• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4144 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۴ مرداد

اتفاق عجيب در عرضه شمش فولاد خوزستان در بورس كالاي ايران

ديروز تالار صنعتي بورس كالاي ايران شاهد عرضه 40 هزار تني شمش فولاد خوزستان به قيمت پايه 2340 تومان به ازاي هر كيلوگرم بود كه در نهايت اين عرضه با اتفاق عجيبي همراه شد و آن تقاضاي 468 هزار تني براي محموله مذكور است.

انجمن فولاد ايران در گزارشي اعلام كرد عرضه ديروز فولاد خوزستان در بورس كه با حجم تقاضاي بالايي همراه شد سقف ۱۰ درصدي قيمت را ثبت كرد و قيمت پاياني مطابق هفته‌هاي اخير به ۲۵۷۴ تومان رسيد. اما اين پايان كار نبود به طوري كه محمد كشاني، مديرعامل فولاد خورستان در گفت‌وگو با معدن ۲۴، خبر باطل شدن اين معامله را داد.

وي تصريح كرد: فشار به فولاد‌سازان بزرگ، ظهور رانت و حمايت از دلال بازي سه عامل نابساماني در بازار شمش فولاد است. كشاني تصريح كرد: دولت متاسفانه به نظر فولاد‌سازان توجه نمي‌كند و شركت‌هاي فولادي داخلي در مورد سياست‌هاي بازار به هيچ عنوان وحدت رويه ندارند. دستورالعمل‌ها و مقررات به گونه‌اي طراحي شده و به اجرا گذاشته مي‌شود كه كارخانجات توليدي با مشكل نقدينگي و سوددهي مواجه شده و برعكس واسطه‌گري و دلالي بر امورات كشور حاكم و ماحصل اين فرآيند افزايش قيمت‌ها در كف بازار و تورم ناخواسته براي آحاد جامعه است. به عنوان مثال شركت فولاد خوزستان بيش از يك ماه است كه قيمت شمش خود را با نرخ ثابت ۲۳۴۰ تومان بورس كالا عرضه و در نهايت با رقابت صورت گرفته به ۲۵۷۴ تومان مي‌رسد. اين در حالي است كه قيمت ميلگردي كه به دست مردم مي‌رسد به حدود ۳۹۰۰ تومان رسيده است، سوال اين است اين رانت بيش از ۱۰۰۰ تومان از جيب مردم نصيب چه كساني مي‌شود. وي در پايان تصريح كرد: طي روزهاي آينده پشت پرده دلال بازي در بازار شمش را از طريق رسانه‌ها شفاف‌سازي مي‌كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون