• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4117 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۳ تير

ليست سياه واردات

وزارت صنعت ليست كالاهاي مجاز وارداتي را اعلام كرد

بازار زير تيغ

در حالي كه به نظر مي‌رسيد مشكلات مربوط به واردات خودروها با تغيير و تحولات سامانه ثبت سفارش تمام و خودرو از ليست سياه واردات خارج شده باشد روز گذشته با ابلاغيه جديد وزارت صنعت، معدن و تجارت مجددا خودرو به ليست سياه واردات رفت. اتفاقي كه به نظر مي‌رسد دوباره بازار خودروهاي وارداتي را نشانه خواهد گرفت و بعيد نيست بازار خودرو كه كمي به آرامش رسيده بود با اين ابلاغيه جديد و محدوديت ورود خودروهاي جديد روال صعودي خود را در پيش خواهند گرفت. موضوعي كه از هم‌اكنون مورد انتقاد فعالان بازار واردات قرار گرفته و اين تصميم را لغو‌كننده تمام برنامه‌ريزي‌هايي مي‌دانند كه پيش از اين و با هماهنگي وزارت صمت انجام شده بود.

 

گروه اقتصادي

در تازه‌ترين ابلاغيه وزارت صنعت معدن وتجارت؛ ثبت سفارش واردات 1339 رديف تعرفه‌اي كه بيش از 1400 قلم كالا را شامل مي‌شود ممنوع اعلام شده است. ابلاغيه‌اي كه به نظر مي‌رسيد طبق اخبار منتشر شده از مجلس و هيات دولت شامل كالاهايي شود كه مشابه توليد داخل هستند و به روال و سياق سال‌هاي گذشته واردات آنها به جهت حمايت از توليد داخل ممنوع مي‌شد. اما در ابلاغيه جديد كه مصوبه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي توسط وزارت صمت ابلاغ شده است كالاهايي ذكر شده‌اند كه متفاوت از مباحث حمايت از توليد داخل است و بعضا به انحصاري‌تر شدن بازار مي‌انجامد.

در اين نامه آمده است: «بدين وسيله فهرست گروه چهارم كالايي شامل ۱۳۳۹ رديف تعرفه ۸‌ رقمي كه ثبت سفارش آنها در جلسه روز جاري ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ممنوع گرديده، جهت اجرا ابلاغ مي‌شود. لازم به ذكر است كه تمام ثبت سفارش‌هاي صادره قبلي مربوط به اين رديف كالاها فاقد اعتبارند مگر اينكه قبل از اين تاريخ توسط شبكه بانكي تامين ارز شده يا بدون انتقال ارز باشند.» در اين شرايط طبق ابلاغيه وزير صنعت، معدن و تجارت، ثبت سفارش و واردات كالاهاي قرار گرفته در گروه چهارم كالايي كه شامل ۱۳۳۹ رديف تعرفه گمركي كالا است ممنوع اعلام شده و متوقف خواهد شد و همچنين ثبت سفارش‌هاي پيشين انجام شده براي واردات اين كالاها نيز ابطال مي‌شود مگر براي آن دسته از كالاهاي ثبت سفارش شده‌اي كه ارز آنها از طريق شبكه بانكي تامين شده يا واردات آنها در شرايط بدون انتقال ارز باشد. در اين ۱۳۳۹ رديف تعرفه گمركي كالايي، بيش از ۱۴۰۰ قلم كالا وجود دارد كه شامل شش گروه كالايي عمده بوده و خودروي آماده (CBU) نيز از جمله كالاهاي ممنوعه واردات تعيين شده است. موضوعي كه بنابه گفته فرهاد احتشام زاد نايب‌رييس انجمن وارد‌كنندگان خودرو مي‌تواند بازار خودرو را متشنج كند. او معتقد است كه «متاسفانه ممنوعيت كالاهاي مندرج در ليست مذكور، سبب آشفتگي بازار علي‌الخصوص در حوزه خودرو خواهد شد و در خصوص ساير اقلام نيز منجر به افزايش بيش از پيش قاچاق اين‌گونه اقلام به كشور ناشي از ايجاد جذابيت قاچاق براي آنها خواهد شد كه اميد است تدابير لازم براي اين تهديدها نيز انديشيده شده باشد.»احتشام زاد با اشاره به ابلاغيه جديد وزارت صنعت معدن و تجارت افزوده است: «از جمله اقلام مندرج در ليست مذكور مي‌توان به خودروهاي وارداتي، ادوات موسيقي، چرم گاو، غذاي حيوانات خانگي و كولر گازي دوتكه اشاره كرد. تحليل‌‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد، اين رديف‌هاي كالايي، فاقد مبناي يكسان از جمله تشابه با توليدات داخلي در راستاي حمايت از توليد داخل يا برخورداري از ماهيت ارز‌بري هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون