• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4120 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۶ تير

مايك پمپئو در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان از سياست‌هاي رييس‌جمهور دفاع كرد

پياده‌نظام دونالد ترامپ

اشاره

ميثم سليماني| در حالي كه خشم بين‌المللي از امريكا نسبت به رفتارهاي دولت اين كشور افزايش پيدا مي‌كند، اما دولتمردان امريكايي اعتقادي به اشتباه‌هاي خود ندارند. مايك پمپئو، وزير امور خارجه ايالات متحده هرچند كه مي‌داند نه تنها غير متحدان و رقبا از رفتار دولت امريكا راضي نيستند بلكه صداي انتقاد متحدان امريكا نيز بلند شده است اما باز هم از سياست‌هاي دولت ترامپ دفاع مي‌كند. جهان از رفتارهاي امريكا در موضوع تعرفه‌هاي بين‌المللي، برخورد با مهاجران و تصاويري كه از جداسازي كودكان و والدين در مرز با مكزيك صورت گرفته به‌شدت خشمگين است، اما به نظر مي‌رسد مايك پمپئو در مصاحبه اختصاصي خود با سي‌ان‌ان هيچ نگراني از اين موضوعات ندارد. پمپئو در مصاحبه تلفني و اختصاصي كه براي اولين‌بار پس از دوماه حضور در سمت وزيرخارجه با سي‌ان‌ان داشته عنوان كرده كه هيچ نگراني وجود ندارد. وي در اين گفت‌وگو خاطرنشان كرده كه كماكان هركسي در جهان مي‌تواند به ايالات متحده نگاه كند و ببيند چيزي جز يك چراغ اميد براي دموكراسي و آزادي نيست. وي در اين گفت‌وگو افزود: ما يك سابقه طولاني در اين زمينه داريم و تحت مديريت ترامپ همچنان اين روند ادامه دارد. ديپلمات ارشد و وزير خارجه دولت ترامپ در اين گفت‌وگو به موضوع كره شمالي، دخالت روسيه در انتخابات و تنش‌هاي در ناتو پرداخته و دفاع پرشوري از سياست خارجي ناسيوناليستي دولت انجام داد. اين نشان مي‌دهد كه مايك پمپئو اولويت‌هاي ترامپ را پذيرفته و اين اولويت‌ها را تبليغ كرده و در مجموع وفاداري خود به رييس‌جمهور را نيز برجسته مي‌كند.

 

همراهي با ترامپ

نظرات و ديدگاه‌هاي پمپئو نشان مي‌دهد كه او موفقيت خود را در اين مي‌داند كه به عنوان وزير خارجه در كنار رييس‌جمهور باقي بماند. درسي كه پيشينيانش يعني ركس تيلرسون ياد نگرفتند. اين وفاداري او موجب شده اعتبار فوق‌العاده‌اي نزد ترامپ به دست آورد. در تماس تلفني كه روز يكشنبه اليس لابوت، خبرنگار سي‌ان‌ان با مايك پمپئو داشته است، وزير خارجه امريكا تمام نگراني‌ها نسبت به تصميم دولت ترامپ براي تنظيم تعرفه‌ها عليه متحدان و پيگيري سياست‌هايي كه منجر به جدايي خانواده‌ها از يكديگر در مرز مي‌شود را رد كرد. پمپئو اصرار داشت سابقه طولاني مدت ايالات متحده در زمينه تجارت و حقوق بشر موجب مي‌شود كه هرگونه آسيب كوتاه‌مدت از انتشار تصاويري كه از طريق جداسازي كودكان از والدين منتشر مي‌شود از بين برود. در سياست جديد تحمل صفر امريكا تمام مهاجران غيرقانوني امريكا مجرم شناخته مي‌شوند. وزارت خارجه امريكا همواره به خطرات ناشي از جنايت در كشورهاي امريكاي مركزي مانند هندوراس و السالوادور اشاره كرده است كه اصلي‌ترين مسيرهاي مهاجرتي به سمت امريكا در مرز جنوبي ايالات متحده هستند. وزارت خارجه نيز به شهروندان امريكايي براي سفر به اين كشورها هشدار داده است. اكنون نيز امريكا مي‌خواهد مهاجران غيرقانوني را به عنوان مجرم محاكمه كند.

 

تغيير رويكرد

مايك پمپئو وزارت خارجه‌اي را تحويل گرفت كه كاركنان آن از روحيه‌اي بسيار پايين و صندلي‌هاي خالي رنج مي‌بردند و در عمل اين ساختار به دليل جداشدن از تصميم‌گيري‌هاي اصلي ايالات متحده در حوزه سياست خارجي به حاشيه رانده شده بود چرا كه مدت‌ها بود ميان كاخ سفيد و وزارت خارجه ارتباط جدي وجود نداشت. پمپئو از زمان حضور در وزارت خارجه سعي كرده است تا نقش محوري وزارتخانه را در تبيين سياست خارجي امريكا به خصوص در موضوعاتي همچون ايران و آسيا دوباره به دست گيرد. در دوماه گذشته او اقدامات فراواني براي پر كردن پست‌هايي انجام داده است كه طي يك‌سال خالي بوده‌اند. پمپئو عنوان كرد كه در طول تابستان اين كار را به اتمام مي‌رساند. همچنين مايك پمپئو توانست قرار تاريخي 12 ژوئن را بين كيم جونگ اون رهبر كره شمالي و ترامپ را هماهنگ كند. پمپئو در گفت‌وگوي خود عنوان كرد كه ترامپ معتقد است كه شرايط و محاسبات درون رژيم كره شمالي به سمت رها كردن جاه‌طلبي‌هاي هسته‌اي به نفع تامين امنيت اقتصادي و سياسي حركت مي‌كند. با اين حال وزير خارجه امريكا تعيين فرصت براي از بين بردن تجهيزات هسته‌اي و خلع سلاح كره شمالي را رد كرد و تاكيد كرد كه كره شمالي نشان داده كه در مورد از بين بردن برنامه هسته‌اي خود جدي است. در حال حاضر مشروعيت بين‌المللي پمپئو به نتيجه ديپلماسي با پيونگ‌يانگ وابسته است.

 

تلاش براي حل اختلافات

پمپئو در گفت‌وگوي خود عنوان كرد كه تيم وزارت خارجه در كنار هم قرار گرفته است تا ترامپ نشست سران ناتو كه در ماه جولاي برگزار مي‌شود را با موفقيت پشت سر بگذارد. وي تاكيد كرد كه همه كارهاي مورد نياز براي حضور در نشست سران ناتو صورت گرفته و تيم وزارت خارجه براي اين نشست به سختي با يكديگر كار كرده‌اند. پمپئو ماه آينده ميلادي رييس‌جمهور ايالات متحده را براي حضور در نشست سران ناتو در ميان همه اختلاف نظر‌هاي تجاري با اروپا و كانادا همراهي خواهد كرد. اين نشست نخستين جلسه ميان طرفين پس از نشست سران گروه هفت بود كه در ماه ژوئن برگزار شد كه در نهايت ترامپ بيانيه پاياني آن را امضا نكرد. ترامپ براي نزديك‌ترين متحدان امريكا تعرفه‌هاي فولادي سنگين وضع كرده است. پمپئو در گفت‌وگوي خود در خصوص اختلافات ميان ايالات متحده و اروپا آن را بزرگ نمايي دانست. وي گفت هرچند نگراني‌هايي در مورد اقدامات ايالات متحده وجود دارد اما اينها تماما چالش‌هايي هستند كه ايالات متحده و اروپايي‌ها دهه‌ها است كه درگير آن هستند. پمپئو تاكيد كرد كه با متحدان اروپايي و كانادايي، فركانس‌هاي بسيار خوبي وجود دارد كه مي‌تواند مكالماتي با هدف دستيابي به مجموعه‌اي از اهداف مشترك شكل بگيرد. وي افزود چيزهاي زيادي وجود دارد كه جزيي از ارزش‌هاي مشترك و نگراني‌هاي مشترك ما به حساب مي‌آيد.

ديدار با پوتين

روسيه يكي ديگر از محرك‌هاي روابط ميان ايالات متحده و اروپا است. در جريان نشست گروه هفت ترامپ پيشنهاد داد كه مسكو دوباره به اين گروه بپيوندد كه با مخالفت جدي ساير اعضا همراه شد. چرا كه آنها بازگشت كريمه به خاك اوكراين و خروج روسيه از شرق اوكراين را خط قرمز خود مي‌دانند. اما انتظار مي‌رود كه ترامپ بعد از نشست ناتو با ولاديمير پوتين ملاقات كند. ترامپ اعلام كرده كه معتقد است در آخرين جلسه خود با پوتين او اعلام كرد كه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا مداخله نكرده است، اما در همان دوران دستگاه‌هاي اطلاعاتي امريكايي اعلام كردند كه مسكو تلاش مي‌كند كه حتي در انتخابات ميان دوره‌اي ايالات متحده نيز تاثير بگذارد. پمپئو با اشاره به انتخابات ميان دوره‌اي گفت: اشتباه نكنيد، رييس‌جمهور ترامپ موافق آن است كه روسيه در انتخابات ما دخالت مي‌كند، اما اين كاري است كه آنها نمي‌توانند انجام دهند. اما پمپئو تاكيد كرد كه بحث دخالت مداوم روسيه درانتخابات يكي از مسائلي بود كه مانع برقراري ارتباط بهتر بين واشنگتن و مسكو شده است. اما تاكيد كرد كه اين تنها مساله‌اي است كه موجب شده تا ارتباط گرمي ميان دو كشور وجود نداشته باشد. وي افزود من مطمئن هستم كه موضوعات زيادي وجود دارد كه رييس‌جمهور ترامپ و پوتين در مورد آن بحث خواهند كرد و براي هركدام از آنها تلاش براي برقراري رابطه ميان دو كشور بسيار مهم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون