• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4128 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۶ تير

چكيده‌اي از بيانيه كميسيون مشترك برجام

اعضاي برجام مجددا بر تعهد خود نسبت به اجراي كامل و موثر توافق هسته‌اي تاكيد و خاطرنشان كردند كه برجام يك عنصر كليدي در ساختار جهاني عدم اشاعه بوده و يك دستاورد بسيار مهم در حوزه ديپلماسي چندجانبه است كه بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ با اتفاق آرا مورد تاييد شوراي امنيت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. اعضاي برجام از يازدهمين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تاريخ ۲۴ ماه مه كه ايفاي تعهدات هسته‌اي از سوي ايران را مورد تاييد قرار داد ابراز خرسندي كردند.

همه اعضاي برجام بر ضرورت تداوم اجراي كامل و موثر تمامي تعهدات هسته‌اي تاكيد كردند. آنها از پيشرفت‌هاي صورت گرفته در پروژه مدرنيزاسيون رآكتور تحقيقاتي اراك استقبال كرده و از اينكه انگلستان مسووليت رياست مشترك كارگروه اراك را عهده‌دار شده است ابراز خرسندي كردند. اعضاي برجام كماكان پروژه مدرن‌سازي رآكتور تحقيقاتي اراك به عنوان بخشي از برجام و طرح تبديل تاسيسات فردو به يك مركز هسته‌اي، فيزيك و فناوري را مورد حمايت قرار خواهند داد. اعضاي برجام همچنين از پروژه‌هاي مهم در حوزه‌هاي همكاري هسته‌اي صلح‌آميز كه در چارچوب پيوست شماره سه برجام انجام مي‌شود استقبال به عمل آوردند.

اعضاي برجام اذعان كردند كه در ازاي اجراي تعهدات هسته‌اي از سوي ايران، رفع تحريم‌ها از جمله برخورداري از منافع اقتصادي حاصله از آن بخش حياتي برجام است. آنها همچنين به اين نكته توجه كردند كه كنشگران اقتصادي كه به دنبال كسب و كار مشروع با ايران بوده‌اند با حسن‌نيت و بر مبناي تعهدات مندرج در برجام كه در بالاترين سطح مورد تاييد شوراي امنيت سازمان ملل متحد قرار گرفته است عمل كرده‌اند.

اعضاي برجام تلاش‌هاي اخير خود براي ارايه راه‌حل‌هاي عملي به منظور استمرار عادي‌سازي روابط تجاري و اقتصادي با ايران را مورد بحث قرار دادند. آنها از فعاليت‌هاي گسترده‌اي كه تاكنون صورت گرفته، تقويت گفت‌وگوهاي فني و بسيج منابع قابل توجه توسط همه استقبال كردند.

اعضاي برجام بر تعهد خود در رابطه با موارد زير، با حسن نيت و در يك فضاي سازنده تاكيد كردند:

حفظ و ارتقاي روابط گسترده‌تر اقتصادي در حوزه‌هاي مختلف با ايران؛

حفظ و استمرار كانال‌هاي موثر مالي براي تعامل با ايران؛

تداوم صادرات نفت و ميعانات گازي، محصولات نفتي و پتروشيمي؛

تداوم روابط حمل و نقل دريايي (از جمله كشتيراني و بيمه)، زميني، هوايي و ريلي

تقويت پوشش‌هاي اعتبار صادراتي

حمايت روشن و موثر از كنشگران اقتصادي كه با ايران تجارت مي‌كنند، به‌ويژه شركت‌هاي كوچك و متوسط كه شاكله اصلي بسياري از اقتصادها محسوب مي‌شوند؛

تشويق سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتردر ايران؛

حمايت از كنشگران اقتصادي در سرمايه‌گذاري‌ها و ديگر فعاليت‌هاي تجاري و مالي كه با، يا در رابطه با ايران انجام مي‌دهند؛

گردهم آوردن كارشناسان بخش دولتي و خصوصي، از جمله از طريق تقويت شوراهاي تجاري؛

حمايت عملي از تجارت و سرمايه‌گذاري در ايران؛

حمايت از شركت‌ها در برابر آثار فراسرزميني تحريم‌هاي ايالات متحده؛

برجام مورد اقدامِ اتحاديه اروپا به منظور حمايت از شركت‌هاي دول عضو اتحاديه، فرآيند به‌روزرساني قانون انسداد و به‌روز‌رساني مجوز اعطاي وام‌هاي خارجي توسط بانك سرمايه‌گذاري اروپا به ايران را مورد توجه قرار دادند. اعضاي برجام مستقيما به صورت دوجانبه و از طريق همكاري با شركاي بين‌المللي روي موضوعات فوق‌الذكر كار خواهند كرد تا آنها را تشويق به اتخاذ سياست‌ها و ايجاد مكانيزم‌هاي مشابه در روابط اقتصادي با ايران كنند.

اعضاي برجام خاطرنشان كردند كه اين ابتكارات با هدف حفظ توافق هسته‌اي صورت مي‌گيرد كه منافع امنيتي همه را تامين خواهد ساخت.

اعضاي برجام توافق كردند پيشرفت‌هاي حاصله را به دقت زيرنظر داشته باشند و مجددا جلسه كميسيون مشترك را از جمله در سطح وزيران به نحو مقتضي براي پيشبرد تلاش‌هاي مشترك تشكيل دهند. اعضاي برجام بر عزم خود براي طراحي و اجراي موثر راه‌حل‌هاي عملي در خصوص موضوعات فوق‌الذكر تاكيد كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون