• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4101 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۹ خرداد

سوال از ريس‌جمهور از دستوركار مجلس خارج شد

شكست عمليات پايداري با رمز «موسسات مالي»

ديروز تا آخرين ساعات روز خبري با قيد «اختصاصي» تاپِ يك سرويس مجلس خبرگزاري فارس بود. خبري با تصوير حسن روحاني و اين تيتر «فردا؛ اعلام وصول و قرائت طرح سوال از رييس‌جمهور در صحن مجلس / فرصت يك ماهه روحاني براي حضور در خانه ملت» متن اين خبر متن مصاحبه‌اي مفصل بود با مجتبي ذوالنور، نماينده اصولگراي قم، در تشريح روند سوال نمايندگان از رييس‌جمهور درباره موسسات مالي و اعتباري و افشاگري و طرح مدعياتي در نقد عملكرد هيات رييسه و دولت؛ اولي به‌خاطر به تعويق انداختن چندين ماهه اعلام وصول سوال و دومي به‌دليل آنچه اعمال فشار استانداران به نمايندگان و برگزاري مراسم افطار و برپايي «سفرهاي شام‌هاي رنگارنگ» عنوان شد.

نكته مهم اما درباره اين خبر آنجا بود كه نخستين واژه در تيتر آن مخاطب را به اشتباه مي‌انداخت؛ چراكه تاريخ انتشار خبر دوشنبه 7 خردادماه بود و منظور از كلمه «فردا» در تيتر اصلي روز سه‌شنبه يعني ديروز. مهم‌تر آنكه با فرارسيدن روز سه‌شنبه خبري ديگر در تمامي رسانه‌ها ازجمله خبرگزاري فارس منتشر شد كه بنابر آن با پس گرفتن امضاي حدود 50 نفر از نمايندگان متقاضي سوال از رييس‌جمهوري، اين سوال قانونا از دستوركار مجلس خارج شده و طبيعتا حضور رييس‌جمهور در صحن طي يك ماه آينده نيز منتفي. اتفاقا فارس در خبري كه بعدازظهر ديروز روي خط برد، اسامي 42 نماينده‌اي كه امضاي‌شان را پس گرفته‌اند، منتشر كرد تا مردم بدانند كدام نمايندگان بنابر ادعاي منتقدان دولت، «وكيل‌الدوله»اند، نه «وكيل‌المله».

نصرالله پژمانفر، نماينده اصولگراي مشهد در مجلس و ازجمله متقاضيان سرسخت سوال از رييس‌جمهوري بعدازظهر ديروز با اعلام خبر پس گرفتن امضا از سوي تعدادي از نمايندگان متقاضي طرح سوال از رييس‌جمهور به «اعتماد» گفت: رييس‌جمهور با اعزام تيمي به مجلس تلاش بسياري براي منصرف كردن نمايندگان از طرح سوال از خود كرد كه اين بدترين روش براي حل مشكل بود. اين نماينده عضو جبهه پايداري تاكيد كرد: باتوجه به اينكه طرح سوال از رييس‌جمهور در قانون و آيين‌نامه داخلي مجلس پيش‌بيني شده، بنابراين بايد از اين فرصت استفاده شود تا نمايندگان ملت بتوانند مشكلات را با رييس قوه مجريه درميان بگذارد.

همزمان اما جلال ميرزايي، نماينده اصلاح‌طلب ايلام معتقد است كه طرح اين سوال از رييس‌جمهور نه‌تنها براي حل مشكلات مردم نبوده، بلكه صرفا در راستاي تضعيف دولت و اعمال فشار بيشتر به رييس‌جمهور طراحي شده و اين اقدامات در شرايط حساس كنوني نگران‌كننده است. رييس كميته سياسي فراكسيون اميد به «اعتماد» گفت: «همزماني 3 اقدام مخالفان دولت در شرايطي كه تحت فشار خارجي قرار داريم، به‌روشني مخل امنيت ملي است. در اين راستا شاهديم كه اين مخالفان ازطرفي براي تضعيف رييس‌جمهور به بهانه مشكل موسسات مالي و اعتباري تلاش مي‌كنند، آن هم در شرايطي كه همگي از مشكلات مالي دولت و مهم‌تر از آن، اقدامات موثر براي حل مشكل سپرده‌گذاران باخبريم.» او مي‌گويد: «منتقدان دولت علاوه بر اين، در شرايطي كه صنعت نفت كشور تحت فشار قرار دارد، از طرح استيضاح زنگنه صحبت كرده و سعي دارند وزير نفت را تحت فشار قرار دهند و همزمان اقدام به آتش زدن پرچم امريكا مي‌كنند. در حالي كه ملت امريكا منتقد تصميم اخير ترامپ در خروج از برجام بوده و مخالفان مي‌توانستند به‌جاي آتش زدن پرچم اين كشور در صحن علني مجلس، نسبت به شخص ترامپ اعتراض كنند.»

درست يا غلط، خوب يا بد، حالا سوال از رييس‌جمهور از دستوركار مجلس خارج شده و جالب آنكه برخلاف آنچه ازسوي مخالفان تندروي دولت ادعا مي‌شود، كساني كه امضاي‌شان را پس گرفته‌اند، لزوما حاميان دولت نيستند. نگاهي به اسامي منتشر شده در خبرگزاي فارس از اين حكايت دارد كه درصد قابل‌توجهي از اين فهرست را اصولگرايان تشكيل مي‌دهند؛ منتها اصولگراياني كه باوجود اختلاف گفتماني با دولت، منافع ملي را در اولويت قرار مي‌دهند و هدف‌شان از طرح سوال، همان تعيين تكليف سپرده‌گذاران بوده، نه آنچنان كه ذوالنور روز دوشنبه وعده داده بود، كشاندن روحاني به صحن ظرف نهايتا يك ماه!


فارس در خبري كه بعدازظهر ديروز روي خط برد، اسامي 42 نماينده‌اي كه امضاي‌شان را پس گرفته‌اند، منتشر كرد تا مردم بدانند كدام نمايندگان بنابر ادعاي منتقدان دولت، «وكيل‌الدوله»اند، نه «وكيل‌المله»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون