• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4130 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۹ تير

صنايع كوچك و فرصت توسعه

محمد حسين برخوردار

به تازگي اروپايي‌ها براي همكاري‌هاي بيشتر در بخش صنايع كوچك و متوسط اعلام آمادگي كرده‌اند، فرصتي كه مي‌تواند به پلي براي تغيير نگاه اين بخش از توليد تبديل شود.

صنايع كوچك و متوسط در داخل كشور ده‌ها هزار واحد هستند، اما گردش مالي بخش واحدهاي بزرگ حدود 76 درصد از كل بخش صنعت است. صنايع كوچك در داخل كشور متاسفانه نتوانسته‌اند همچون صنايع كوچك و متوسط كشورهايي مثل كره و چين و... پيشرفت كرده و توسعه يابند در عين حال صنايع بزرگ هم نتوانسته‌اند اين بخش را به عنوان صنايع پايين‌دستي خود پوشش داده و همكاري‌هايي با اين بخش داشته باشند.

در داخل كشور براي فعاليت صنايع كوچك و متوسط سه روش وجود دارد؛ نخست صنايعي كه در بخش فعاليت‌هاي عمراني دولت فعال هستند و به اين جهت داراي گردش مالي خوبي هستند و در شرايط فعلي به جهت كاهش پروژه‌هاي عمراني دولتي اين بخش نيز فعاليت خاصي ندارد. دوم گروهي از صنايع كوچك و متوسط هستند كه شركت‌هاي بزرگ، توليد كالاهاي مورد نياز خود را به اين بخش واگذار مي‌كنند و سوم گروهي ديگري از اين صنايع كه به جهت توليد محصولات با كيفيت و استاندارد و نوآوري صادرات محور شده‌اند و به كشور‌هاي ديگر صادرات قابل توجهي دارند، مثل برخي از قطعه‌سازان كه در عين حال كه به نيازهاي خودروسازان داخلي پاسخ مي‌دهند امكان صادرات به ساير كشورها را نيز دارند.

در كشورمان متاسفانه در هرسه نوع صنايع كوچك و متوسط كه در بالا ذكر شده به دلايل مختلف پيشرفت زيادي نداشته‌ايم و نتوانسته‌ايم در اين بخش صنايع قوي را تشكيل دهيم. اما در شرايط فعلي با توجه به چراغ سبزهايي كه اروپايي‌ها به كشورمان نشان داده‌اند بايد با فعال‌تر كردن اين بخش به فكر صادرات محور كردن توليدات داخلي باشيم چرا كه در حال حاضر توليدكنندگان بخش صنايع كوچك و متوسط بيش از هر چيز به فكر توليد داخل هستند و توجهي به بخش صادرات نمي‌كنند در حالي كه صادرات رمز موفقيت و كليد توسعه است و با همكاري‌هايي جديد مي‌توان در عين حال كه از ورود تكنولوژي‌هاي روز بهره مي‌بريم، به ارتقاي كيفيت توليد هم كمك كنيم. در همين حال بايد بپذيريم كه مديريت‌هاي فعلي صنايع كشور مديريت‌هاي ضعيفي است و اين همكاري‌هاي جديد مي‌تواند مديريت در كشور را به‌روز كرده و ارتقا دهد.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون