• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4120 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۶ تير

ترامپ در حال بنا كردن خلافت امريكايي است

«مقامات رسمي امريكا جهت اقدامات سركوبگرانه خود متوسل به عبارتي از متن كتاب مقدس شدند و اين روش براي ما عرب‌ها كه در برخي كشورهاي ديكتاتوري عربي زندگي كرده‌ايم، بسيار آشنا است.»

نويسنده عرب، نسرين ماليك مقاله‌اش را اين‌گونه آغاز مي‌كند و در ادامه مي‌نويسد: اگر كتابي به نام مقررات بازي‌هاي سياسي ديكتاتورها وجود داشت، براي همه ملموس بود كه چگونه مقامات دولت دونالد ترامپ در حال استفاده ابزاري از مذهب هستند. هفته گذشته، آقاي جف سشنز (Jeff Sessions) مديركل دولتي براي دفاع از اقدام بي‌رحمانه جداسازي والدين پناهجو از كودكان‌شان و حبس آنها در مكان‌هاي عليحده در مرز مكزيك، جمله‌اي از انجيل مقدس را در پاسخ به سوالات مطرح شده به زبان آورد و مدعي شد كه خداوند پشتيبان دولت است. «من شما را به رسول پاول در بخش 13 انجيل (روميان) ارجاع مي‌دهم. او اطاعت از فرامين دولت كه از جانب خداوند تعيين گرديده و عامل دستورات الهي در زمين است را عاقلانه مي‌داند. فرآيندهاي قانوني به خودي خود خوب‌اند. اعمال مداوم و منصفانه قانون طبيعتا يك امر خوب و اخلاقي است و ضامن محافظت از ضعفا و قانون است.» زماني ترامپ كه ظاهرا نگران ارزش‌هاي ديني بود، مي‌گفت «شما ديگر جمله «مري كريسمس» مريم مقدس (كه به عنوان تبريك سال نو گفته مي‌شود) را از كسي نمي‌شنويد». آن زمان چندان نگران‌كننده نبود، حالا كه به تدريج چيزهاي جديد ديگري نيز مطرح مي‌شود، وضعيت متفاوت است.

سارا سندرز، سخنگوي مطبوعاتي كاخ سفيد در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اظهارات عجيب مدير دولتي جف سشنز درباره جداسازي اجباري كودكان از والدين‌شان با استناد به انجيل، گفت، من نمي‌دانم آقاي سشنز چه استنادي كرده يا چه نظري داده، فقط مي‌توانم بگويم اينكه بر اجراي قانون پافشاري كنيم دقيقا مطابق با انجيل است و اين موضوع در انجيل مورد تاكيد مكرر قرار گرفته است. البته در ميان اظهارات مقامات دولت ترامپ به دشواري احساس همگوني و هماهنگي يافت مي‌شود. دليل آن نيز دلخوري‌هاي كودكانه يك رييس‌جمهور كودك‌خصلت و مراتب تساهل و تسامح ضعيف در كاخ سفيد است. آنجا هيچ طرحي وجود ندارد فقط هر موضوعي بايد به همان ترتيب نازل و تحقير‌آميز بيان شود و به طور كلي توسط گردانندگاني كه ترامپ را به صحنه آورده‌اند، يك مسير عمومي مشخص شده كه بايد همه‌چيز به آن سو برود و بعد از هر اجراي نقشي، سرازير شدن رانت مادي و ارتزاق عظيم به سوي همان گردانندگان، در سطحي وسيع انجام مي‌شود و سپس از هر راه ممكن اين اقدامات توجيه و تفسير مي‌شود. بعد از آنكه دولت شارلوتس ويله در آلمان توسط يك نژادپرست طرفدار نازيسم بركنار شد و نظرات خاصي داشت، اين ترامپ بود كه براي اولين‌بار گفت «دو طرف در خشونت مقصرند». اين نشانه مقدمات عادي جلوه دادن يك تكبر جاه‌طلبانه است. زماني كه ترامپ وارد خط‌مشي حمله به مطبوعات شد، او آغازگر توهين به پاسخگويي در قبال مردم بود و اكنون، استفاده ابزاري دولت از دين براي توجيه مقررات، گامي ديگر در جهت هشدار است. يعني دولت ترامپ و اظهارات آنها اساسا قابل قبول نيست، چه رسد به اينكه به انجام وظايف محوله از جانب خداوند نيز مشغول شده است. از نظر تيم ترامپ، هيچ مشكلي از نظر شكنندگي و ضعف قانون مشاهده نمي‌شود، بلكه فقط اطاعت از حاكميت مهم است. اينگونه بود كه فتواي جف سشنز (مفتي بزرگ خليفه ترامپ)، اعلام شد.

در پي تظاهرات و اعتراضات بسيار گسترده در مخالفت با جداسازي 2 هزار كودك از والدين پناهنده شده، همسر ترامپ نيز از حقوق اين كودكان و خانواده‌ها حمايت كرد و اين اقدام را نادرست خواند. طرفداران ترامپ در پاسخ به مخالفان استفاده از انجيل براي آرام و قانع ساختن پناهندگان مي‌گويند: ما نگراني شما را درك مي‌كنيم كه آيات انجيل پيش از اين، دستاويز جنايتكاران تاريخ بوده تا همه جنايات خود را توجيه كنند، اما وقتي دقيقا به كودكان و والدين پناهنده عصباني، ناراحت و خسته از سردرگمي و بي‌پناهي نگاه كنيد، متوجه مي‌شويد كه بايد قانون و حمايت خدا را به آنها تفهيم كرد و آنها را از دست‌درازي ديگران دور و جدا از هم نگاه داشت.

اين نطق‌هاي مذهبي ترامپ و تيم همراهش خيلي تاكيد افراطي بر تعلق مطلق قدرت به شخص ترامپ از جانب خدا دارد و اين در حالي است كه شخص ترامپ در سه ازدواج متعددش بارها مرتكب عمل شنيع زنا شده و مديران كليساهاي مناطق مسكوني محل‌هاي زندگي او گفته‌اند كه حتي يك‌بار هم ترامپ براي بخشش رو به خدا نكرده و به كليسا به اين منظور مراجعه نداشته است. اكنون اما خطابه‌هاي مذهبي او چنان است كه گويي همه سوال‌هاي الف تا ياي مذهب كاتوليك را مي‌داند و عمل مي‌كند چون از جانب خداوند ماموريت الهي دارد. وقتي ترامپ در جريان مبارزات انتخاباتي بيان مي‌داشت كه ديگر كلمه «مري كريسمس» از مردم شنيده نمي‌شود فهمي از مسائل مذهبي و علاقه به ارزش‌هاي ديني نداشت بلكه فقط براي دلخوشي راي‌دهندگانش اين حرف‌هاي ديكته شده را مي‌گفت. اگر آن كتاب مقررات بازي‌هاي سياسي وجود داشت كاملا مشهود بود كه الان چرا ترامپ و رفقايش به مسائل مذهبي متمسك شده‌اند چون مي‌خواهند مهاجرين را آرام كنند و به سوي طرفداران جمهوريخواه و راي‌دهندگان خود سيگنال آرامش‌بخش بفرستند. اگر‌چه تيم ترامپ معتقدند اگر عيسي مسيح‌ الساعه ظهور كند و در جبهه دموكرات‌ها باشد او را بر نخواهند تابيد.

منبع: گاردين

ترجمه: مجيد خيري

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون