• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4119 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۵ تير

شهري كه مي‌شنويمش

آن اتاق هيچگاه از بند خانه رها نمي‌شود اما زاويه دقيقي را ميان مساحت و مكانت خود و خانه ترسيم مي‌كند، عايقي دور خود مي‌تند تا ماديت ويژه و ظريفش را از هياهوي بي‌ظرافت و زمخت خانه- جهان، متمايز كند و فرمش را برسازد تا امكاني به رهايي بيابد يعني ماده ويژه-فرم آواي ناشنيده‌اش از پس عايق، نشت و در خانه سرايت كند-بپيچد-بوم! اين اثر هنري، «راك» است.

«راك» يك وجه اگزيستانسيال صريح دارد، يك حال و هوا، يك مود؛ يك روايت شخصي كه سر آن دارد تا بدل به ماده يا فرمي غير شخصي شود و از اين رو به‌شدت بيقرار است مثل روحي كه از چنگ يك روح گير جان به در برده و در كالبد ديگران سير مي‌كند تا كوك‌شان را ناكوك كند و ماده‌شان را در هم بريزد و از نو شكل دهد و آنها را از سوژه‌هاي مطيع و منقاد بدل به سوژه‌هاي ناراضي و ياغي كند درست مثل كاراكترهاي رمان‌هاي كلاسيك اگزيستانسياليستي- مورسوي بيگانه يا روكانتن تهوع كه عاصي و بيقرارند روايت‌ها و قصه‌هاشان به تمامه شخصي است اما چون روحي عاصي از چنبره زمانه و مولفان‌شان گريز مي‌زنند تا در هر شخصي حلول كنند و سراسر، غيرشخصي شوند- يك مود همه گير. راك در مقام يك منش يا كاراكتر، به‌واسطه قوه و توان فردي و شخصي‌اش، دربسته مي‌ماند؛ با آنكه جهان محاطش كرده اما در-خود-عايق است لذا احساسات، حال و هواها و مودهايش را چون يك سلوك يكتاي متفرد متمرد در وجود خودش حفظ مي‌كند: مورسو- امروز، مادرم مرد. شايد هم ديروز، نمي‌دانم. تلگرافي به اين مضمون از نوانخانه دريافت داشته‌ام: «مادر، درگذشت. تدفين فردا. تقديم احترامات» از اين تلگراف چيزي نفهميدم شايد اين واقعه ديروز اتفاق افتاده است. روكانتن- ديگر شك ندارم چيزي بر سرم آمده است. به طرز يك بيماري آمد. نه مثل يك يقين معمولي يا امري بديهي. زيرجلي و كم‌كم جا گرفت. من خودم را يك خرده عجيب و يك خرده ناراحت حس كردم. همه‌اش همين. به محض آنكه جا گرفت، ديگر جم نخورد. ساكت و آرام نشست و من توانستم خودم را قانع كنم كه چيزيم نيست و آن يك آژير كاذب است. و الان دارد مي‌شكفد. اگر نقطه تكوين راك را دهه پنجاه ميلادي قرن بيستم بدانيم اين دهه‌اي است كه اگزيستانسياليسم چون نگره و نوآر چون مضمون، تخيل فرهنگي غرب را قبضه كرده بود و مثل بوي گيج‌كننده گاز در فضا طنين انداخته بود و دو فرم هنري موثر توده گير، يعني موسيقي (پاپيولار) و سينما را به سرعت مملو از حال و هواها و ژست‌ها و اطوارهاي خود كرد. آن دو، آلترناتيو‌هايي بودند كه با درجه تفرد ويژه‌شان مي‌توانستند سياه‌بختي‌ها و جداافتادگي‌هاي يك جامعه جان به‌در‌برده از دو جنگ مهلك جهاني را دستمايه روايت‌هاي خود قرار دهند و راك، ريتمي بود كه مي‌توانست شكست موزون جامعه پيشگفته را تضمين و ترسيم كند. راك مي‌توانست در متروپليس‌هاي نوآر پرسه بزند و به تماشاي فريم‌هاي سياه و سفيدي بنشيند كه پشت طاقت آدم‌هايش را دوتا مي‌كند؛ آدم‌هايي كه در محاصره حاكميت‌ها و نظام‌هاي خودكامه فردي از يكسو و محاط در چرخه توليد انبوه انزوا و تنهايي در خانه‌ها و اتاقك‌هاي مشبك از سوي ديگر، رنگ مرگ و فرسودگي به خود مي‌گيرند. راك چونان اثر هنري اين توان و قوه غنايي و تغزلي ويژه و منحصربه‌فرد را داشت كه گوش روح اين دست از آدميان را لمس و تسخير خود كند؛ راك مي‌توانست بر فرديت در هم شكسته و از پا فتاده آدميانش انگشت تاييد بنهد و نيمه تاريك روح آنان را دوست بدارد و تصديق كند و طنين حيات ذهني آنها باشد.

راك راوي است، قصه گوست حتي در مينيمال‌ترين وجه خود. راك، هنري است كه بر مرزهاي ادبيات دست مي‌سايد و از اين رو بليغ است، يك بلاغت شهري يا درست‌تر متروپليسي. مجموعه ترانه‌ها و قطعات راك به‌يادآورنده و تذكاردهنده فرم رمان‌هاي كوتاهند كه به طرز و شيوه ريتميك تقطيع شده‌اند. راك چونان فرم هنري بخش‌هاي ناب و سوبژكتيو حيات شهري-متروپليسي را كه غالبا حاشيه نشين و حومه‌نشينند به‌مثابه هسته سخت بياني خود بر‌مي‌گزيند تا موزاييك وار در كنار هم بچيندشان تا بر همان جداسري و انزواي پيشگفته انگشت تاييد بزند؛ راك بازگوي يك كليت مكانيكي، در‌هم شكسته و كاذب است كه حيات كلانشهري، سر آن دارد زير اسكلت بتوني و فلزي نهان و مخفي‌اش كند و راك راوي رويت‌پذيري و به چشم آوردن چنين از چشم (و قلم) افتادگي‌ها و اختفاها است. راك، نيمه خفي و به كنج و حومه رانده شده شهر را متذكر مي‌شود كه زير سطح جلي و درخشان و صاف شهر به زور پنهانيده شده است. مثل هيولايي كه- به ضرب و زور- در گوشه و كناري كز كرده تا نكند روياي شهر را بدل به كابوس كند و راك، بيدارباش و تحكم موزون همان هيولا يا هيولاييت است كه كابوس شهر را تعبير كند. راك نگاتيو است، از دنده چپ بر‌مي‌خيزد، عناد مي‌كند و سر سازش ندارد و لذا هيولاوش است و همساز و همنواز تمامي آناني كه داغ ننگ خورده و از جامعه پرت افتاده‌اند- راك اپوزيسيون است. راك يك سياست آلترناتيو شهري را دنبال مي‌كند؛ سياستي كه با صدايي سركوفته اما رسا با پرفرمنسي از سرها و بدن‌هايي چرخان اما چالاك چون ترجيع بند گروه همسرايان (مخاطبانش و خوره‌هايش) خواست‌هايش را بلند فكر مي‌كند. راك يك ادبيات ريتميك شتابنده شهري است كه مود توليد مي‌كند و پيوسته جغرافياهايش را تغيير مي‌دهد و به شكلي دوگانه و توامان، قلمروزدايي و قلمروگذاري مي‌كند و شهر را از نو چفت‌بندي مي‌كند و از لولاها به در مي‌آوردش. شهر راك، شهر طغيان و تنش است حتي اگر به خاطره‌اي عاشقانه بسنده شود. شهر راك شهر نامرئي است؛ شهري كه چشم‌اندازها و منظرهاي خاص خود و نيز شهروندان ويژه خود را دارد و از اين حيث بيشتر شبيه يك اجتماع و كاميونيتي عايق است و كمي فراتر، مناسك و مراسم و كالت‌هاي خودش را دارد كه حواريونش را گرد خود جمع مي‌كند. راك در فردي‌ترين حال و هواي خود باز هم جمعي است چراكه مودها را به هم وصل مي‌كند تا جريان زنده‌اي از ارتباطات و رفاقت‌ها و مشاركت‌ها را توليد كند و نوعي بينش تغزلي-فردي را نسبت به جامعه- شهر به نمايش بگذارد و ريتم‌ها و نويزها و وزوزها را بدل به اتاق يا كالبد بزرگي كند كه كل شهر را در بر گرفته؛ شهري كه ممكن است نبينيمش اما اگر گوش هوش بخوابانيم مي‌توانيم بشنويمش.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون