• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4116 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲ تير

حرمت شجره در اين‌سال‌ها حفظ نشد

محمد مهاجر

صــدرالـديـن‌شجره، بازمانده از نسلي بود كه پيش از هر مورد ديگر، بزرگ‌منشي و ادب را آموخته بودند و هميشه اين دو خصيصه ذاتي را به‌شدت هرچه تمام‌تر در راه هنر به كار مي‌گرفتند. كساني كه با اين شخصيت مثال زدني كار كرده‌اند به خوبي مي‌دانند كه او هيچگاه از دايره ادب و نزاكت كه خاص خودش بود خارج نمي‌شد و فروتني‌اش حتي شامل حال جواناني كه تازه با او همكار شده‌بودند هم مي‌شد.

شجره هم در سر تمرين و هم سر ضبط برنامه، درك والايش از رسانه راديو را به نمايش مي‌گذاشت و فن بيان عالي، تسلط‌ به ميكروفن و صداي منحصر به فردش هم هميشه همكارانش را شگفت زده مي‌كرد.

بايد بگويم كه استاد در اين چند سال گذشته و پس از ترك اجباري ساختمان ارگ، ديگر آن دل و دماغ هميشگي را نداشت. ساختمان ارگ جاي قديمي‌هاي راديو بود و متاسفانه بعضي‌ها به عمد باعث شدند كه آن شورو حال هميشگي، جايش را به نوعي يأس بدهد.

همه ما مي‌دانيم كه انسان در هر سن و سال، انتظار نوعي حرمت دارد و اين حرمت با كمال تاسف از همه قديمي‌ها خصوصا استاد شجره دريغ شد. امروزه كمتر شاهد آن و هواي هنري ناب در فضاي راديو هستيم و آن‌گونه كه به نظر مي‌رسد، به جز مواردي محدود، اين رسانه به عمد در اختيار آماتورها قرار گرفته و ساختار كنوني ترجيح مي‌دهد كمتر به حرفه اي‌ها راه بدهد.

راديوي امروز متاسفانه از جهت‌هاي مختلف دچار نوعي پراكندگي در هدايت و فقر موضوع است و نبود پيشكسوت‌ها و شكسته شدن حرمت‌ها باعث شده كه اين رسانه گام‌هايي رو به عقب بردارد و بيشتر به رسانه‌اي مرده تبديل شود.

كاركردن در راديو پيش از هرمورد ديگر، به درك درست از هنر و رسانه نيازمند است؛ يعني همان چيزي كه استاد شجره به خوبي از آن برخوردار بود. اين مرد باارزش هنر و رسانه كه بي‌جهت مغضوب واقع شده بود را در مدت همكاري هرگز عصباني و بي‌حوصله نديدم. همان‌گونه كه گفتم ايشان از نسلي آمده بود كه هنر را نه به عنوان يك شغل، بلكه به عنوان يك هدف انتخاب كرده‌بودند. يعني همان چيزي كه فعلا درچارچوب راديو هيچ جايگاهي ندارد.

بنده افتخار اين را داشتم كه در مدت ده سال از ساعت شش تا ده صبح، با استاد شجره زندگي كنم و آنچه در اين مدت ياد گرفتم را هرگز فراموش نخواهم كرد. آرامش مثال زدني استاد و تسلط بر همه جزييات صداپيشگي و همچنين تعامل سازنده با ديگران را بايد به عنوان سرلوحه زندگي هنري به ياد داشته باشيم. به هر شكل شجره هم‌اكنون در ميان ما نيست و‌ اي كاش دست‌اندركاران امروز راديو اين نكته را دريابند كه حق بنيانگذاران و نگه‌دارندگان اين رسانه، چيزي نيست كه شاهدش هستيم.

تهيه كننده راديو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون