• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4123 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۰ تير

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان اصفهان در نشست خبري عنوان كرد:

مديريت مصرف آب به هفته صرفه‌جويي بسنده نشود

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان اصفهان در نشستي با خبرنگاران به مناسبت هفته صرفه جويي در مصرف آب گفت: يكم تا هفتم تيرماه در تقويم كشور به عنوان هفته صرفه‌جويي در مصرف آب نامگذاري شده است، بيش از 20 سال است اين عنوان را در تقويم رسمي كشور داريم ولي اين موضوع مهم در استان اصفهان صرفا به يك هفته بسنده نشده و به جهت شرايط سخت آب تمام طول سال به بحث مديريت مصرف آب توجه داريم.

مهندس هاشم اميني با بيان اينكه موضوع آب و خشكسالي در كشور به عنوان يك واقعيت مطرح است، افزود: نبايد صرفا به هفته صرفه جويي در مصرف آب بسنده كرده و تمام بخش‌ها بايد در خصوص مصرف بهينه آب و راهكارهاي متداول در دنيا قدم‌برداريم و فرهنگسازي كنيم.

وي عنوان كرد: دوهفته پيش موضوع خشكسالي و آب را رژيم اشغالگر قدس بستري براي اهداف شوم خود ديده بود، ما بايد باور داشته باشيم كه با اتكا به ظرفيت‌هاي داخلي كشور مي‌توانيم در اين حوزه قدم‌برداريم و مشكلات را پشت سر بگذاريم.

مديرعامل شركت آبفا استان با اشاره به اينكه يكي از واقعيت‌هاي كشور ما كه كمتر به اين ظرفيت توجه شده خودباوري است كه رسانه‌ها مي‌توانند اين خودباوري ملي را در كشور تقويت كنندتصريح كرد: هم‌اكنون مشكل آب در كشور ما وجود دارد و در دنيا راه‌حل‌هايي براي آن وجود دارد اگر به اين باور برسيم مي‌توانيم با آن مقابله كنيم.

مهندس اميني به نقش مردم در عبور از بحران كم‌آبي پرداخت و اظهار داشت: يكي از راهكارهاي عبور از شرايط سخت آبي اين است كه همه آحاد جامعه مي‌توانند با مصرف بهينه نقش خود را در عبور از بحران ايفا كنند امسال به جهت نگاه وزارت نيرو موضوع سازگاري با كم‌آبي را به‌جاي مقابله با كم‌آبي مورد توجه قرار داديم. مديرعامل شركت آبفا با اشاره به اينكه بيش از هزاران سال است با شرايط كم‌آبي مواجه هستيم خاطرنشان ساخت: پدران ما براي مقابله با اين موضوع قنات احداث مي‌كردند امروز هم موضوع سازگاري با كم‌آبي بايد مدنظر باشد و با اقدامات و فرهنگسازي درجهت مديريت مصرف آب گام‌برداريم. در اين راستا توجه به موضوع سازگاري با كم‌آبي در بخش‌هاي مختلف شرب، كشاورزي و صنعت، توجه به آمايش سرزمين در توسعه پايدار كشور، خودباوري و هم افزايي مي‌تواند موثر باشد. مهندس اميني با بيان اينكه سال آبي گذشته آورد رودخانه زاينده رود 1 ميليارد و 100 ميليون مترمكعب بود اعلام كرد: در سال گذشته از لحاظ منابع آبي شرايط نسبتا مناسبي داشتيم اين درحالي است كه سامانه دوم آبرساني اصفهان را در مدار نداريم اما خوشبختانه با پيگيري استاندار اصفهان اين پروژه درحال اجراست.

وي افزود: امسال حجم آورد آب به پشت سد به 465 ميليون متر مكعب كاهش يافته به‌طوري‌كه مديريت آب استان و وزارت نيرو برا ي پشت سرگذاشتن اين شرايط سخت، محدوديت‌هايي براي تخصيص آب شرب قايل شد تا بتوانيم به فصل بارش برسيم. مهندس هاشم اميني گفت: ميزان آب تخصيصي به شركت آبفا استان در مواقعي از سال تا حدود 40 درصد كم شد. اين شرايط سخت البته فرصت‌هايي هم پيش روي شركت گذاشت ازجمله مي‌توان به تلاش مجموعه شركت آبفا استان به‌منظور برون‌رفت مردم از چالش كم‌آبي پرداخت.

وي خاطرنشان ساخت: در حال حاضر گستردگي سامانه تله متري و مديريت فشاركه شركت آبفا استان اصفهان از آن برخوردار است در هيچ كدام از استان‌هاي كشور وجود ندارد، به‌طوري‌كه تاكنون توانستيم از طريق اين تكنولوزي تبعات بحران كم‌آبي را مهار كنيم. مديرعامل شركت آبفا به يكي ديگر از راه‌هاي مهار بحران كم‌آبي در استان پرداخت و بيان داشت: توانستيم از طريق استفاده و توزيع لوازم كاهنده كه يك روش علمي براي مديريت مصرف آب در منازل است مصرف را در استان تا حدودي بهينه كنيم به‌طوري‌كه لوازم كاهنده را در اختيار مردم قرار داده و هزينه آن را به صورت اقساطي از مردم دريافت نماييم. وي با اشاره به اينكه يكي از گلايه‌هاي هميشگي به شركت آبفا استان اصفهان آبياري فضاي سبز شهري بود اما امروز به جرات مي‌توانم بگويم تمام آبياري فضاي سبز اصفهان از شبكه شرب جدا شده تصريح كرد: البته جلسات متعددي با شهرداري داشته‌ايم و به صورت جدي آبياري فضاي سبز شهري را نيز پيگيري مي‌كنيم. اميني ادامه داد: اعداد و ارقام گوياي اين است كه در زمينه مصرف آب در چند سال گذشته حركت‌هاي بسيار خوبي داشته‌ايم و اكنون حدود 90 درصد مردم اصفهان زير 20 مترمكعب در ماه مصرف مي‌كنند كه كمتر از ميانگين كشوري است.

مديرعامل شركت آبفا اصفهان افزود: كارگروه سازگاري با كم‌آبي در كشور درصدد است استاندارد سرانه مصرف آب را از 20 متر به 15 متر تقليل دهد، اين درحالي است كه همچنان در استان اصفهان اين رقم حدود 11 و نيم مترمكعب براي يك خانوار در ماه است. وي با اعلام اينكه كاهش سرانه مصرف آب به معناي به خطر انداختن بهداشت و سلامت مردم نيست و اين در حالي است كه در كشورهاي پر آب سرانه مصرف بسيار پايين‌تر است. اميني گفت: در استان اصفهان ميزان مصرف 154 ليتر براي هر نفر در شبانه‌روز است كه بايد اين مقدار را تا 110 ليتر كاهش دهيم و اين موضوع در سايه تغيير رفتار مصرفي و استفاده از ابزارهاي كاهنده مصرف آب است. وي افزود: در صنايع نيز شركت ذوب‌آهن اصفهان ميزان مصرف خود را از 2 هزار ليتر به زير 500 ليتر رسانده است، همچنين شركت فولاد مباركه و پالايشگاه اصفهان درحال استفاده از پساب فاضلاب شهري هستند و بقيه صنايع بزرگ استان نيز درحال حركت در اين راستا هستند و فرصت خوبي براي استان اصفهان است. مديرعامل شركت آبفا اصفهان ادامه داد: مطبوعات در اين زمينه مي‌توانند بسيار موثر باشند تا قدم‌هاي بلندتري در اين زمينه‌برداريم. وي افزود: به جهت محدوديت منابع آبي بدون جيره بندي، محدوديت بر روي شبكه توزيع آب اعمال كرده‌ايم، ولي شبكه آب شرب كشش جيره‌بندي را ندارد و وزارت نيرو هم تاكيد دارد شبكه با مديريت فشار اداره شود. اميني با اشاره به اينكه تبعات منفي جيره‌بندي بيش از محسنات آن است، تاكيد كرد: ظرف يك ماه ظرفيت سد را مي‌شود خالي كرد، اما اگر اين اتفاق بيفتد با ماه‌هاي بعدي سال چه بايد بكنيم؟

اميني ادامه داد: بايد تصميمات منطقي و مهندسي گرفته شود و با حفظ منافع و آرامش مردم، به اين سمت حركت كنيم. وي گفت: بزرگ‌ترين آسيب در كشور، سياسي شدن موضوعات است، با توجه به اينكه شركت آبفا استان يك مجموعه كامل خدماتي است و نگاهش به مردم است.

اميني ادامه داد: سال گذشته در توسعه شبكه‌هاي فاضلاب و واگذاري شبكه‌هاي فاضلاب ركورد زديم و منابع را در جهت توسعه شبكه‌هاي آب و فاضلاب و خدمت‌رساني به مشتركين به‌كار گرفته‌ايم.

وي گفت: با سازمان‌هاي مردم‌نهاد و مردم مشاركت داشته‌ايم تا پيام‌هاي صرفه‌جويي در مصرف آب صرفا از زبان ما نباشد و انتقال مفاهيم و پيام از طريق آنها هم صورت بگيرد. مديرعامل شركت آبفا اصفهان با تاكيد بر اينكه تصفيه خانه دوم آب اصفهان از سال 86 بايد اجرا مي‌شده است، گفت: وظيفه شركت آبفا استان ورود به اين پروژه نبود، ولي ما هم كمك و مساعدت مالي مي‌كنيم و 170 ميليارد تومان به شركت آب منطقه‌اي براي ساخت تصفيه‌خانه آب كمك مي‌كنيم براي اينكه 56 شهر و 300 روستا نبايد تنها به يك تصفيه‌خانه وابسته باشد. وي افزود: گرچه مجري نيستيم وگرنه سعي مي‌كرديم اين موضوع زودتر به سرانجام برسد.

اميني با اشاره به اينكه در موضوع بيوتروريست و اقدامات پدافند غيرعامل آبفا استان يكي از شركت‌هاي پيشرو است بيان داشت: در حوزه استفاده از آب خاكستري با نظام مهندسي و شهرداري اصفهان جلساتي داشته‌ايم و قطعا بايد از اين آب براي بخشي از مصارف خانگي و فضاي سبز استفاده كنيم. به گفته مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان اصفهان فرصت استفاده از پساب، صنايع بزرگ و شهرداري‌ها به سمت استفاده از پساب در كاربري‌هاي مختلف حركت كرده و تصفيه تكميلي پساب به عهده بهره‌برداران است و ما صرفا با استانداردهاي تعريف شده پساب را واگذار مي‌كنيم.

وي ادامه داد: درحال حاضر حدود 24 متر مكعب آب از سد زاينده‌رود براي شرب استان اصفهان و يزد و كشاورزي چهارمحال و اصفهان تخصيص مي‌يابد كه بخشي مربوط به مصارف مجاز بوده و بخشي مصارف غيرمجاز است كه به‌شدت وزارت نيرو ورود پيدا كرده كه مصارف غيرمجاز را در استان بالادست و پايين دست كنترل كنند.

اميني افزود: حدود 12 متر مكعب به اصفهان و يزد براي شرب اختصاص مي‌يابد كه حدود 5‚ 10 متر مكعب به اصفهان و مابقي براساس برنامه تخصيص وزارت نيرو به استان يزد مي‌رسد و خوشبختانه يكي از كمترين ميزان هدررفت آب در كشور را داريم. وي اضافه كرد: 16.23 ميزان آب بدون درآمد اصفهان است و با اين تفاسير استان اول در اين زمينه هستيم. مديرعامل شركت آبفا اصفهان تصريح كرد: هم‌اكنون بالاي 250 ميليارد تومان قرارداد با شركت‌هاي خارجي و فاينانس چين براي نوسازي و بازسازي شبكه فاضلاب اصفهان داريم و اميدواريم بتوانيم كل منابع را در شبكه فاضلاب شهر اصفهان هزينه كنيم. اميني درخصوص توسعه شبكه فاضلاب در شهر اصفهان، نيز گفت: ظرف يك برنامه سه ساله قرار بود شبكه فاضلاب شهر اصفهان به عنوان اولين كلان‌شهر اصفهان به اتمام برسد كه از سال 96 شروع شد و خوشبختانه اين اتفاق افتاد. وي در رابطه با مجموع اقدامات در زمينه مديريت مصرف در بلندمدت كه منجر به اصلاح رفتار مي‌شود نيز گفت: در يك بازه زماني اين اقدامات باعث مي‌شود رفتار درستي نسبت به مصرف آب داشته باشيم چرا كه فرهنگ‌سازي چيزي نيست كه به سرعت اتفاق بيفتد و بايد با كارهاي كوچك شروع كنيم و خسته نشويم تا به نتايج بزرگ دست يابيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون