• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3196 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند

مقاومت داعش در صلاح‌الدين فرو ريخته است

آزادسازي تكريت با رمز لبيك يا رسول‌الله

هيچ جاي امني براي تروريست‌هاي داعش در عراق باقي نمانده است. نيروهاي عراقي تنها چند قدم تا فتح كامل تكريت، يكي از پايگاه‌هاي استراتژيك تروريست‌ها، فاصله دارند. پايگاه‌هاي داعش در اين شهر يك به يك توسط نيروهاي ارتش و نيروهاي مردمي فتح مي‌شوند. آخرين گزارش‌ها از عمليات نيروهاي عراقي براي آزادسازي تكريت حاكي از آن است كه نيروهاي دولتي به همراه نيروهاي داوطلب مردمي توانسته‌اند منطقه قادسيه، يكي از مهم‌ترين مناطق شهرستان تكريت، واقع در پنج‌كيلومتري مركز اين شهر را به تصرف درآورند؛ آنها همچنين مناطق ديگري از جمله ديوم در غرب، لعلم در شرق و مجتمع مسكوني شهر دور در نزديكي شهرستان تكريت را به كنترل خود درآوردند. به گفته منابع عراقي جنگ خياباني در مناطق مختلف تكريت در جريان است و نيروهاي دولتي در حال پيشروي براي بيرون راندن كامل تروريست‌ها از سمت غرب شهرستان تكريت هستند. بر اساس گزارش‌هاي محلي، فرماندهان داعش پيش از نيروهاي وابسته، تكريت را به سوي منطقه حويجه ترك كرده‌اند. حمد نامس، رييس پليس استان صلاح‌الدين مي‌گويد كه خطوط دفاعي داعش در تكريت و اطراف آن يكي پس از ديگري فرو مي‌ريزد. خبرگزاري عراق نيز از آزادي روستاي تل كصيبه در 30 كيلومتري شرق شهر تكريت و برداشتن پرچم داعش خبر داده است. بر اساس اين گزارش پرچم عراق بر ساختمان مركز پليس اين روستا به اهتزاز در آمده است. نيروهاي امنيتي بر جاده طوز-تكريت در شرق نيز مسلط شده‌اند. از سوي ديگر نيروهاي امنيتي و بسيج مردمي عراق منطقه راهبردي حمرين در شمال شرق سامرا را آزاد كرده‌اند.  كميسيون امنيتي در استانداري ديالي اعلام كرده كه نيروهاي امنيتي عراق موفق شده‌اند به سه ديوار دفاعي مهم داعش در محور ديالي-صلاح‌الدين نفوذ كنند و به حمرين برسند. صادق حسيني، رييس اين كميسيون در مصاحبه با سومريه نيوز گفته است نيروهاي امنيتي از پليس و ارتش عراق با همكاري و پشتيباني سه هزار نيروي داوطلب از ساكنان ديالي موفق شدند به سه ديوار دفاعي مهم ديگر داعش در روستاهاي بورياش، بوعيسي و بوطلحه در استان صلاح‌الدين كه به محور ديالي صلاح‌الدين معروف است، نفوذ كنند. وي تاكيد كرده است خطوط دفاعي داعش در تكريت كاملا فروپاشيد و ده‌ها تكفيري داعش به سوي حمرين فراري شده‌اند.  گفتني است ارتش عراق عمليات خود براي آزاد‌سازي استان صلاح‌الدين را با رمز لبيك يا رسول‌الله، از شامگاه يكشنبه از سه محور شرق (استان ديالي) جنوب (سامرا) و شمال (پايگاه اسپايكر و دانشگاه تكريت) براي آزادسازي شهرستان تكريت و مناطق غربي استان صلاح‌الدين آغاز كرده و نيروهاي زيادي را به سوي اين شهر استراتژيك كه در واقع دروازه ورود نيروهاي دولتي به موصل است، اعزام كرده است. به گفته فرماندهان ارتش عراق در اين عمليات حدود 30 هزار نيروي ارتش عراق به همراه نيروهاي داوطلب مردمي حضور دارند كه از حمايت هواپيماها و هلي كوپترهاي ارتش عراق نيز برخوردار هستند.

تلفات سنگين داعش

در حالي كه تروريست‌هاي داعش سعي دارند تنها جان خود در تكريت را نجات دهند و از اين منطقه بگريزند، خبرها حاكي از آن است كه نيروهاي امنيتي عراق توانسته‌اند ابوعبيده تونسي، يكي از فرماندهان داعش در تكريت را از پاي درآورند. تونسي به عنوان يكي از فرماندهان ارشد داعش در جنوب تكريت به شمار مي‌رفت. از سوي ديگر نيروهاي امنيتي نيز اعلام كرده‌اند كه در حملات سه‌شنبه صبح 56 تكفيري داعش را به هلاكت رسانده‌اند. گفته مي‌شود در ميان كشته‌شدگان داعش، والي سامرا نيز بوده است. همچنين با ورود نيروهاي عراقي به شهر تكريت و درگيري‌هاي خياباني در اين شهر گفته مي‌شود بيش از 100 تروريست داعش خود را تسليم نيروهاي دولتي كرده و تعداد زيادي از آنها نيز به سمت غرب پا به فرار گذاشته‌اند. در مقابل تروريست‌هاي داعش نيز در يك انتقام داخلي، در موصل 11 نفر از سركردگان خود را كه از ميدان‌هاي نبرد در صلاح‌الدين عقب‌نشيني كرده‌اند، با شليك تير اعدام كرده‌اند.  گفتني است در عمليات ارتش عراق براي آزادسازي تكريت لشكرهايي از ارتش، پليس فدرال، نيروي هوايي و داوطلب‌هاي مردمي مشاركت دارند و به گفته مسوولان عراقي در صورتي كه بمب‌گذاري‌ها و تله‌هاي انفجاري داعش نباشد، مي‌توانند خيلي زود اين شهر را از لوث وجود تروريست‌ها پاك كنند.

ابراز رضايت رييس‌جمهوري عراق

فواد معصوم، رييس‌جمهور عراق كه براي ديدار با مقامات محلي استان كركوك به اين استان رفته است از پيشرفت بزرگ در عمليات آزادسازي صلاح‌الدين خبرداد و گفت كه اين پيروزي‌هاي مستمر، بشارت خير مي‌دهند. وي در ادامه گفت كه موعد آزادسازي موصل را عمليات نينوا تعيين مي‌كند و دولت قصد دارد اين عمليات را عليه داعش اجرايي كند. رييس‌جمهور عراق قرار است در ديدار با مقامات كركوك در جريان برنامه‌هاي جاري در اين استان براي نبرد با داعش قرار گيرد. بخش حويجه در اين استان در اشغال داعش است و منابع آگاه از فرار شمار زيادي از سركرده‌هاي داعش به اين منطقه طي عمليات صلاح‌الدين خبر مي‌دهند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها