‌رسان هستند.

تلگرام چگونه درآمدزايي مي‌كند؟

تلگرام از طريق ترافيك اينترنت درآمدزايي دارد اما تا زماني كه شبكه ملي ايجاد نشود، اين امكان براي پيام‌رسان‌هاي داخلي فراهم نخواهد بود.

با اين حساب آنها بايد چگونه درآمدزايي كنند؟

مي‌توانند ازطريق تبليغات درآمدزايي بسيار خوبي داشته باشند. كافي است كه اعتماد كاربران و متعاقبا صاحبان صنايع را جلب كنند. اما آنها بيشتر خواستار دريافت مجوز براي كار بانكي هستند كه اولا مجوز پرداخت قبوض و پول براي كاربران به آنها داده شود و در ثاني، وزارتخانه‌ها و بانك‌هاي ديگر هم اين امكان را نداشته باشند.

اخيرا مباحثي درمورد مالكيت اين پيام‌رسان‌ها مطرح شده، آيا در اين جلسه صحبتي نشد؟

اين موضوع مطرح شد كه انتخاب پيام‌رسان‌ها براي صدور مجوز برعهده شوراي عالي فضاي مجازي است و لازم است اين شورا معيارهاي خود را نيز اعلام كند و همچنين وضعيت مالكيت اين پيام‌رسان‌ها را نيز به اطلاع افكار عمومي برساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون