• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4123 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۰ تير

فعالان اجتماعي

منافع بلندمدت اولويت باشد

زهرا رحيمي

توصيه‌اي كه ما هميشه داشتيم و در اين شرايط هم پررنگ‌تر است اين كه مردم به جاي انفعال و به دنبال منافع كوتاه‌مدت شخصي و فردي رفتن، در حوزه مسائل اجتماعي و به‌خصوص در سازمان‌هاي مردم‌نهاد فعال باشند. منافع بلندمدت جمعي دنبال كنند و اين اطمينان را داشته باشند كه هيچ تغييري بدون حضور مردم اتفاق نخواهد افتاد و اگر هم بيفتد پايدار نخواهد بود.

مديرعامل جمعيت امام علي (ع)

 

اولويت ؛تحقق عدالت اجتماعي

ليلا ارشد

مردم خودشان مي‌دانند چه كار كنند؛ من نمي‌توانم به مردم توصيه‌اي داشته باشم. مردم با همه سختي‌ها و شرايط دشوار كنار آمده‌اند. مردم در هر شرايطي در اين سال‌ها نشان داده‌اند كه براي بهبود جامعه تلاش مي‌كنند. اما اين يك واقعيت است كه در حال حاضر روزهاي سختي را مي‌گذرانند. مردم با مشكلات كنار مي‌آيند، اما امروز، روزي است كه بايد از مردم پرسيد كه چه انتظاري از دولت دارند. انتظار اين است كه براي تحقق يك عدالت اجتماعي و اقتصادي تلاش شود. انتظار اين است كه مسوولان قدم‌هايي براي بهبود شرايط مردم بردارند.

عضو انجمن حمايت از حقوق كودكان

 

بايد از كشورمان حمايت كنيم

افسر افشار نادري

الان خيلي سخت مي‌توان براي گذر از اين دوره به مردم توصيه‌اي كرد. علتش هم اين است كه مطالبات مردم يكسان نيست. اگر مطالبات يكسان بود، مي‌گفتيم براي اينكه به فلان چيزي كه مي‌خواهيد برسيد، اين كار را انجام دهيد يا از اين راه اقدام كنيد. ولي متاسفانه مطالبات مردم الان متفاوت است؛ يكي مشكل اقتصادي دارد، يكي مشكل محيط‌زيستي دارد، يكي دنبال تغييرات است و يكي مشكلات حزب‌گرايي دارد و با توجه به اين شرايط پاسخ دادن به اين آدم‌ها سخت است. اما از آن طرف در كنار همه اينها بايد گفت كه باز هم اگر در شرايط فعلي مردم اعتماد خود به نظام را حفظ كرده و جلوي چند تكه شدن ايران را بگيرند، بهترين كار است. الان هيچ سازمان يافتگي در ايران وجود ندارد. يك وقت مي‌بينيد يك حزبي، يك سازماندهي، وجود دارد و آدم به آن اميد مي‌بندد اما الان چنين چيزي وجود ندارد. ما بايد از اين كشور و اين نظام حمايت كنيم. ما بايد به نظام اعتماد كنيم و از آن طرف نظام هم به فكر يك سري اصلاحات باشد تا شرايط را براي مردم بهتر كند و رضايت و اعتماد آنها را جلب كند. جامعه‌شناس

 

توجه به دغدغه‌هاي مردم

طيبه سياوشي

بايد براي اين مردم فرهنگ‌سازي مي‌شد و به آنها آموزش مي‌دانند تا بدانند در اين شرايط سخت و بحراني چه بايد كنند. ما تجربه اين شرايط سخت را داشته‌ايم و سال‌هاي متمادي تحريم بوديم، در جنگ بوديم ولي مردم به پشتوانه اعتمادي كه نسبت به نظام داشتند و انسجام دروني و همدلي كه بين خودشان وجود داشته تا الان توانسته‌اند مسائل و مشكلات را هم تحمل كنند و هم با نظام همراهي كنند. اما به نظرم شرايط در حال حاضر متفاوت است و نياز است كه بخش‌هاي مختلف نظام هم آگاهي‌هاي لازم را در اين مورد به مردم بدهند و هم دغدغه‌هاي مردم را متوجه شوند. نمي‌توان به مردم توصيه‌اي كرد. چه توصيه‌اي؟ مردم چه كار مي‌توانند بكنند؟ چه كاري مي‌خواهند انجام دهند؟ اين مسوولان هستند كه تصميم‌گيري و تصميم‌سازي مي‌كنند. مردم چاره‌اي جز تحمل ندارند. نماينده مجلس

 

به سوي استقلال

سميه مردانه

در شرايط فعلي كه بحث تغيير در راس بانك مركزي به گوش مي‌رسد بيشتر توجه‌ها به سمت گزينه بعدي و مديريت وي بر راس اين بانك است. يكي از بزرگ‌ترين معضلاتي كه تاكنون از سوي روساي بانك مركزي كشور در سنوات گذشته ديده شده است عدم استقلال رييس كل بانك مركزي در مقابل دولت بوده است موضوعي كه موجب شده تا حتي در برخي موارد از عدم قدرتمندي رييس كل بانك مركزي نام برده شود به همين جهت اگر در شرايط فعلي اقتصادي كشور قرار باشد فرد جديد در راس بانك مركزي قرار گيرد بهتر است فردي كارشناس و مستقل درراس اين بانك قرار گيرد تا بتواند به معناي واقعي در مقام رييس كل بانك مركزي مستقل در مقابل سياست‌هاي دولت قرار گيرد و تنها اجرا‌كننده سياست‌هايي باشد كه از بدنه كارشناسي شده بانك مركزي استخراج مي‌شود و بدون هيچ گونه فشار دولتي خواهان اجرايي شدن آنها باشد. شايد يكي از مهم‌ترين اقداماتي كه اين روزها بايد از رييس كل بانك مركزي مطالبه كرد همين استقلال عمل در مقابل دولت و تصميم‌هاي غير كارشناسي شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون