• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4136 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۶ تير

قدرت‌نمايي تزار مدرن

وحيد جعفري

 

 

ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه كه به عنوان قدرتمندترين مرد جهان در سال گذشته ميلادي معرفي شده، همواره علاقه خود به ورزش را نشان داده است. او كه خود دستي بر آتش ورزش داشته و در رشته جودو نيز فعاليت مي‌كند، همواره به دنبال اين بوده تا از طريق ورزش قدرت خود را به رخ جهانيان بكشد، از همين رو بعد از اينكه ميزبان المپيك زمستاني در سوچي بود و در ادامه جام جهاني را در شهرهاي مختلف روسيه برگزار كرد، به دنبال اين است تا پهناورترين كشور دنيا را ميزبان المپيك تابستاني كند. البته پيش از اين در سال 1980 شهر مسكو ميزبان المپيك بوده؛ اما اين افتخار نه براي روسيه، بلكه به نام شوروي -كه در 25 دسامبر 1991 فروپاشيد- ثبت شده است. تجربه موفق برگزاري المپيك زمستاني سوچي براي دولت روسيه –كه البته در ادامه با رسوايي بزرگ دوپينگ سيستماتيك همراه شد- اين شائبه را به وجود آورده بود كه آيا روس‌ها مي‌توانند تجربه موفق ميزباني سوچي را اين‌بار و البته بدون دوپينگ در جام جهاني تكرار كنند (؟) كه حالا و با پايان جام بيست و يكم مي‌توان اعلام كرد كه روسيه از اين آزمون نيز سربلند خارج شد؛ اما در مورد دوپينگ نمي‌توان اظهارنظر قطعي داشت، چرا كه حرف و حديث‌هايي در اين باره وجود دارد و بايد منتظر ماند و ديد كه در ادامه، كابوس سوچي براي روسيه تكرار مي‌شود يا نه؟! روسيه در ميزباني جام جهاني تجربه موفقي را پشت سرگذاشت و اين را علاوه بر بينندگان تلويزيوني نظرسنجي‌هاي صورت گرفته نيز تاييد مي‌كنند. در تازه‌ترين نظرسنجي انجام شده در روسيه بيشتر پرسش‌شوندگان برگزاري جام جهاني فوتبال ۲۰۱۸ در روسيه را عالي توصيف كردند. در اين نظرسنجي كه در ميان بيش از ۵ هزار نفر از هواداران خارجي تيم‌ها در ۱۱ شهر برگزاري جام انجام شد، بيش از ۵۳ درصد از ميان رتبه‌بندي يك تا ١٠، رتبه ١٠ را به برگزار‌كنندگان مسابقات دادند و اين در حالي است كه كم نبودند افرادي كه فكر مي‌كردند روسيه و ورزشگاه‌هاي ميزان با رقابت‌ها به موقع آماده برگزاري مسابقات نخواهند شد اما تلاش شبانه‌روزي شرايط مطلوبي را ايجاد كرد تا شاهد جام جهاني خوبي در اين كشور باشيم.

ديويد ترزگه، مهاجم پيشين تيم ملي فرانسه در اين باره گفته است: «در برگزاري جشنواره‌ها و رويدادهاي فوتبالي همواره جو كشور ميزبان، امنيت، حمل و نقل و مهمان‌نوازي عناصر اصلي محسوب مي‌شوند و با اطمينان مي‌توانم بگويم كه اين جام جهاني نه‌تنها موفق‌ترين دوره برگزاري اين رويداد بوده بلكه نمونه‌اي فوق‌العاده از سازماندهي مسابقات جهاني فوتبال محسوب مي‌شود.»

بسياري قبل از سفر به روسيه نگران حس سرد و نجوش مردان روس بودند؛ اما انگار هرچه مسابقات جلو رفت، گرماي جام جهاني يخ روس‌ها را آب كرد و فضايي صميمي و دوست‌داشتني براي مسافران جام ايجاد كرد. حالا ديگر مردم دنيا روسيه‌اي متفاوت نسبت به آنچه شنيده، ديده يا خوانده بودند را تجربه مي‌كردند و به آن عشق مي‌ورزيدند و با عشق اين كشور را ترك مي‌كردند و اين درست آن چيزي است كه رييس‌جمهور روسيه مي‌خواست. پوتين كه فرداي فينال جام جهاني راهي فنلاند شد تا با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در شهر هلسينكي ديدار كند پيش‌تر اعلام كرده بود كه آماده است تا تجربيات خود از يك ميزباني موفق را به ديگر كشورها انتقال دهد. شايد تنها نقطه تاريك ميزباني او چتر يك نفره‌اي باشد كه تنها خود پوتين را از گزند باران در امان نگاه مي‌داشت و همين نشان مي‌دهد كه نمي‌توان در شرايط غيرمعمول و حساس به او اعتماد كرد چرا كه خيلي راحت اجازه مي‌دهد تا همراهانش زير باران خيس شوند!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون